Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2016-10-02, 11:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 736
Standard Sv: När vi var analoga

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Ett annat analogt minne jag blev påmind om var på min senaste semester när det kom fram en tjej som undrade om jag kunde ta ett kort på henne och sträckte fram en kamera till mig.
Det visade sig vara en analog kompaktkamera
Hände mig i Paris för några år sen. En man ville att jag skulle ta kort, med hans kamera. Lite mysko att det vara bara ett titthål för att fokusera bilden, men jag tog bilden och ryckte till när motorn i kameran drog i gång för att dra fram rullen

Och när jag ändå är igång. Jag jobbade som servitör för 20 talet år sen. Sent en kväll, när vi skulle stänga restaurangen, kom en herre med yngre damsällskap och ville äta. Det var visserligen 5 min innan köket stängde och jag visste att kocken ville hem. Jag påpekade detta för gästen lite försiktigt och bad om en snabb beställning, så skulle vi fixa till en måltid. Då beställer den dumme jäveln 3-rätters + fördrinkar! Jag trodde kocken skulle döda mig! I den f ö tomma restaurangen, tog de god tid på sig med drinkarna, likaså förrätterna. När jag sedan kunde servera varmrätterna med vinet, kunde så den arge kocken gå hem. Desserterna hade han ställt i kylen, så jag kunde plocka fram dem själv.
Då restaurangen nu var stängd, ville kassatanten att jag skulle redovisa min kassa för kvällen. Jag var då tvungen att be gästerna om betalning, trots att de var inne på desserten. Jag bad givetvis om ursäkt, för den penibla situationen och erbjöd gratis kaffe som kompensation. Nåväl, den dryge fan (ja, det var dryg översittartyp) betalar och lämnar 0 kr i dricks! Nu blev jag sur. Här har man ställt upp utöver det vanliga och så får man ingen uppskattning alls. Medans dom avnjöt sitt gratiskaffe och sippade sitt vin, så ber karln om att jag ska ta en bild på dem. Han sträcker fram sin analoga kamera och nu kom min hämnd.
Jag tog bilden - men med huvudena avklippta. Hämnden är ljuv!

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Ibland var man duktig och satte in i fotoalbum också, och skrev små texter under…
Faktiskt inget jag längtar tillbaka till. Ångesten över att inte sätta in bilder i album och hitta på fyndiga texter. Ibland låg man flera år efter och när släkt och vänner på besök ställde den obligatoriska frågan "Har du några nya kort?", så fick man med ett ursäktande krystat leende, ta fram kuvertet med bilderna och mumla nåt att man inte hunnit sätta in dom i album än...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Uäää! jag vill ha pappersbilder!
Men det är ju inga problem. Det är ju bara att beställa via internet.

/Netwolf
Svara med citat