Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2009-08-06, 08:20
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Slakt av reisemål - er det så ille?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
At Pythagorion på Samos er en falsk idyll

Idyll och idyll ? Det är väl ett ord som verkligen kan användas lika fel som ordet genuin ? I alla fall tycker jag så och vad beträffar Pythagorion är den staden varken en idyll eller genuin. Men eftersom det är den jag har som färskast minne efter sommarens resa så har jag åsikter. Ett slående intryck är att det finns pengar där. Det är inte så slitet, i alla fall bara på ett par enstaka ställen men rivningskåkar, skräpiga bakgårdar osv. finns det i alla städer, små som stora. Pythagorion kan upplevas som falsk nästan enbart på grund av att hamnpromenaden känns som om man befinner sig var som helst i Medelhavsområdet. Det ligger stora båtar i mångmiljonklassen där, det går omkring rika människor från en mängd länder, det finns en "flärd" och en stil som är så långt ifrån genuinitet och idyll man kan komma. Men ändå finns en charm som faktiskt inte är svår att finna, men bara om man blundar för ovanstående fenomen. Hamnpromenaden med tillhörande ogrekiska inslag behöver man ju inte besöka om man möjligen har den som mål för sin kritik. Hitta beröm istället.

Men jag förstår kritiken, vi som var där är frälsta och vet vad vi gillar i Pythagorion.

Känns som om jag kommer att få tillfälle att vara med i denna tråd igen......


Hasse
Svara med citat