Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Mygg? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=14957)

Millie 2008-06-08 20:11

Mygg?
 
Hejsan!
Undrar hur det är med mygg på Kos?
Ska bo inne i Kos stad.
Åh, bara 5 dagar kvar, längtar!
/Kerstin/flabb_flab

malou 2008-06-09 05:22

Sv: Mygg?
 
Mygg finnes overalt...Synes ikke den er veldig plagsom på Kos. Men så har jeg ALLTID min 'greske' parfyme i vesken - antimyggstift, dufter grusomt :Dom den er kjøpt i Hellas, nesten luktfri om den er kjøpt i Norge. Den smører jeg på, uhemmet og hvorsom helst, på strand eller taverna eller hva det nå er. Dessuten hjelper det med AC på rommet - og å være nøye med å holde døren lukket om lyset står på.
Antiparos og Kreta - der har jeg forlatt hotellrom som har fått 'rødprikket' tapet. I løpet av natten, etter mine krigshandlinger. Har ikke opplevd dette på Kos.

ragnhild 2008-06-09 14:51

Sv: Mygg?
 
Hvis du er allergisk og reagerer veldig på myggstikk så bør du ta enkle forhåndsregler. Kjøp Mygg A eller tilsvarende som du bruke på kveld/natt.
Har møtt mange turister på Kos som har hatt voldsomme reaksjoner på myggstikk.
God tur!

JohnS 2008-06-09 14:59

Sv: Mygg?
 
Min kone reagerer sterkt på myggstikk, men har ikke hatt plager etter at hun begynte å ta en tablett av allergimedisinen Zyrtec hver dag i Hellas. Det merkelige er at den ikke bare gjør reaksjonen på stikkene mye mindre, det ser faktisk ut til at hun ikke får på langt nær så mange myggstikk som før. Nå får jeg flere enn henne, noe som var helt uvanlig før.

Men mygg var det sentralt i Kos by(Hot. St. Constantin) for 2 uker siden, selv om vi har vært ute for mye verre!

BrittMarie 2008-06-10 00:45

Sv: Mygg?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Millie (Inlägg 132863)
Hejsan!
Undrar hur det är med mygg på Kos?
Ska bo inne i Kos stad.

/Kerstin/flabb_flab

Mygg finns det. Men inne i Kos stad kanske inte lika mycket som i utkanterna. I år (när jag flyttat in till centrum igen) har jag bara fått en rad med myggbett på armen. De måste ha haft ett party när jag sov...

Men, köp, för säkerhets skull en antimyggmaskin. Säljs "överallt" : Minimarket, supermarket. Med tabletter eller kombination tabletter/vätska. Så stoppar du in den i ett eluttag. Fungerar bra, hemma.

Får du myggbett. Köp Vinäger och stryk på.

Birgitta63 2008-06-10 08:17

Sv: Mygg?
 
Hej Millie !
Handla med dig från apoteket ACO Alsollösning.När du har blivit stucken så känns det bra att badda på lite. Den lindrar klådan+svullnaden går ner.Även jättebra om du får sår som är vätskande.Packar alltid med på resan.
Trevlig semester.
Birgitta 63.:)

Millie 2008-06-10 09:17

Sv: Mygg?
 
Hej och tack för all inf. och tips!
Ska nog dra ner till apoteket idag då.
Önskar att det vore fredag, då skulle man snart vara där nere,
och bara få va'.
Kramar Kerstin.:)

KosAnn 2008-06-10 09:19

Sv: Mygg?
 
Det är lite konstigt det där med myggbett. Själv har jag i princip klarat mig från dessa under alla år på Kos, medans mannen och barnen har fått svåra bett. :DFast det är likadant här i Sverige. Klarar mig för det mesta med enstaka bett då de andra i familjen ser ut som om de har vattenkoppor. :p

Att badda med Alsollösning är ett bra tips, då brukar det värsta kliandet lugna ner sig efter en stund.

Ha det gott och hälsa till Kos från någon som kommer dit i början på augusti. LÄÄÄÄNGTAR!!!!

/Annika

nekjam 2008-06-10 09:23

Sv: Mygg?
 
Jag är också väldigt utsatt av mygg. Det värsta är att man inte ser dom som i Sverige. Jag rekommenderar dej att ta med mygga. Finns på apoteket och även Coop har dom. Jag tar alltid på mig när jag går ut och äter middag, särskilt på benen och runt vristerna. Dom små rackarna trivs ju i planteringar. Så jag brukar undvika att sätta mig där det finns gröna växter och blommor. Sedan har vi alltid med en liten apparat med tabletter som vi sätter i eluttaget och som får sitta där nattetid. Detta brukar hjälpa mig.

Lycka Till bye_bye

aris4 2008-06-10 21:44

Sv: Mygg?
 
:) Gokväll!!!

Jag säger som min vän Hassan, ta Ouzo både invärtes o utvärtes. Det är bra mot det mesta :D och även myggor.flabb_flabklapp_klap
Ha de så bra på Kos o ta en för mig oxå, ouzo eller Metaxa gärna, ;):D
Hälsningar Sanna bye_bye

skrikis 2009-06-21 20:23

Sv: Mygg?
 
Det är sjukt mycket mygg. Har aldrig varit med om så här mycket förr. Har fått ca 40 myggbett på bara en vecka.

kirtor 2009-06-22 09:03

Sv: Mygg?
 
Er det kun Zyrtec av allergimedisiner som hjelper mot mygg? Ikke noen av de andre typene?

malou 2009-06-26 20:44

Sv: Mygg?
 
Citat:

Ursprungligen postat av kirtor (Inlägg 171541)
Er det kun Zyrtec av allergimedisiner som hjelper mot mygg? Ikke noen av de andre typene?

Tror alle allergitabletter hjelper mot selve kløen eller mer alvorlige reaksjoner mht. mygg. Har prøvd flere. Noen kan tygges, da er virkningen raskere. Smeltetabletter finnes ikke lenger. Det viktige er kanskje forebygging; myggstift (gjerne en dash rundt døren/vindu/seng også) eller lignende og myggmaskin når man er ute av rommet, slukking av lys på badet etc. Har aldri vært spesielt plaget verken på Kalymnos eller Kos. Sistnevnte forøvrig en mellomstasjon, med hotell i byen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT