Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2005-08-05, 08:02
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Att handla på Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av anneghost
Men jag är en aning chockad av priserna på mat där nere. Jag handlade i de mataffärer som jag hittade på huvudgatan i Argassi och där var ju allt som mjölk, yogurt, smör och dyl. dyrt.
Maten i minimarkets och dyl. är löjligt dyr på turistorter i Grekland. Kaffe kostar t.ex. DUBBELT så mycket som hemma. När euron kom avrundar de allt uppåt, och det är inte ovanligt att hitta små yoghurtburkar för 2,50 EUR (Nästan 25 kronor för en liten ynka yoghurt!!!).
De greker som jobbar på turistorter tjänar dessutom skittaskigt (inte alla, men många) och jag har ingen aning om hur de får det att gå ihop - hyrorna för lägenheter är numera lika höga som hemma i Sverige - på Rhodos betalar vi 4500 kr per mån. för en tvåa med luftkonditionering. Snittlönen för en person inom turistbranschen ligger därnere på kring 1100 EUR per månad, alltså kring 10000 kronor. Detta för arbete 7 dagar i veckan, ofta 10 timmar per dag. Många tjänar mindre för samma arbetsbörda.
Samtidigt är löpande kostnader som t.ex. telefon och Internet MYCKET dyrare (och framförallt SÄMRE) än i Sverige.

Hur dessa tappra greker får det att gå ihop är en gåta för mig!! Kom ihåg att lämna dricks på restaurangerna, det är de värda!
Svara med citat