Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Chaniakusten (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=31648)

lugnagatan 2012-09-13 11:33

Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Vaknade upp vid halv-sjutiden igår morse och ruskades plötsligt om, allting gungade.
Reagerade genom att gå upp tända alla lampor öppna dörrar och se om allt var normalt. Ge katterna mat :)

Det var en kraftig jordbävning på över 5 på Richterskalan med centrum söder om Kreta ca 70 km söder om Chania vid ön Gavdos.

Var inte alls beredd på denna typen av upplevelse. Förut har det varit skallrande garderobsdörrar, sedan har varit lugnt en längre tid. flabb_flab

Netwolf 2012-09-13 12:54

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Hoppla så det kan bli! Hur gick det med Gavdos då? Var skalvet på eler utanför ön?

/Netwolf

MickeKöping 2012-09-13 13:26

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Det har varit två uppe vid Milos också.

Jordbävningar redovisas bland annat på den här sidan.


http://earthquake.usgs.gov/earthquak...ee10/25_35.php




http://earthquake.usgs.gov/earthquak...ee10/25_35.gif


Update time = Thu Sep 13 11:00:03 UTC 2012

Here is a list of the earthquakes located by the USGS and contributing networks for the 10-degree Map Centered at 35°N, 25°E. Most recent events are at the top. (Some early events may be obscured by later ones on the map.) Click on the date portion of an earthquake record in the list below for more information.

MAG UTC DATE-TIME y/m/d h:m:s LAT deg LON deg DEPTH km region

4.2 2012/09/12 05:00:24 36.755 24.190 10.1 SOUTHERN GREECE
5.5 2012/09/12 03:27:45 34.811 24.064 27.4 CRETE, GREECE
4.3 2012/09/09 07:26:06 36.862 24.422 120.3 SOUTHERN GREECE

Kolla även
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/

Senaste veckan (bl.a)..
http://www.emsc-csem.org/#4

Mariell 2012-09-13 16:59

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Så rart at jeg ikke kjente noe....lå i sengen i Paleochora og våknet ikke før i åttetida! Glad jeg ikke leste om det før nå! Er i Chania nå.....

lugnagatan 2012-09-14 12:20

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 287487)
Hoppla så det kan bli! Hur gick det med Gavdos då? Var skalvet på eler utanför ön?

/Netwolf

Epicentrum låg en bit utanför ön. Det var det kraftigaste skalvet man upplevt på 15 år på ön, men inga skador eller skadade rapporteras. :)

simetra 2012-09-15 21:03

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Måste bara få berätta om den mardröm jag hade natten innan skalvet...

Jag drömde att det skakade och skallrade i hela hotellrummet och tänkte för mig själv; Detta är en JORDBÄVNING!!! :eek:

Försökte memorera allt jag läst om hur man skall handla vid jordbävningar men kunde inte finna råd... sätta sig under ett bord eller kanske springa ut?

Utanför stod räddningspersonal och ropade att genast lämna hotellet och låta alla värdesaker vara kvar... Då vaknade jag helt genomsvett och undrade i mitt stilla sinne om detta verkligen kunde båda gott inför dagens stundande utflykt :confused:

Nästa natt när det verkliga skalvet skedde sov jag den utmattades djupa sömn efter dagens långa och rätt så krävande vandring i Samariaravinen och kände inget alls av det skalv som även känts av på orten jag bodde på... men på sätt och vis hade jag ju ändå fått uppleva det natten innan...om än så bara i denna lite märkliga men för mig ytterst verkliga dröm! :)

Monica P 2012-09-16 06:54

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
simetra, otroligt. Många skulle använda detta till att berätta att de kan förutse händelser.

lugnagatan 2012-09-17 13:39

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 287641)
simetra, otroligt. Många skulle använda detta till att berätta att de kan förutse händelser.

Jag vaknade sekunderna innan jordbävningen - för att vända mig om :D - och hade då haft en så hemsk och ödesmättad dröm att jag aldrig skulle vilja tala om den för någon, och det var ju väldigt kort tid kvar till skalvet för att det skulle kunna kallas "förutsägelse" :D:D:confused:

(Jag hade drömt om en flygresa som slutade pga ett stort vulkanutbrott som spred aska överallt och förmörkade allt, dessutom hade planet fastnat i ett betongkomplex mellan två våningar, fick bara med mig några värdesaker, de flesta tillhörigheter gick förlorade...:confused::()

Monica P 2012-09-17 15:29

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Stackars er med såna drömmar! Men vad är det som hindrar att vårt undermedvetna registrerar ljud och vibrationer redan innan de verkligen uppfattas? Djur lär ju klara att markera oro på olika sätt. En jordbävning tar väl en liten stund innan den liksom brakar till ordentligt?

anneli56 2012-09-18 09:47

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
När vi något år sedan hade jordbävingen här på Peloponnesos,Leonidas, 6,5 richter så vaknade jag två timmar innan och var orolig ( ca 5 på morron) kunde ej sova ,tyckte allt var konstigt på nåt vis. Så visst har vi föraningar likt djuren ;)

lars 2012-09-19 09:14

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Det kändes inte i Chania den här gången men visst är det en underlig upplevelse och känsla.
lars
Kriti sin kardia mou

lugnagatan 2012-09-28 13:07

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
På fredagen samma vecka var det två ytterligare skalv som berörde NV Kreta.

Denna vecka har man skrivit tre dagar i rad i Haniotika Nea om mystiska vibrationer. Folk har hört dån , inne i staden och ute på havet, och dessa har registrerats av seismiska nätverkat på Kreta, men endast på Kreta. Det är alltså något lokalt. Det var fem st. i tisdags och några till mellan 1 och 2 på dagen i onsdags.
Militären skakar på huvudet, vetenskapen säger att det måste vara mänsklig verksamhet. Den norska bolaget som ska inleda seismiska undersökningar söder om Kreta , säger att dom inte har börjat ännu. Resten är spekulationer. Är det självaste Zeus som börjat rör på sig i sin grotta flabb_flabflabb_flabbye_bye

Kikh 2012-09-28 23:33

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Citat:

Ursprungligen postat av lugnagatan (Inlägg 288341)
Militären skakar på huvudet...

Med tanke på deras verksamhet på Akrotirihalvön, och det faktum att ''skalven'' kändes i både Kastelli och Rethymno, vill de nog bara inte erkänna vad de pysslat med. De första ruskningarna och smällarna förnimnde jag bara, men vid den tredje stog jag med ett fast tag i ett dörrhandtag och kände hur dörren hoppade. Morgonen därpå smällde det igen så att jalusierna i mina fönster skakade.

Jag tror jag flyttar till Kolymbari, långt från Akrotiri och militärbaser!

//Kikh

lugnagatan 2012-09-30 13:49

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kikh (Inlägg 288373)
Med tanke på deras verksamhet på Akrotirihalvön, ...
.....militärbaser!

//Kikh


Då får jag även förklaringen till något konstigt som jag var med om när jag var till Gouverneto-klostret en tidig morgon Juni förra året. Längre bort bakom några berg kom det upp flygande föremål som sedan exploderade/skjöts ned med en rejäl knall. Det var under Irak-kriget. Och jag berättade inte för någon om det, eftersom jag inte var säker på vad det var.
Jag gick och satte mig ute i naturen, undrade om jag skulle fortsätta färden, om kriget brutit ut. :(

LN 2012-09-30 15:16

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Kom hem igår från Chania och vi uppmärksammade tidigare i veckan detta fenomen. Vi trodde då hela tiden att det hade med militärerna att göra!!

lugnagatan 2012-10-02 12:15

Sv: Kraftigt jordskalv med centrum vid ön Gavdos
 
Citat:

Ursprungligen postat av lugnagatan (Inlägg 288447)
Längre bort bakom några berg kom det upp flygande föremål som sedan exploderade/skjöts ned med en rejäl knall. Det var under Irak-kriget. :(


... Libyen - kriget ... ska det förstås vara. :(


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT