Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Om Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=24)
-   -   eluttag? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4740)

Tord 2006-06-03 13:09

eluttag?
 
Hej
Eluttag är dom av samma typ som i sweden?
Och spänningeni uttagen ? dvs 220v
En som åker i morgon till Karpathos

/Tord Ang_elx klapp_klap

Hellen 2006-06-03 13:13

Sv: eluttag?
 
Ja, det är 220V i Grekland.

Trevlig resa!
// Helén

Elisabet 2006-06-03 13:25

Sv: eluttag?
 
Samma uttag som här, men de sitter ofta inte där vi tycker att de ska sitta :)

Hellen 2006-06-03 13:32

Sv: eluttag?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Samma uttag som här, men de sitter ofta inte där vi tycker att de ska sitta :)

Och ibland kan man ju även fundera på HUR strömmen kommer in i huset.
Elsäkerheten spelar inte i samma division som den vi har i Sverige, har på flera håll sett hoptejpade kablar på stranden och lite löst hängande trådar längs husväggen. Ser inte så barnvänligt ut alla gånger, och glöm det där med petskyddade uttag...
// Helén

yeasou 2006-06-03 14:34

Sv: eluttag?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Samma uttag som här, men de sitter ofta inte där vi tycker att de ska sitta :)

Jamen, Elisabet, vi är ju anpassningsbara vi svenskar:D eller hur! Ett felplacerat eluttag klara vi väl:confused:
Puss&kram
Yeasou_B-anana

Elisabet 2006-06-03 15:33

Sv: eluttag?
 
Citat:

Ursprungligen postat av yeasou
Jamen, Elisabet, vi är ju anpassningsbara vi svenskar:D eller hur! Ett felplacerat eluttag klara vi väl:confused:
Puss&kram
Yeasou_B-anana

Käraste Yeasou, jag sa inte att det på något sätt är negativt att de inte sitter där vi tycker att det borde sitta ;) Jag tycker tvärtom att det är en av semesterns allra största njutningar att leta eluttag bye_bye

Riitta 2006-06-03 18:35

Sv: eluttag?
 
Det är alltid spännande och leta efter eluttaget:D Man får tänka först att var i rummet är det mest olämpligt och ha det och leta där:) Då hittar man rättflabb_flab

Riittabye_bye

Janérik 2006-06-04 00:36

Sv: eluttag?
 
Jag kan inte riktigt förstå varför denna fråga alltid får ett lätt felvisande svar. Spänninge är den samma i Grekland som i Skandinavien så det är inget större problem. Vad som kan bli lite problem är om man har t.ex. en vattenvärmare eller annat med jordad stickpropp. Ofta är de uttag som finns något som jag skulle vilja kalla 6-ampers uttag, de har små hål som inte våra jordade stickproppar passar i. Har man t.ex. en vattenvärmare med sej så passar den oftast inte i det uttag som används för sänglampan, då får man använda uttaget för kylskåpet i stället för att få el, sedan är det ju en fördel om man kommer i håg att plugga i kylskåpkontakten efter att man har värmt klart vattnet, annars blir det pissjummen öl till kvällen och det är inte gott.
Svaret är alltså att det fungerar men inte alltid så lätt. Jag har alltid tänkt ta med mej ett grenuttag (jordad modell) men hittills aldrig kommit ihåg det, får se hur det går nästa gång.

Mvh Janérik

xixi 2006-06-07 09:51

Sv: eluttag?
 
En sak jag äääälskar med grekiska elrelaterade saker är att det alltid finns lysknappar vid sängen, det borde vi anamma här i gamla Svedala..._B-anana


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT