Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2013-02-07, 19:53
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Sjukt sugen på NAXOS!

Naxos är fantastiskt fint och det perfekta valet för barnfamiljer. Det är billigt och lätt att ta sig till de fina stränderna. Mysigt och en bra bilfri hamnpromenad där barn kan springa fritt.

Vi flyger också från Landvetter och tyvärr så är det i princip omöjligt att få tag på billiga flygstolar till Santorini. Håller själv på att leta biljetter nu och det ligger på nästan 5000:-per person - inte OK!!

Era alternativ, som jag ser det, är två:

1. Charter med apollo. Måste dock varna för att båten Alexander som Apollo chartrar är en pytteliten gammal skorv. Det gungar nåt otroligt och när vi åkte så satt jag med en spypåse mest hela tiden. Var beredd att kasta mig över relingen till slut En annan nackdel är att man kan få sitta på båten och vänta på apollos passagerare från Stockholm och Oslo. Det tar alltså väldigt lång tid och är en myyyycket obekväm resa. Det finns en liten servering på båten som säljer öl, läsk, croissanter och baguetter.

När vi åkte till Naxos i september med apollo så bodde vi på Hotell Spiros. Jättetrevligt och fräscht hotell. Bra läge nära stranden Agios Georgios och gångavstånd till allt i byn. Finns också en stor supermarket på 500 m avstånd. Kan ju tillägga att vi inte åkte med Alexander tillbaka till Santorini (man checkar ut från hotellet vid 05.30 och flyget går runt 14.00, bara en sån sak är ju helt vansinnig! Men återigen så är detta anpassat till apollos Stockholms- och Oslo-flyg som går tidigare än GBG-flyget.) Vi checkade ut en dag tidigare, tog en vanlig färja (gung- och spyfri) till Santo och bodde en natt där istället.


2. Reguljärflyg till Aten (man måste dock mellanlanda i Tyskland), och sedan färja (finns snabbfärja som tar tre timmar) till Naxos. Ska ni åka en vecka skulle jag välja bort detta alternativ, det blir för meckigt. Men flyget blir mycket billigare. Vi kommer att välja detta alternativ i sommar,men vi kommer att vara ute i två-tre veckor och besöka ett par, tre olika öar.
Svara med citat