Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Stopp för olivolja på restaurangbord (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=33363)

Kalimera 2013-05-19 11:53

Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Från och med nästa år får restauranger inte längre ha påfyllbara flaskor med olivolja på sina bord skriver DN. Det gäller hela EU. Undrar hur den nya regeln kommer att fungera i Grekland där det alltid står en flaska olivolja på borden.

Monica P 2013-05-19 12:41

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
????varför????
Men kan man strunta i rökförbud, trafikregler, skattmasen och en del annat lär det väl inte vara svårt att strunta i såna här påbud.

KR 2013-05-19 13:25

Re: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Det var det dummaste jag hört på länge!
//
KR

Lissi 2013-05-19 14:00

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
På sätt och vis kan ju ibland de där oljeflaskorna på bordet mitt i högsösong se lite läbbiga ut, men oljan byts säkert ofta då det går åt mycket.
Skälet ska vara att jag som konsument ska veta vilken olja jag betalar förAng_elx Ska det då stå olika slags oljor i menyn man kan välja mellan då när man t ex beställer sin salladflabb_flab?? Det låter helt ogenomtänkt och ogenomförbart..Det ska bli spännande att se nästa år och jag vet nog rätt klart hur det kommer att vara;)

Lissi

Riitta 2013-05-19 14:01

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Den regeln kommer nog ingen och bry sig om:rolleyes:

Riittabye_bye

pollebosse 2013-05-19 15:30

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Som restauratör har jag ingen som helst förståelse för detta. Bra olivolja kan serveras på vilket sätt som helst.
Dålig olivolja skall inte serveras, inte ens i orginalflaskor.
Som privatperson blir jag inte överraskad över regleringen från EU´s sida.
Dom kör i ett säkert spår: reglera, reglera osv...
Senast är det med fröer som skall regleras....
Till vems förmån?

Paul

IRSA 2013-05-19 16:45

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Citat:

Ursprungligen postat av pollebosse (Inlägg 304402)
Som restauratör har jag ingen som helst förståelse för detta. Bra olivolja kan serveras på vilket sätt som helst.
Dålig olivolja skall inte serveras, inte ens i orginalflaskor.
Som privatperson blir jag inte överraskad över regleringen från EU´s sida.
Dom kör i ett säkert spår: reglera, reglera osv...
Senast är det med fröer som skall regleras....
Till vems förmån?

Paul

:o Till dom som skor sig på oss som tyvärr gått med i EU, naturligtvis :mad:

Admirala 2013-05-19 17:19

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Om det gjennomføres i Hellas vet man jo aldri...
Neste EU-regel må jo gjelde vin på fat, da, om det skal være logikk i dette. Slutt på de oransje blikkmuggene med miso kilo lefko krasi? NEEEEI :eek: __D :(

Eva L 2013-05-19 17:57

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Kan det vara en effekt av att man hittat så mycket giftrester av bekämpningsmedel och annat skit i en del olivoljor?

Eva

Kalimera 2013-05-19 18:02

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Det jag inte förstår är hur det ska kontrolleras. :confused:

Kanske vi får se ett nytt yrke: olivoljepolis.

Deia 2013-05-19 18:08

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 304443)
Kan det vara en effekt av att man hittat så mycket giftrester av bekämpningsmedel och annat skit i en del olivoljor?

Eva

Kanske det är så. Fast men kan ju fylla en tomflaska "kvalitetsolja" med en dålig sort. Undrar vem som ska kontrollera detta :confused:. Dom är bra på att stifta lagar i EU - dom tar sig an "dom stora problemen" kan man säga :rolleyes:.

Håller med Lissi om att olivoljeflaskorna ibland är läbbiga, både på utsidan och i smaken. Speciellt om dom stått i solen en stund. Jag avstår oftast även om det kanske är en väldigt god närproducerad vara.

Deia
bye_bye

UlfWiman 2013-05-19 18:42

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Sedan när har EU övertagit och konfiskerat vårt eget smak och luktsinne.
Då kommer väl ej surströmming att få säljas eller serveras längre! Inte för att jag äter den, men jag respekterar dem som gör det.

/Ulf (som litar på eget smak och luktsinne)

kimmen 2013-05-19 19:38

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Citat:

Ursprungligen postat av pollebosse (Inlägg 304402)
Dom kör i ett säkert spår: reglera, reglera osv...

Man kanske ska komma ihåg att om det är något land (av ickediktaturer) som är/har varit världsmästare i att "reglera" till höger och vänster så är det väl Sverige, även lååångt innan vi gick med i EU...

/kimmen

Eva L 2013-05-19 21:58

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Det verkar vara av hygienskäl och det låter ju bra. Vem vill ha olivolja som stått i solen och som vem som helst kunnat snörvla och hosta över.__D

Om det fungerar är det bara trevligt att se var oljan kommer ifrån. Sen jag började gå på olivoljeprovningar och numera nästan bara handlar lite mer exklusiva sorter har jag då blivit otroligt kräsen. ;)

Eva

Masse 2013-05-20 01:07

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Citat:

Ursprungligen postat av UlfWiman (Inlägg 304451)
Sedan när har EU övertagit och konfiskerat vårt eget smak och luktsinne.
Då kommer väl ej surströmming att få säljas eller serveras längre! Inte för att jag äter den, men jag respekterar dem som gör det.

/Ulf (som litar på eget smak och luktsinne)

Minns jag rätt så var EU-reglering (förbud) för surströmming på tapeten för ett antal år sedan. Vet inte om det blev nedlagt eller om kvarnarna mal långsamt, men tack och lov har det tystnat och surströmming kan fortfarande inhandlas.

Att förbjuda refill-flaskor för olivolja är ett bra exempel på överstatligt politikertrams. Att förbjuda påfyllning i vissa politiska organ vore bättre.

:) Masse, som fortsätter med både lokaltappad olivolja och surströmming.

Kikh 2013-05-20 01:59

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 304384)
Från och med nästa år får restauranger inte längre ha påfyllbara flaskor med olivolja på sina bord skriver DN. Det gäller hela EU. Undrar hur den nya regeln kommer att fungera i Grekland där det alltid står en flaska olivolja på borden.


Vi har sen tidigare ett internationellt förbud gällande Kokoretsi, en av våra mest kända påskrätter, som jag stötte på i Göteborg då jag i ett svagt ögonblick önskade frångå min avsky för inälvsrätter av pur längtan till Grekland. Trots det blir jag, tack och lov, serverad denna rätt året om (om så önskas) helt nära vårt nya boende här i Chania. Kokoretsi, som jag bara äter utsidan av, är malda inälvor av lamm inlindade i tarmar och fjälster som grillats sakta över kol - Lika grekiskt som surströmming och luad ål är svenskt och danskt.

//Kikh

Eva L 2013-05-20 08:47

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Jag äter surströmming men den diskussion som varit beror på att fisken innehåller dioxin. Östersjö lax är ju också drabbad. Jag tycker inte att det är trams utan bra att myndigheterna engagerar sig i vad vi stoppar i munnen.
Tragiskt att våra hav är så förgiftade.

Mer information går att hitta på www.nyttigfisk.se

Eva

IngegerdN 2013-05-20 20:26

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Citat:

Ursprungligen postat av Admirala (Inlägg 304430)
Neste EU-regel må jo gjelde vin på fat, da, om det skal være logikk i dette. Slutt på de oransje blikkmuggene med miso kilo lefko krasi? NEEEEI :eek: __D :(

Och raki!:p

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 304394)
Skälet ska vara att jag som konsument ska veta vilken olja jag betalar förAng_elx Ska det då stå olika slags oljor i menyn man kan välja mellan då när man t ex beställer sin salladflabb_flab?? Det låter helt ogenomtänkt och ogenomförbart..Det ska bli spännande att se nästa år och jag vet nog rätt klart hur det kommer att vara;)
Lissi

Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 304469)
Det verkar vara av hygienskäl och det låter ju bra. Vem vill ha olivolja som stått i solen och som vem som helst kunnat snörvla och hosta över.__D
Eva

Det är nog snarast så att detta är ett resultat av lobbying från stora olivoljetillverkare.:mad:
Vad händer med de lokala småbönder, som producerar och säljer till tavernorna? Skall de tvingas trycka etiketter och förpacka sin olivolja i små förseglade flaskor för att kunna fortsätta leverera till den lokala tavernan?

I logikens namn måste detta beslut ju innebära att också vinäger, oliver, raki, nötter m.m. inte heller får serveras i påfyllbart skick!

Citat:

Ursprungligen postat av KR (Inlägg 304391)
Det var det dummaste jag hört på länge!
//
KR

Håller med till 100 %!

Här är ett inlägg: http://www.keeptalkinggreece.com/201...urants-tables/

Ylva A 2013-05-20 20:55

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Vänta bara! Det kommer snart regler gällande toalettpapper också. Av säkerhetsskäl ska tjocklek anges och ansvarigt företag vara angivet på varje dm!
/ Jannis

larstommy 2013-05-20 22:30

Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kikh (Inlägg 304484)
Vi har sen tidigare ett internationellt förbud gällande Kokoretsi, en av våra mest kända påskrätter, som jag stötte på i Göteborg då jag i ett svagt ögonblick önskade frångå min avsky för inälvsrätter av pur längtan till Grekland. Trots det blir jag, tack och lov, serverad denna rätt året om (om så önskas) helt nära vårt nya boende här i Chania. Kokoretsi, som jag bara äter utsidan av, är malda inälvor av lamm inlindade i tarmar och fjälster som grillats sakta över kol - Lika grekiskt som surströmming och luad ål är svenskt och danskt.

//Kikh

Aaaah Kokoretsi, som är det bästa som finns att äta, nyttigt och gott som det är med inälvsmat. Är det internationellt förbud på det??? Det var det dummaste jag hört :cool: . Och vill man inte ha olivoljan som står på bordet är det välan bara att låta den stå då, och be om påfyllning från köket, det är de säkert ikke så kinkiga med, grekerna bye_bye


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT