Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Paracetamol (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41133)

Malina 2017-07-07 10:06

Paracetamol
 
Som de flesta av er vet,kostar Alvedon ca 43:- och det lite billigare alternativet ngt. över 30:- hemma.På öarna kostar en förpackning DEPON 1 euro!!!! Lite dyrare på Santorini. Jag brukar köpa massor!
På några apotek här i Grekland,har jag berättat vad motsvarande kostar i Sverige och då bara skakar de på huvudet och tycker det är förfärligt dyrt.
Så, ett tips;köp DEPON i Grekland!

yannis 2017-07-07 10:47

Sv: Paracetamol
 
Jag köper alltid några förpackningar DEPON i Grekland. Men nu har jag ett ansenligt lager hemma så jag får vänta ett tag med inköpen.

För övrigt köper jag också min blodtryckstabletter DIUREN jättebilligt. Brukar tömma Athens apotek på deras förråd på 3 förpackningar varje gång.

Depon var det någon som tipsade mig här på forumet när jag blev förkyld, med hosta och lite feber när vi var på Patmos för några år sedan.

Birgitta.

Kalimera 2017-07-07 14:31

Sv: Paracetamol
 
Har köpt Depon när jag haft behov av det i Grekland, men har aldrig köpt hem.

kari 2017-07-07 15:46

Sv: Paracetamol
 
Depon har vi kjøpt med hjem fra Hellas i mange år.
Når de går ut på dato kaster vi, og kjøper nye...
Må ha det tilgjengelig o m det skulle være nødvendig!
Jeg er takknemmelig for at jeg, hittil🤞, har vært så heldig å kun unntaksvis trenge Depon o.l, har ikke tatt så mye som 1tabl i året i gjennomsnitt😊

Netwolf 2017-07-07 19:08

Sv: Paracetamol
 
Äter en del mediciner redan, så därför tar jag aldrig något okänt utomlands, då vissa ämnen kan orsaka allvarliga biverkningar. Tar endast i nödfall något annat. I övrigt har jag alltid med mig ett välfyllt reseapotek hemifrån, som täcker de flesta områden.

/Netwolf

MickeKöping 2017-07-07 21:24

Sv: Paracetamol
 
Köper med mig några Paracetamol 20 st 500mg (Depon) för 70 cent per paket och några Diklofenac 20 st 50 mg för 2,50 euro per paket.
Bunkrar lite då jag vet att det kommer att behövas när knä och rygg jäklas ibland.
En bråkdel av priset i Sverige.

Notera att Depon paracetamol är utan lack så dom kan vara att få ner utan mycket vatten.

Inger 2017-07-08 07:52

Sv: Paracetamol
 
Finns ju även en billighetsvariant här hemma också Pamol kostar bara en 10 på Apotea.se. Men det är nog just en billig produkt med en del av mej kända biverkningar.
Nån som vet om det finns nån variant av Treo i Grekland, det är jag i behov av ibland.
Inger

Kajja 2017-07-09 20:54

Sv: Paracetamol
 
Vi har ett litet reseapotek med oss.
Köper aldrig några tabletter utomlands.
Är man inte säker på hur innehållet funkar ihop med
annan medicin man tar så "better safe than sorry";)
En väninna köpte "skitbra tabletter" mot värk i Turkiet.
Jag googlade på namnet och fick fram massa info om
hur farliga dom var..många biverkningar och förbjudna
sedan 10 år tillbaka i de flesta länder..utom just Turkiet:eek:
/ Kajja bye_bye

MickeKöping 2017-07-10 02:11

Sv: Paracetamol
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 399091)
Vi har ett litet reseapotek med oss.
Köper aldrig några tabletter utomlands.
Är man inte säker på hur innehållet funkar ihop med
annan medicin man tar så "better safe than sorry";)
En väninna köpte "skitbra tabletter" mot värk i Turkiet.
Jag googlade på namnet och fick fram massa info om
hur farliga dom var..många biverkningar och förbjudna
sedan 10 år tillbaka i de flesta länder..utom just Turkiet:eek:
/ Kajja bye_bye

Om du går på ett apotek i Grekland och vet vad det är för preparat du köper så är det exakt samma kontroll på innehållet som hemma i Sverige. Kraven på recept kan skilja mellan länderna i EU.
Apotekarna i Grekland har bra koll på vad dom rekommenderar om man har lite ont i halsen eller i mage, typ. Det är också lätt att googla den verksamma substansen om man är osäker. Man kan ju kontakta läkare på plats ifall det är så pass.
Man köper och tar naturligtvis inga "skitbra" mediciner som man inte har koll på bara så där.
Och vad som händer i Turkiet vet vi inte ens här i den riktiga världen.

Meningen med tråden var väl att tipsa om att det är billigare att köpa det man behöver där än hemma. Kanske spara några hundringar.

Malina 2017-07-10 09:47

Sv: Paracetamol
 
Just det! Meningen var just att tipsa om prisskillnaden.Beträffande innehåll,är jag övertygad om att det är samma som Alvedon.
När min man "tvingades" stanna på Santorini i 3 veckor för några år sen pga en benskada,blev han matad med Depon varje dag. Ordinerades av öns stjärnkirurg!

Charleston 2017-07-10 11:18

Sv: Paracetamol
 
Det är definitivt samma verksamma substans som i Alvedon. Liksom Pamol funkar lika bra (jag fick utskrivet Pamol på recept efter en appendixoperation för några år sen, pga att det är det billigaste lika bra paracetamolpreparatet). Jag brukar plocka med mej ett par paket Depon hem från varje Greklandsresa. Har alltid (fortfarande!) betalat 65 cent, tror jag. Åtminstone gjorde jag det för en dryg månad sen på Thassos. Apotea tar ju som nämnts tidigare 10 sek för Pamol här hemma, vilket ju bara är marginellt dyrare, så det kan ju numera vara ett alternativ.
Jag startade förresten en tråd ("Värktabletter") i detta ämne 2011-06-14, under "Ordet är fritt"-fliken (senaste inlägget var 2011-07-05, om man vill söka). Där framgår det bl.a. att det är ännu billigare i t.ex. Nederländerna.

MickeKöping 2017-07-11 00:42

Sv: Paracetamol
 
Citat:

Ursprungligen postat av Charleston (Inlägg 399109)
Det är definitivt samma verksamma substans som i Alvedon. Liksom Pamol funkar lika bra (jag fick utskrivet Pamol på recept efter en appendixoperation för några år sen, pga att det är det billigaste lika bra paracetamolpreparatet). Jag brukar plocka med mej ett par paket Depon hem från varje Greklandsresa. Har alltid (fortfarande!) betalat 65 cent, tror jag. Åtminstone gjorde jag det för en dryg månad sen på Thassos. Apotea tar ju som nämnts tidigare 10 sek för Pamol här hemma, vilket ju bara är marginellt dyrare, så det kan ju numera vara ett alternativ.
Jag startade förresten en tråd ("Värktabletter") i detta ämne 2011-06-14, under "Ordet är fritt"-fliken (senaste inlägget var 2011-07-05, om man vill söka). Där framgår det bl.a. att det är ännu billigare i t.ex. Nederländerna.

Pamol kan kosta runt 30-35:- på "diverse apotek" här hemma i Sverige.
Apotea verkar köra det på lågpris för 10:- på nätet.
Innan man fått hem det så har huvudvärken försvunnit Ang_elx

Charleston 2017-07-11 09:30

Sv: Paracetamol
 
...och kan man få en läkare att skriva ut det på recept, så kostar en 100-burk 70 sek (på alla apotek), dvs 14 sek per 20 tabletter.

Kalimera 2017-07-11 16:42

Sv: Paracetamol
 
Citat:

Ursprungligen postat av MickeKöping (Inlägg 399136)
Innan man fått hem det så har huvudvärken försvunnit Ang_elx

Beror på vad för slags huvudvärk det är. Apoteas paket brukar komma dagen efter, så att säga. :)

Kajja 2017-07-12 18:16

Sv: Paracetamol
 
Citat:

Ursprungligen postat av MickeKöping (Inlägg 399094)

Meningen med tråden var väl att tipsa om att det är billigare att köpa det man behöver där än hemma. Kanske spara några hundringar.

Klart det var meningen med tråden.
Sen kan man ju lägga till lite egna tankar om just tabletter och rätt som det är så har man gjort en liten förgrening från tråden med nån anekdot. Fullt lagligt och enligt reglerna! ;)flabb_flab
Hejja alla som skriver och håller forumet igång!
/ Kajja bye_bye

Monica P 2017-07-12 21:31

Sv: Paracetamol
 
[QUOTE=MickeKöping;399094]
Apotekarna i Grekland har bra koll -

Just det. Småkrämpor behöver man inte tveka att kurera med hjälp av apotekarna. De jag har träffat är ytterst seriösa och ger goda råd.

naxoss 2017-07-12 21:34

Sv: Paracetamol
 
Jag har börjat köpa Vicks på apoteken i Grekland då det inte längre får säljas i Sverige :(

Lena

SteffTee 2017-07-13 08:20

Sv: Paracetamol
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 399151)
Beror på vad för slags huvudvärk det är. Apoteas paket brukar komma dagen efter, så att säga. :)

Ha,ha då bör/kan man alltså beställa dagen-efter-tabletter redan dagen-före :-)

Monica P 2017-07-13 12:28

Sv: Paracetamol
 
:D:D:D

RobEri 2017-07-13 14:09

Sv: Paracetamol
 
Jag köper ingen medicin utomlands, speciellt sådant som inte längre är patentskyddat (kopior till kemiska läkemedel kallas generika). Vet inte om det är äkta. Har köpt medicin mot migrän och annat i Grekland, fullständigt verkningslösa.
För mig är det inte bara innehållet i medicinen som är viktigt; är medicinen äkta?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT