Visa ett inlägg
  #37  
Gammal 2010-03-29, 22:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
" Arrester" meg om jeg tar feil, men jeg mener bestemt å huske at du hadde et prinsipp, det var å aldri betale mer enn 5000 drakmer, helst mindre, for natten der du leide rom. Fikk du ikke prutet rommet ned, gikk du videre.
Nå er situasjonen en annen, med euro og dessuten reiser du med familie
-men siden du var så prinsippfast regner jeg ikke med at du har sluttet å prute?
- om man pruter hardt regner vel ikke utleier med å måtte gi kvittering, eller
Visst minns du helt rätt
Och visst blir situationen en annan nu då jag reser med familj och kanske har lite andra ekonomiska förutsättningar än vad jag hade på den tiden då vi betalade med drachmer. Däremot kommer jag förmodligen aldrig att sluta pruta, prutar gör jag där jag finner det lämpligt, då är det ingen skillnad om jag handlar på Ica eller om jag hyr en lägenhet i Grekland eller ett hotellrum i Sverige. Även i mitt jobb diskuterar jag priser hit och dit och har så även gjort i det företag som jag har varit ägare till. Ingenstans i detta prutande och handlande skulle jag ha kunnat komma på tanken att inte få eller ge ett kvitto om det inte var en del av uppgörelsen från första början. Jag tror inte heller att någon som hyr ut rum i Grekland skulle komma på tanken att vägra ge ett kvitto, varken nu eller för fem år sedan, däremot var det kanske lite annat för tio år sedan.

Mvh Janérik
Svara med citat