Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Fritert Blekksprut (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=40556)

kari 2016-09-28 17:19

Fritert Blekksprut
 
Fritert kalamares er blant våre favoritter, det blir noen i løpet av en
Hellasferie😋
Octapus liker vi og, både som salat, og grillet, gjerne med ouzo til 👍
Men FRITERT octapus har vi ikke spist..., dvs ikke tenkt over at det har vært i menyen/blitt servert andre heller... har vi vært sløve :confused:

På Alinda hotell så jeg det i menyen, og selvsagt bestilte jeg :D
Det var så UTROLIG godt klapp_klap fb_gilla

http://i47.photobucket.com/albums/f1...sbguppqlg.jpeg

Kajja 2016-09-28 17:24

Sv: Fritert Blekksprut
 
Ser smaskigt ut men glaset till höger
ser ouzo läskande ut!! :D:D
/ Kajjabye_bye

Ylva A 2016-09-28 17:39

Sv: Fritert Blekksprut
 
Det ser ut att vara kolgrillad oktopus (oxtopodi) och inte friterad. Det är en höjdare med ouzo till. Ouzon ser ut att vara lite utspädd "Ouzo 12"? bye_bye
/ Jannis

kari 2016-09-28 17:46

Sv: Fritert Blekksprut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 392299)
Det ser ut att vara kolgrillad oktopus (oxtopodi) och inte friterad. Det är en höjdare med ouzo till. Ouzon ser ut att vara lite utspädd "Ouzo 12"? bye_bye
/ Jannis

Hva slags ouzo det var vet jeg ikke, bare at den var god, og slik jeg vil ha den - med l i t t vann, ikke is:)
Det sto fritert i menyen, og den var fritert, og virkelig MØR og GOD 😋
Jeg har smakt kullgrillet octapus tidligere, også veldig godt:)

kari 2016-09-28 17:48

Sv: Fritert Blekksprut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 392297)
Ser smaskigt ut men glaset till höger
ser ouzo läskande ut!! :D:D
/ Kajjabye_bye

;):D

Alala 2016-09-28 18:40

Sv: Fritert Blekksprut
 
Ser verkligen GOTT ut! :p

/ Anne bye_bye

Lissi 2016-09-28 20:33

Sv: Fritert Blekksprut
 
Precis så vill jag ha den, men står det friterad så tror jag ju inte att det är sån! Jag har jättesvårt att skilja på calamares, octopus, squid, ( fast det vet jag ju egentligen). Jag får ofta nåt annat än det jag tror jag beställt...men allt är ju gott. När jag reser själv frossar jag...Claes vägrar äta all fisk... så fiskportioner kan vi aldrig dela.
Lissi - som borde gå bläckfisk-kurs

pelagia 2016-09-29 08:36

Sv: Fritert Blekksprut
 
Så bra at det ikke bare er vi som noen ganger syns vi får noe annet enn vi bestiller. Min mann er veldig glad i all slags sjømat, så vi prøver oss hele tiden.
Jeg mener det er grilled kalamari jeg er ute etter. Da har jeg fått en 2-3 armer som ihvertfall smaker grillet. Men den friterte varianten med ringer og små armer i salig blanding, kan jo noen ganger være direkte ekkel. Særlig hvis den er stekt i dårlig eller for lite varm olje.
Begge typene kan jo også dessverre være litt gummiaktige av og til.
Mens Vasilis på Sea Side på Karpathos selv lagde mat, var hans frityrstekte ringer noe av det beste vi fikk. Han hadde veldig god røre med urter i.
Ingen andre steder har vi fått lignende. God grillet har vi spesielt fått hos Lakis i Pythagorion og på Acrogalia i Nea Chora (med favabønner til).
Men vi føler oss aldri 100% sikre når vi bestiller.
Den på bildet ser jo aldeles deilig ut og nesten som en blanding mellom fritert og grillet.

kari 2016-09-29 09:05

Sv: Fritert Blekksprut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 392304)
Ser verkligen GOTT ut! :p

/ Anne bye_bye

Det var den, både i smak og konsistens 👍😋

kari 2016-09-29 09:22

Sv: Fritert Blekksprut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 392318)
Precis så vill jag ha den, men står det friterad så tror jag ju inte att det är sån! Jag har jättesvårt att skilja på calamares, octopus, squid, ( fast det vet jag ju egentligen). Jag får ofta nåt annat än det jag tror jag beställt...men allt är ju gott. När jag reser själv frossar jag...Claes vägrar äta all fisk... så fiskportioner kan vi aldrig dela.
Lissi - som borde gå bläckfisk-kurs


Når det gjelder octapus og kalamari (engelsk: squid) kan jeg ikke huske at vi har fått noe annet enn det vi har bestilt, vi er like glad i det både Arne og jeg:)

Det som varierer er "kvaliteten", hvor godt den er behandlet både når den er fanget, og når den blir tilberedt:)

Octapus er lett å kjenne igjen på tentaklene😊
Den jeg spiste på Leros nå i ferien (bildet) var FRITERT😋👍
- og det har jeg/vi aldri sett i menyen (kan ha oversett)
fått servert tidligere..., så lurer jeg på om dere andre som leser har " sett/spist " fritert Octapus?

Octapus bruker å være grillet, servert som salat og brukt i stifado😊

Kalimera 2016-09-29 17:23

Sv: Fritert Blekksprut
 
Oj, det där ser fantastiskt gott ut! klapp_klap

Helena S 2016-09-29 22:40

Sv: Fritert Blekksprut
 
Håller med om att det ser gott ut!!! Det är så det "poffar i munnen", som det kan göra när man äter såna där :D

Å skillnaden mellan alla sorter: calamares, bläckfisk, octopus, squid etc.. har jag aldrig lyckats lära mig. Men har jag tur så har jag med mig min darling som har full koll :D

Helena S :)

kari 2016-10-01 14:47

Sv: Fritert Blekksprut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 392355)
Oj, det där ser fantastiskt gott ut! klapp_klap

:D Ja, helt SPESIELT GODT😋

kari 2016-10-01 14:48

Sv: Fritert Blekksprut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 392368)
Håller med om att det ser gott ut!!! Det är så det "poffar i munnen", som det kan göra när man äter såna där :D

Å skillnaden mellan alla sorter: calamares, bläckfisk, octopus, squid etc.. har jag aldrig lyckats lära mig. Men har jag tur så har jag med mig min darling som har full koll :D

Helena S :)

"poffar i munnen" fb_gilla

Helena S 2016-10-02 21:22

Sv: Fritert Blekksprut
 
Citat:

Ursprungligen postat av kari (Inlägg 392434)
"poffar i munnen" fb_gilla

Jamen visst är det så? :D

Helena S - som förhoppningsvis får "poffa bläckfisk" i Barcelona snart :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT