Visa ett inlägg
  #39  
Gammal 2011-06-14, 23:07
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Jag har många nära vänner i Grekland sedan snart 40 år och har också talat språket lika länge. Jag älskar mina vänner högt, så även deras land. Men i diskussioner om ekonomi har vi aldrig förstått varandra, varken när det gäller privat eller statens. Många gånger har greker skrattat åt svenskars skattenaivitet, att vi "betalar för att nån annan ska få sjukvård" etc. Och nu får jag i telefon höra att det är VÅRT fel att Grekland ruinerats! Vårt, men allra mest Angela Merkels. Man får absolut inte nämna, att deras egna regeringar och möjligen folkets egen inställning till ekonomi kan ha med saken att göra. Mer än en gång vill man inte provocera deras temperament och sätta vänskapen på spel!
Tendensen att omgående skylla på andra har jag sett och hört i många sammanhang, men maken till det som nu pågår, vete tusan.
Människor man älskar har man överseende med, för allt gott man upplever med dem. Men just nu ligger jag lite lågt med telefonerandet... Bara att jag är svensk är explosivt, och detta kan bara avhjälpas om jag säger ja och amen. Och det kan jag inte.