Visa ett inlägg
  #52  
Gammal 2015-07-02, 01:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 339
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Här är väl en till som är inne på ditt spår?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2...overger-euron-
Att läsa var Rönnerstrand skriver känns ungefär som att man i ett helt slutet rum med mycket unken luft plötsligt får känna en fläkt av frisk, klar och ren luft från ett fönster som någon har öppnat på vid gavel.

Jag är lika lite som någon annan en expert på att lösa alla Greklands problem. Men jag är övertygad om att så länge man lever kvar i euron så kommer man aldrig att resa sig. Tyvärr, för resan ut ur det kommer inte att bli behaglig den heller.

Och tyvärr gäller samma för alla andra euro-länder. Kanske skönt och fint när allting går bra och på rätt håll. Men den dagen man faller så kommer man att vara kvar på knä och krypa fram så länge man är kvar i valutaunionen. Stackars greker. Mitt hjärta värker för er!

Och som ett litet mått på hur tillförlitliga politiker är i sin argumentering så kan ju var och en erinra sig inställningen till euro-unionen som en majoritet av framträdande politiker i Sverige hade när de för ett antal år sedan försökte övertyga oss om förträffligheten att gå med. Tack och lov att svenska folket den gången valde sunt förnuft istället.

Hur ska grekerna rösta på söndag? Ingen kan väl tvivla om att de får leva med ett elände oavsett om de röstar ja eller nej. Skillnaden kan möjligen vara att med ett nej så påbörjar man den mycket mycket långa och svåra vägen som ändå bär ut ur eländet. Ett ja gör kanske något lite mindre ont för stunden, men permanentar situationen med nya lån för kommande amorteringar, nya förhandlingar om åtstramningar osv osv osv.

När jag var liten sa min far till mig när jag ibland tvekade inför beslut som kändes obehagliga ..... "Det är oftast bättre att springa i skiten än att krypa i den" ...... Kanske hade han inte helt fel, gubben.

Åtminstone om man springer åt rätt håll, dvs ut ur skiten, istället för att krypa runt i cirklar inne i den.

Masse

Senast redigerad av Masse den 2015-07-02 klockan 02:07.
Svara med citat