Visa ett inlägg
  #24  
Gammal 2011-09-10, 00:37
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Skopelitis ute av drift

Citat:
Ursprungligen postat av Kleftiko Visa inlägg
Express Skopelitis ligger til kai i Katapola på Amorgos. Den har ikke gått i rute siden lørdag 3/9. Her på Schinoussa sies det at Skopelitis ikke har orden i papirene, mens andre sier at Skopelitis mangler subsidier fra myndighetene nå i lavsesongen. Noen som vet hva som skjer?
Ett flertal grekiska rederier har använt samma klassningssällskap som den ryska flodbåten som gick under för någon vecka sedan. Dessa certifikat har enligt vad jag förstått blivit tillbakadragna, det är kanske så att Skopelitis tillhör denna skara men jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vad är det som gör "Skopan" så kontroversiell?

Är den farlig att åka med eller bara obekväm??

Lissi
Det är kanske så här att en av de som skriver mest här på forumet har valt att skriva ner denna fantastiska båt och det har fått omotiverat stor uppmärksamhet, vad vet väl jag.
Den är väl egentligen varken speciellt farlig eller speciellt obekväm men små båtar har alltid en tendens att gunga mera än stora båtar vid hård sjö.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Några av passagerarna togo av sig penningbälten och ryggor för att enklare kunna simma därest skeppet skulle gå under...

Arne
Det har jag också gjort på en tur med denna fina båt, jag har också varit med om att betydligt större båtar har gungat så att i princip alla passagerare ligger och kräks.
Jag har också kräkts på Skopelitits men då var det mest för att jag inte klarade av att se då alla andra kräktes, sjösjukan har jag lyckats skrämma iväg från min kropp och det ska mycket till för att den ska få komma tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Hejsan!
Skopan åker jag bara med mellan öarna i Småkykladerna, dvs Iraklia, Schinoussa och Koufonissia. Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla.

Ska jag ända till Amorgos blir det Blue Star, trygg o bra i blåst men inte så mycket båtkänsla. Dock älskar jag den lilla fåniga melodien som spelas varje gång visiret stängs eller öppnas!

Jag är väldigt sjösjuk av mig fast jag älskar båtar och båtresor!
Borde ha startat egen tillverkning av åksjuketabletter!

Pyttan
Faktum är att den värsta biten är mellan Koufonissi och Schinoussa, har man kommit till Schinoussa i hård sjö så blir det bara bättre ju längre man kommer.
Förresten så har jag aldrig sett visiret stängas på Blue Star båtarna. Visiret är det som är längst i fram som skydd för den förliga porten och något sådant har man inte på grekiska båtar, all lastning o lossning sker genom akterporten.
Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det finnes alternativ, Lissi
- Blue Star er et trygt valg mellom Paros/Naxos, Småkykladene og Amorgos
Fordelen med Skopelitis er at den går fra Naxos på dagen, Blue Star om kvelden
Vi har vært ombord på Skopelitis både på solskinnsturer hvor vi har kost oss på dekk, og på mer "usikre" turer med store forsinkelser og dårlig luft nede i kafeterian
Vi kommer nok til å velge Blue Star heretter om vi skal hele strekningen Naxos - Amorgos.
Visst, Blue Star är kanske ett tryggt val men det måste väl ändå vara bland de tråkigaste fartyg som åker runt med passagerare.

Mvh Janérik
Svara med citat