Visa ett inlägg
  #33  
Gammal 2015-07-01, 18:39
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
"You never stand alone"
Karibisk ö mer illa ute än Grekland.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/1/k...e-an-grekland/

Varför är det ingen som startar en "Bail out fund" för Puerto Rico ? Eller andra länder som lever under fattighetsgränsen i världen ? Vad är det som gör att det är så viktigt för oss att "rädda Grekland" till varje pris ?

Tja... för egen del oroar jag mig för mina surt sparade pensionspengar som varit placerade i diverse fonder, vilka gått lite skakigt på den senaste tiden. Så det är ju det där med den egna välfärden i vårat europa.

Det är för mig den största anledningen till att jag oroar mig för hur Greklands framtid artar sig, med eller utan fortsatt "ekonomiskt bistånd" från allt vad de nu heter, alltså kan man säga att jag har rent egoistiska skäl. Men såklart önskar jag allt gott åt det grekiska folket, men just nu ser det lite knepigt ut för deras del, minst sagt. Fast från mig får de inte ett enda frivilligt öre, jag behöver varenda krona jag kan avvara för att hjälpa min frus son i Albanien att hålla sig på fötter. Situationen för unga där är ungefär som den är i Grekland, man kan snacka om nationer som förlorat en eller ett par generationer av arbetskraft och ungdomligt nytänkande. Och det är för j-ligt var än i Världen det nu än handlar om.
Det är förfärligt på många platser i världen. Men dels är detta ett Greklandsforum där, först och främst, Grekland diskuteras. Många av oss har vänner i Grekland som kanske drabbats på ett eller annat sätt. Flera av dem som skriver här bor där själva osv.
Sen är det klart att om man har rest till ett land många gånger och kan kulturen väl, älskar landet osv så är det klart man blir väldigt bekymrad och orolig.
Samtidigt kan man önska att man reagerade på samma sätt över situationen i Albanien eller Afrika. Det håller jag med dig om. Och det ena utesluter inte det andra. Många av oss är säkert ekonomiska faddrar eller bidrar på annat sätt. Och å andra sidan så tror jag man som människa reagerar starkast över det som ligger en närmast hjärtat. Oavsett var eller vad det nu vara månde.
Det är en mänsklig faktor som jag inte tror går att göra så mycket åt.
Svara med citat