Ämne: Väderrapport
Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2010-05-12, 23:43
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

"Vi hade i allafall tur med vädret..."

Och det vill jag lova att veckans turister har. I morgon lovas temperaturer runt PLUS 35, idag hade vi ynka +32 .
Havet rörde sig i sakta mak och jag såg inte en enda röd flagg på väg till jobbet. Solen gassade och bara en svag bris hindrade oss från att förgås av värme. Många var de som brände sig sönder och samman.
Ett varningens ord. DRICK vattten! Nu ikväll svimmade en ung flicka inne i butiken, totalt sönderbränd av solen och uttorkad förstås. Det är synd att förstöra semestern när vatten finns i alla butiker/restauranger.

För er som reser med små barn vill jag rekommendera yogurt med honung. Små barn har sällan aptit när det blir varmt, men sött, kallt och gott brukar gå ner.

I "husapoteket" bör finnas vätskeersättning, plåster, after-sun gelé och hela svartpepparkorn (bra att ta en näve om magen krånglar).
På det lokala apoteket hittar ni billiga värktabletter, 0,60 cent för en karta lokal Alvedon, och även billiga muskelkrämer. Jag brukar fylla min fars förråd med Counterpain, en Jenka-doftande muskelcremé som kostar under 3€, mem även Voltaren och Voltaren gel är mycket billigare här - och receptfritt! Familjer med små barn bör medföra Imodium eller "koltabletter", sånt finns inte på apoteken runt Chania.

Nu blev det mer väderpänning än väder är jag rädd...

Ha en trevlig semester alla!

//Kikh
Svara med citat