Visa ett inlägg
  #42  
Gammal 2009-10-03, 23:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Jag läser normalt sett aldrig Kreta längre. Men jag fick en påstötning att kolla denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och varför skulle någon som har pengar "spela fattig"?
Nu ska för en gångs skull gå emot dig. Det kan vara så att man jobbar för ett syndikat. Eller helt enkelt har det som "yrke". Jag vet, att du vet, att sådant förekommer.

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Pengarna hamnar garanterat i någon annans ficka.
Det är ju tyvärr väldigt stor risk för det. Men man måste nog titta på person till person för att avgöra det...

Citat:
...min chef alltid gav mat och dryck till barnen som kom förbi istället för pengar.
Mycket smart man/kvinna. Hatten av och hälsa det.

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag är sjukpensionär.
Det är jag också. Och trots att jag lever ensam har jag det riktigt gott. Men våra förutsättningar var kanske annorlunda? Jag tycker du "avgick" lite förhastat. Inkan menade inget illa. Jag tror att du tog saker mer personligt än hon menade. Hon kunde rimligtvis inte veta om din situation! Eller trampade på en öm tå.

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Tiggare finns överallt!
Precis! I Malmö finns ett "gäng" gubbar som av olika anledningar tagit avstånd från samhället, sover under broar, osv. De flesta har psykiska orsaker... Det har hänt att jag stuckit till någon av dem en tjuga. Men de rotar mest i papperskorgarna... Sedan finns det några andra. Tex en yngre rätt välklädd kille som går omkring och påstår att han har tappat plånboken och behöver pengar för att åka hem till Eslöv. Av alla ställen...! Tredje gången han gick på mig bad jag honom fara till ett varmare ställe. Sedan finns det några i "gråzonen".

Men även här i lilla Svedala, 2 mil från Malmö och med bara 9.000 inv, har vi haft tiggare utanför ICA tex. Då kan man ju fundera på hur de tagit sig hit och varför. Är det inte lättare i Malmö då? Man måste nog fråga sig om det är organiserat eller om det är ett yrke...

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Vem dömer?
En sak är säker och det är att det inte är du. Du har ju inte ens uppfattat eller förstått om Ink har skrivit som medlem eller moderator!!! Så du bör nog tagga ner ett antal grader! Om tillräckligt många medlemmar skriver till Janne och protesterar så får han väl ta Ink i örat om han anser att det behövs. Men det är han och ingen annan som "dömmer" inlägg. Det vet jag av egen bitter erfarenhet. Det är nog få som fått så många inlägg borttagna som jag har...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alldeles rätt men det heter romer.
Tja. Internationellt sätt så kallas de faktiskt för Resande (Travellers) idag. Även i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
...bör i stället ge mer till organisationer som garanterar att pengarna innebär en förändring.
Precis. Det finns många organisationer som är seriösa som man kan stödja. Och trots att jag gick ur Svenska kyrkan för många år sedan så är det mig inte främmande att stödja deras sociala arbete. För de gör mycket för de mindre bemedlade... Även Frälsningsarmén, Röda Korset osv...

Senast redigerad av Peter den 2009-10-03 klockan 23:20. Anledning: Stavning.
Svara med citat