Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Småkykladerna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=54)
-   -   Skopelitis (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=35935)

henile 2014-05-03 11:10

Skopelitis
 
Tänk vad lycklig man kan bli!!! Sökte runt lite på gtp för att kolla olika möjliga rutter.. vad dök då upp mitt framför mina ögon; Express Skopelitis!
Blev varm i hjärtat så fort jag såg henne. Åh, vad bra deras rutt finns med där. :)

para poli 2014-05-03 11:58

Sv: Skopelitis
 
Tidtabellerna kanske börjar bli fullbordade? Tack Henile, nu fick jag något vettigt att göra så här på lördagen. Nu ska det läggas upp rutter, naturligtvis är Scopelitis inkluderad!

yannis 2014-05-03 13:23

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av henile (Inlägg 331502)
Tänk vad lycklig man kan bli!!! Sökte runt lite på gtp för att kolla olika möjliga rutter.. vad dök då upp mitt framför mina ögon; Express Skopelitis!
Blev varm i hjärtat så fort jag såg henne. Åh, vad bra deras rutt finns med där. :)

Man blir alltid varm i hjärtat när Skopan dyker upp!
Birgitta.

Monica C 2014-05-03 16:57

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 331511)
Man blir alltid varm i hjärtat när Skopan dyker upp!
Birgitta.

fb_gilla

Monica:)

våga 2014-05-04 16:41

Sv: Skopelitis
 
Jag är ett Skopelitis-fan, att resa med Skoppan är en av höjdpunkterna när man rör sig mellan småöarna. Just nu verkar Skoppan tyvärr ha problem, hon ligger vid kaj i Piraeus sen ett par dagar. Hoppas att hon snart är tillbaks på sin rätta rutt!

Om någon är på plats just nu på Naxos, Amorgos eller någon av småöarna får ni gärna ta reda på vad som har hänt och när hon är tillbaks!
Våga

Arne 2014-05-04 16:52

Sv: Skopelitis
 
Scopelitis! Ska du fara med detta rysansvärda flytetyg, då är det på plats att du inhandlar en femkilosburk Plastic Padding samt en meter armeringsduk i akt och mening att täta under färden uppkommande läckor i skrovet.


En flytväst är mer eller mindre ett måste när någon våghalsig passagerare skola färdas med detta vrak!!!


Arne

para poli 2014-05-04 17:32

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av våga (Inlägg 331662)
Jag är ett Skopelitis-fan, att resa med Skoppan är en av höjdpunkterna när man rör sig mellan småöarna. Just nu verkar Skoppan tyvärr ha problem, hon ligger vid kaj i Piraeus sen ett par dagar. Hoppas att hon snart är tillbaks på sin rätta rutt!

Om någon är på plats just nu på Naxos, Amorgos eller någon av småöarna får ni gärna ta reda på vad som har hänt och när hon är tillbaks!
Våga

Det var som fasiken! Letar just nu på marinetraffic.com, men hittar henne inte. Hon brukar ju gå som en duracellkanin vid denna tidpunkt. Iofs brukar hon inte gå sin vanliga rutt på söndagarna...

Sunny12 2014-05-05 00:06

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av våga (Inlägg 331662)
Jag är ett Skopelitis-fan, att resa med Skoppan är en av höjdpunkterna när man rör sig mellan småöarna. Just nu verkar Skoppan tyvärr ha problem, hon ligger vid kaj i Piraeus sen ett par dagar. Hoppas att hon snart är tillbaks på sin rätta rutt!

Om någon är på plats just nu på Naxos, Amorgos eller någon av småöarna får ni gärna ta reda på vad som har hänt och när hon är tillbaks!
Våga

Jag är snart på Amorgos, ska höra hur det är med Skopan... OM... jag kommer ihåg det!!.. Ang_elx

Masse 2014-05-05 00:07

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 331665)
Scopelitis! Ska du fara med detta rysansvärda flytetyg, då är det på plats att du inhandlar en femkilosburk Plastic Padding samt en meter armeringsduk i akt och mening att täta under färden uppkommande läckor i skrovet.

En flytväst är mer eller mindre ett måste när någon våghalsig passagerare skola färdas med detta vrak!!!

Arne

Ha ha ha! Arne, varje gång jag ser namnet "Express Skopelitis" så tänker jag på dig och "detta rysansvärda flytetyg"! :D

Själv älskar jag havet och båtar, och på min önskelista finns, förutom en drös av grekiska öar, även en resa med "Skopan" eftersom jag aldrig seglat med henne nån gång. Dessvärre lär det väl dröja såvida jag inte reser ensam, eftersom min kära hustru delar din rabiata inställning till ALLA dessa underbara farkoster på vattnet.

:) Masse

yannis 2014-05-05 05:24

Sv: Skopelitis
 
Nu har jag infört vapenstillestånd här hemma!
Sunny, kolla så fort du kommer till Amorgos hur tillståndet är med Skopan.
Birgitta.

Masse 2014-05-05 11:31

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 331723)
Nu har jag infört vapenstillestånd här hemma!

:D:D:D

Sunny12 2014-05-05 12:12

Sv: Skopelitis
 
Yassas...Sweden!!
Skopan ligger kvar i Pireus hamn för reparation, men bör snart vara i bruk enligt Maria på pension Amorgos.

Sunny(direkt från Katapola)... :cool:

Bea 2014-05-05 12:37

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 331747)
skopan ligger kvar i Pireus hamn för reparation, men bör snart vara i bruk enligt Maria på pension Amorgos.:

Håller tummarna, eftersom vi lagt upp delar av vår luff-rutt med Skopan...

Bea

yannis 2014-05-05 14:51

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 331747)
Yassas...Sweden!!
Skopan ligger kvar i Pireus hamn för reparation, men bör snart vara i bruk enligt Maria på pension Amorgos.

Sunny(direkt från Katapola)... :cool:

Tack för svaret Sunny!

Arne 2014-05-05 16:43

Sv: Skopelitis
 
"kolla så fort du kommer till Amorgos hur tillståndet är med Skopan.
Birgitta. "


Tillståndet för Skopan är alltfort att fartyget är färdigt för skrotning. Varken mer eller mindre.... En upphuggning på ett Turkiskt varv vore en välgärning för den Grekiska färjetrafiken...


Arne


Vapenstilleståndet till trots

para poli 2014-05-05 18:43

Sv: Skopelitis
 
Äsch Arne! Skopan har många år kvar i tjänstgöring. Lappa ihop skrället så vi får njuta något decennium till. Sen kan kapten Mitsos Scopeliti sälja den för en nätt summa till nått obskyrt rederi i filippinska arkipelagen, DÅ, kan det bli spännande att åka med den... :o

våga 2014-05-05 19:41

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 331776)
Tillståndet för Skopan är alltfort att fartyget är färdigt för skrotning. Varken mer eller mindre.... En upphuggning på ett Turkiskt varv vore en välgärning för den Grekiska färjetrafiken...
Arne

Jag tycker att du baktalar Skoppan alldeles i onödan, kanske har du själv lite svårt med mindre flytetyg? Skopelitis har både lokal ägare, kapten och besättning och de skulle aldrig utsätta sig själva för fara. Varje år går de igenom henne noga i torrdocka så någon skrotning är absolut inte aktuell :-). Jag skulle vara mycket oroligare på de större färjorna.

Sen är det välkänt att det kan gunga rejält på Skoppan, och bli väldigt blött på däck, i vissa väder och på vissa sträckor. Men det gäller ju alla mindre fartyg. När det gungar får man dessutom gratis plastpåsar att spy i, det kallar jag service!

Utan Skoppan skulle många av de boende på öarna få det svårt att klara vardagen. Hon bär med sig allt från post till mediciner, matvaror och andra förnödenheter, och avgiften för att skicka gods är betydligt lägre än med t ex Blue Star. Mitt enda klagomål på denna Småkykladernas livlina är att kaffet kan vara lite tunt!
Leve Skopelitis!
Våga

Malina 2014-05-05 21:31

Sv: Skopelitis
 
Heja Skopelitis!

De finns en underbar dokumentär på Youtube om Skopelitis.Kom för ca 2 år seden.
Sök på " express skopelitis" av kazomedia.Den är ganska lång,men väl värd att ses!

yannis 2014-05-06 05:25

Sv: Skopelitis
 
Citat:

Ursprungligen postat av Malina (Inlägg 331825)
Heja Skopelitis!

De finns en underbar dokumentär på Youtube om Skopelitis.Kom för ca 2 år seden.
Sök på " express skopelitis" av kazomedia.Den är ganska lång,men väl värd att ses!

Den är härlig att titta på (fast lite lång).
Birgitta.

henile 2014-05-09 23:28

Sv: Skopelitis
 
Sjunker Skopan får vi simma till någon närliggande ö eller hoppas på delfinlift!
Har gungat rejält in i Naxos hamn med Skopan en gång, det var som att sitta i en tevåningsgungstol, men Skopan är synonymt med småkykladerna för mig och det är fb_gilla


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT