Visa ett inlägg
  #26  
Gammal 2012-02-28, 16:51
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Hvis dette er rettet mot meg, så for siste gang, jeg har ikke nevnt et ord om proteksjonisme, stengte grenser
Det var inte riktat specifikt till dig. Inläggen i den här tråden låg från början som svar i en tråd där en ung svensk frågar om möjligheten att kunna jobba en period på Rodos och hur man hittar jobb där. Istället för att få svar på sin fråga fick denna nya forummedlem en hel rad med åsikter om det olämpliga och omoraliska i att tänka sig att stjäla grekers jobb. Det störde mig och det var en av orsakerna till mitt kanske provoserande inlägg.
Den andra orsaken till mitt inlägg är som sagt att jag tycker ni har fel i sak. Det är naturligtvis inte lätt för en utlänning att få jobb i Grekland idag. Men vissa jobb finns, framförallt på större turistorter. Att arbetsgivare väljer utlänningar till sådana jobb måste bero på att man anser att det höjer kvalitén och stärker konkurrenskraften. Och det är precis vad Grekland behöver. Man behöver locka många fler turister i konkurrens med länder som Turkiet, Kroatien, Cypern, Egypten mfl. En framgång i turistbranchen skapar nya jobb även för greker. Vad som behövs är tillväxt, inte att några enskilda gästarbetare avstår arbete där.

Lars
Svara med citat