Ämne: Dricks?
Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2011-07-19, 10:06
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Ni som jobbat/jobbar i branschen kanske vet om det stämmer att lämnar man inte kvar dricksen på bordet här i Grekland, efter att ha fått växel, dvs att man säger "det är jämnt" så riskerar man att restaurangägaren får allt, inte servitören
När jag jobbat i Grekland (på några olika barer/caféer på Naxos) så tillfaller ALL dricks personalen, inte ägaren. Man splittar då på det man fått in under dagen innan man går hem efter sitt pass. Köket får en mindre summa än servisen.
Hur det är på mindre turisttäta orter kan jag inte svara på men det finns säkert ställen där ägaren lägger sig i och ska sno åt sig en bit - trots att han oftast sitter i ett hörn, lyfter inte ett finger för att hjälpa till, dricker frappé och snackar gamisetta med sina kompisar

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse Visa inlägg
Det som skiljer sig idag är att dricksen ofta läggs i en gemensam pott och delas mellan servis och kök. När jag jobbade behölls dricksen ibland av resp. servitris eller delades mellan servitrisererna, aldrig med kökspersonalen. Detta gäller i Sverige, vet inte hur det är i Grekland.
Beror helt på vilken restaurang det är. Där jag jobbar nu har man personlig dricks, och man ger en olika summor till köket beroende på vilket pass man jobbar. Dvs lunchpass ger i regel lägre dricks (läs: inte en spänn) och då går en mindre summa till köket. Kvällar och helger får köket mer. Kommer man inte upp i den "kvoten" köket ska ha får man behålla det själv. Känns lite muppigt ibland när man inte fått så mycket dricks och köket ska ha sin del - då går man hem med en tia på fickan
Svara med citat