Visa ett inlägg
  #17  
Gammal 2011-04-10, 22:12
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Ny chans för Ikaria

Just Ikaria är en ö som det är bra om man förbereder sitt besök en aning. Det är en stor fördel att se till att man kommer med en färja till Evdilos och inte Agios Kirikos. Från Evdilos till Armenistis tar det c:a 20 minuter med taxi, från AG mer än en timme (och har man anlag för åksjuka och inte kan välja plats i taxin kan det innebära ganska mycket illamående). När färjan kommer från Pireus-hållet är det i regel ankomst mitt i natten och det finns inga roomsare som väntar, ingen info alls om något och heller ingen anslutande buss. Vi brukar be vår rumsvärdinna att boka taxi till oss och jag avundas inte de som kommer av färjan utan egen bokning, lätt förvirrade och bara ser alla åka iväg. Ibland är det inte heller så lätt att få taxichaufförerna att komma tillbaka igen och hämta. Sist vi kom var det ganska kaosartat men samtidigt ett skådespel som vi satt och tittade på ifrån taxin i väntan på ett annat par som skulle med i samma bil.

När färjan kommer från Samos är det ankomst på förmiddagen istället, men problemen kvarstår med hur man ska ta sig från Evdilos. De vill gärna ha fler turister på Ikaria men vissa saker tänker de styrande inte alls på. En ATM i Armenistis hade inte varit helt fel men Evdilos-borna motsäger sig det eftersom de då anser att de tappar besökare.

Förutom detta är Ikaria en alldeles underbar ö. Fast bussen är en hägring emellanåt... Vi lyckades faktiskt åka med den i somras upp till Christos Raches för att sedan gå ner till Armenistis igen. Egentligen brukar vi gå båda hållen men eftersom vi lyckades pricka in en buss som verkligen kom, kunde vi inte motstå att åka med den. Och hör och häpna, den är faktiskt gratis! Den går i en ringlinje Armenistis, Giasliskari, Christos Raches och Nas under högsäsong.

Det är alltså fullt möjligt att gå till både Christos Raches och även Nas utan att ta bussen. Visst är det bra att kunna ta sig runt med eget fordon men jag tycker nog att man kan få ut väldigt mycket av sitt besök utan det också.

Ikaria är vår absoluta favoritö och i sommar väntar ett nytt besök. Det är vår sista anhalt på båtluffen, börjar vi där är det stor risk att vi inte kommer längre...!

Celbe

PS. Ett alternativ är att ta inrikesflyg från Aten och sedan hyrbil från flygplatsen. Då slipper man komma mitt i natten i alla fall. Vi väljer flygalternativet på vägen hem för att slippa kaoset i Piraeus.
Svara med citat