Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2009-08-13, 22:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 338
Standard Sv: Grekisk matäffär i Stockholm

Citat:
Ursprungligen postat av uggelbo Visa inlägg
Något som vi letat efter överallt här hemma är de jordnötter som säljs i påsar i Grekland och som har skalen kvar. Misstänker nästan att det är en egen sort för vi har inte hittat dem i Sverige trots att jag letat som attan...

Tacksam för alla svar.
Är du bergis på att det är jordnötter du menar? Om jag skulle haka på din egen misstanke om att det är en annan sorts nötter, så blir min gissning att det handlar om pistage-nötter, vilka är de enda nötter med skal på som jag stött på i Grekland. Ön Egina utanför Athen är en mycket stor leverantör av pistagenötter på världsmarknaden.

Pistagenötter tror jag att du kan hitta lite varstans i välsorterade delikatessaffärer. Specialbutiker för grekiska matvaror generellt vet jag mindre om i mellansverige. Som sagts ovan är Hötorgshallen i Stockolm ett ställe med brett utbud av internationella matvaror.

Jag själv är skåning och brukar då och då när jag besöker Malmö passa på att handla hos grekens mataffär vid Möllevångstorget. Han har allt från feta-ost till spenat-knyten. Men det är ju tyvärr inte till så stor hjälp för dig, såvida du inte byter nästa greklands-resa mot en tur till Skåne, och den chansen är väl inte så stor eller ....... ? / Masse
Svara med citat