Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2006-04-05, 09:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: slanger og andre vesener

Detta är fantastiskt!!!
Jag tänkte för bara några timmar sedan på att det är länge sedan det var någon diskussion om ormar i forumet - och så när jag kommer hit och läser så har du startat en!! Snacka om tankeöverföring

Det här är en av mina käpphästar, så nu blir det långt

Det finns flera olika arter av ormar i Grekland. Jag har hört att det finns öar där de inte sägs finnas, men jag tror inte man ska ta för givet att det verkligen stämmer.

De flesta ormarma är snokar som är helt giftfria och som även om de någon gång skulle känna sig så trängda att de hugger en människa i självförsvar, inte skulle orsaka någon skada. Eftersom de har så smala tänder skulle det inte ens bli ett sår efter dem.
Risken att detta skulle hända är dock i det närmaste obefintlig eftersom ormar ALLTID i första hand väljer attack som SISTA utväg när de känner sig hotade. Finns det bara en enda liten chans att de kan fly, så gör de det!

På några öar i Grekland finns också Europas enda boa; sandboan. Inte heller den är giftig och den har samma beteende som andra ormar när den känner sig trängd. Ormar anfaller för övrigt inte byten för att äta, som är större än den tjockaste delen av den egna kroppen.

Slutligen finns det några olika sorters huggormar i Grekland. Dessa ska man naturligtvis undvika att bli biten av. Den orm som anses vara Europas giftigaste, Vipera Ammodytes, sandhuggorm på svenska (fast den lever inte i sanden utan håller sig mest i stenpartier) har orsakat några dödsfall, men det har handlat om människor som inte haft normal motståndskraft. Skulle man bli huggen av en huggorm ska man naturligtvis ändå uppsöka läkare för kontroll och eventuell behandling.

Sandhuggormen har ett tydligt sicksackmönster (precis som de flesta huggormar), den är oftast gråbrun i färgen, men kan även vara rödbrunaktig.
Här finns blider på den: http://www.repti.net/reptile_pictures/Vipera+ammodytes

Huggormar slösar helst inte sitt gift på att försvara sig eftersom de vet att de behöver det till föda. Därför attackerar de endast om de absolut inte har någon annan utväg att komma ifrån det hot som en människa eller ett större djur är.

Det effektivaste sättet att inte bli huggen av en orm (om man har turen att få se en, vilket inte är troligt) är med andra ord att inte göra någonting. Om den inte försvinner genast, vilket är det troliga, kan man stampa lite lätt i marken, så ringlar den garanterat snabbt iväg till ett mer skyddat ställe.

Slag, spray eller annat ger djuret stort lidande. Ormar är för övrigt mycket viktiga i kretsloppet. De håller efter många skadedjur och är föda till många fåglar mm.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-04-05 klockan 09:22.
Svara med citat