Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Chaniakusten (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=47)
-   -   19 dagar kvar - och lite frågor (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=14054)

Yanna 2008-04-21 09:19

19 dagar kvar - och lite frågor
 
Hej!bye_bye

Nu har jag 19 dagar kvar till 3 veckor på Kreta_B-anana och jag tycker resdagen närmar sig med snigelfart! :(
Jag har bokat rum på La Casa del Amore i Chania och "gubben" hämtar mig på flygplatsen.klapp_klap

Är det någon som har bilder från rummen och finns det kaffebryggare och hårtork på rummet? Såg nånstans på nätet att det så skulle vara, men vill ändå ställa frågan till dig/er som bott där tidigare.

Måste handbagaget bestå av ett kolli, eller kan man dela upp det i 2 kollin? Saken är den att jag tänker ta med mig min bärbara dator som jag då skulle vilja ha i en egen väska.

Vore också kul att veta vilka som befinner sig på Kreta under tiden 10-31 maj?:)

Yanna som toklängtar!:p

Arne 2008-04-21 09:37

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Den kaffebryggare vi använder oss av vid inkvartering på La Casa, det är den som finns på det lilla morgonöppna fiket på gatan nedanför. Där handlar jag kaffe i frigolitmuggar. (Öppnar före 07.00)
Men behöver du en vattenkokare så fixar "gubben" det också.

Men, det är tämligen klent beställt när det handlar om husgeråd på La Casa. Ett par glas, dito koppar och några skedar,,, Det är väl det hela.
Hårtork vill jag minnas det finns inne på toaletten.

I rummen finns kylskåp. Så är det ett sovloft en heltrappa upp i rummet, men det finns säng även på nedre planet. En balkong hör till förutom den stora kollektiva takaltanen med bord o stolar i svankig kvalitet.

Om jag hittar några bilder från rummen så lägger jag in dem här framöver, men jag undrar om jag har några....


Arne

Yanna 2008-04-21 09:50

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Hej Arne! bye_bye Tack för ditt svar!

Då tar jag nog med mig min resevattenkokare, den tar ju marginell plats, men hade det funnits en på rummet vore ju det onödigt att ta med sig. Jättebra att fiket öppnar så tidigt eftersom jag är sååå morgonpigg! ;)
Det ser så mysigt ut i Chania, har sett mycket bilder när jag googlat! :)

Jag behöver inte så mycket hushållsgeråd, tänker nog äta frukost ute, det känns trevligare eftersom jag åker själv, men jag bara MÅSTE ha kaffe direkt när jag vaknar!:p
Det låter som ett stort rum om det finns sovloft också.
OM du har bilder så skulle jag bli jätteglad! klapp_klap Jag har sett bilder på nätet, är de kanske ungefär desamma som dina eller?

Yanna som tackar Arne för hjälpen!

Arne 2008-04-21 10:10

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Nja, några bilder inifrån rummen det har jag ej hittat, men exteriörbilder i riklig mängd från La Casa och gatan utanför.

Bild på "gubben" hittar du på nr 2302

Just ja, på närbelägen taverna spelas live music med en Bozoukiensemblé
hela säsongen. Bra mat har de också. Bara ta promenaden ut från La Casa och sedan gå upp mot vänster tills gränden slutar. Där blir det höger. Sen hör du musiken.

http://www.sendpix.com/albums/08042101/eyeq3lqnr6/

Arne

Yanna 2008-04-21 10:44

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Tack för att du ville dela med dig av dina jättefina bilder. Arne! bye_byeJag kommer att trivas jättebra där det känner jag! _B-anana
Gubbe och gubbe...han ser inte så gammal ut..är kanske i min ålder..:rolleyes:..bra att få veta hur han ser ut så jag hittar honom på flygplatsen...tack!

Jag kommer helt klart att besöka den tavernan! Har läst om den här på Kalimera..

Yanna

Eva L 2008-04-21 11:33

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Vad får du betala för rummet?

Eva

Anna Pernilla 2008-04-21 11:46

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Dator är ett handbagage och väskan ett annat.Alltså blir det två tillsammans ;)

Yanna 2008-04-21 11:51

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 125612)
Vad får du betala för rummet?

Eva

Jag får betala 30 euro.

Anna Pernilla: Jag vet, men frågan var om man FÅR ha 2 handbagage! :)

Siri A 2008-04-21 12:22

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 125615)
frågan var om man FÅR ha 2 handbagage! :)

Tyvärr så får man inte det. Ett handbagage per person... :(

Yanna 2008-04-21 12:26

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Siri A (Inlägg 125620)
Tyvärr så får man inte det. Ett handbagage per person... :(

Okey, då vet jag det! Tack Siri!

Yanna

Arne 2008-04-21 12:34

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Men, är flygbolagen verkligen så noga med att det bara får vara ett handbagage per person??

Endera har jag haft tur eller så är reglerna skärpta. Jag har haft den tunga fotoväskan samt låda med rabarberplant i kabinen. (SAS ner)

Fotoväskan samt en fullstor Bozouki ( hemresa (Sterling)

Arne

nillisen 2008-04-21 12:36

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 125582)
Hej!bye_bye

Nu har jag 19 dagar kvar till 3 veckor på Kreta_B-anana och jag tycker resdagen närmar sig med snigelfart! :(
Jag har bokat rum på La Casa del Amore i Chania och "gubben" hämtar mig på flygplatsen.klapp_klap

Är det någon som har bilder från rummen och finns det kaffebryggare och hårtork på rummet? Såg nånstans på nätet att det så skulle vara, men vill ändå ställa frågan till dig/er som bott där tidigare.

Måste handbagaget bestå av ett kolli, eller kan man dela upp det i 2 kollin? Saken är den att jag tänker ta med mig min bärbara dator som jag då skulle vilja ha i en egen väska.

Vore också kul att veta vilka som befinner sig på Kreta under tiden 10-31 maj?:)

Yanna som toklängtar!:p


Jag befinner mig på Chaniakusten mellan 23 och 30 maj_B-anana

Kanske kan du få plats med en del handbagage i datorväskan??

Siri A 2008-04-21 12:50

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 125622)
Men, är flygbolagen verkligen så noga med att det bara får vara ett handbagage per person??

Jag blev tillsagd att lägga ner "väskan i väskan" på Arlanda. Som tur var fick den lilla väskan plats i den lite strörre väskan. Men vad hade jag gjort annars!? Kanske hade jag fått gå förbi ändå. :)

Det var i säkerhetskontrollen jag blev stoppad, och där kan väl inte flygbolagen påverka :confused:

Yanna 2008-04-21 13:00

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 125622)
Men, är flygbolagen verkligen så noga med att det bara får vara ett handbagage per person??

Endera har jag haft tur eller så är reglerna skärpta. Jag har haft den tunga fotoväskan samt låda med rabarberplant i kabinen. (SAS ner)

Fotoväskan samt en fullstor Bozouki ( hemresa (Sterling)

Arne

Ja tydligen är de mer petiga nu. Jag gick nyss in o läste Sterlings regler för handbagage och där står det att man endast får ha en enhet/person som handbagage. Om man har dator ska den plockas ur handbagaget före kontrollen. Om man checkat in laddare och andra tekniska prylar ska man uppge det annars kan bagaget kvarhållas! :mad:
Om musikinstrument står det att man får betala 175 kronor och att det räknas som specialbagage och inte som handbagage...och man får endast ta med det i mån av plats i lastutrymmet.

Yanna

Yanna 2008-04-21 13:06

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av nillisen (Inlägg 125623)
Jag befinner mig på Chaniakusten mellan 23 och 30 maj_B-anana

Kanske kan du få plats med en del handbagage i datorväskan??


Hej Nillisen!
Jag lägger den ena väskan i den andra, finns ju inga andra alternativ. :rolleyes:

Då kanske vi ses därnere...även om chansen är liten..:cool:

Yanna

Rinaki 2008-04-21 13:10

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 125622)
Men, är flygbolagen verkligen så noga med att det bara får vara ett handbagage per person??
Arne

Handbagage är det flygbolaget som bestämmer om...sen om dom har lite "överseende" ibland beroende på om det är fullbokat eller annat är ju en annan sak...och så kan det det ju vara olika "regler" beroende på flygbolag (olika regler för charter och reguljärflyg) Sånt kan man säkert läsa om på respektive hemsida eller ringa om.
Handbagage OCH en laptop är accepterat dock på de flesta reguljära flygbolagen - charter tror jag är strängare.
Det som man stoppas för i säkerhetskontrollen är just pga av det, "säkerheten"...ifall man har "vassa föremål eller vätska över tillåten gräns osv"....DET har inte flygbolaget nåt direkt med att göra...;)

Yanna 2008-04-21 13:24

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Hmmm...man kan ju undra om det behövs strängare regler på charterflyg än på reguljärt...
Klart är ju att det blivit strängare med säkerheten, men ibland är den inte logisk. Vad spelar det för roll om man har 2 handbagage så länge den gemensamma vikten för dessa är densamma..Ang_elx

Yanna

Hellen 2008-04-21 18:33

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Rinaki (Inlägg 125630)
Handbagage OCH en laptop är accepterat dock på de flesta reguljära flygbolagen

Det är min erfarenhet också, en kabinväska samt laptop har jag aldrig blivit nekad, visserligen på inrikesflyg, så jämförelsen kanske inte är helt 100. Jag har hos något flygbolag läst att handbage+laptop är ok. Är det inte därför man måste plocka ut datorn ur datorväskan för att visa att det är en dator i den?
// Helén

Edit; tittade nu på Brussel airlines bagageregler, och det är olika handbagageregler beroende på vilken typ av biljett man har.

Yanna 2008-04-21 18:58

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
I Sterlings regler står det uttryckligen att endast ett kolli/person får medtagas som handbagage, men att man ska plocka ut datorn ur handbagaget före kontroll. Gör man inte så med mobilen också..tar ut den ur handbagaget alltså?
Senaste nytt om säkerhet på flyg! "Ny teknik klär av dig naken" :eek:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1159633.svd

Yanna

CarinaN 2008-04-21 20:43

Sv: 19 dagar kvar - och lite frågor
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 125597)
Bild på "gubben" hittar du på nr 2302

Vi ska bo där i början på juli. Tack för att vi också fick se fina bilder på hotellet OCH på "gubben" flabb_flab.

Carina


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT