Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2009-09-26, 16:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: ... men maten var ikke god

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Mange jeg kjenner, og ikke kjenner, kommer hjem fra Hellas og skryter uhemmet av ferien sin, ”Men”, legger de gjerne til, ”jeg synes ikke maten var noe særlig.”
"... det var ju inte ens nån sås till köttet"

Alltså, det är ju inte så lätt. Jag håller med dig om att det där är det allra godaste sättet att äta. Och SÅ främmande är det ju inte heller. Buffé, smörgåsbord och julbord är ju inte särskilt exotiskt för någon av oss.

Jag skulle önska att den grekiska serveringspersonalen tog sig bättre tid att förklara sin mattradition för nya och ovana gäster. Jag har nästan aldrig sett det hända, tror jag. Och då blir det nog lätt så att man väljer det man känner igen, "en köttbit". Som ofta inte är särskilt vällagad i Grekland. Och sen åker man hem och säger att semestern var fantastisk om det inte vore för den grekiska maten, som man inte ens vet att man inte varit i närheten av.

En taverna på Karpathos där jag var senast, tror det var Mesogeios, skyltade om "grekiska tapas". Och det tyckte jag faktiskt var en rätt bra signal om vad det handlar om. Tror att tapas är mer känt än mezedes även om det är precis samma sätt att äta.

Citat:
Ikke spør hun i resepsjonen på hotellet eller han som leier ut solstoler på stranda om hvor det beste spisestedet i byen ligger.
Det finns en variant på det som KAN fungera. Om det är en ortsbo som man har LITE bättre kontakt med än solstolsuthyraren kan man fråga "vart går du själv ut och äter?" - och få ett rimligare svar än kusinens gräsliga ställe.