Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resebrev (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=134)
-   -   Den bästa dagen på Amorgos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37071)

Kalimera 2014-10-01 18:50

Den bästa dagen på Amorgos
 
Årets artonde resebrev är publicerat.

Ni kan läsa resebrevet här.

Ylva A 2014-10-01 19:02

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Så skönt att se att resebrev inte behöver vara en beskrivning av kostnader, mat, dryck, stränder och tupplurer. Det har de senaste två resebreven visat.
Bra vinklingar tycker / Jannis

litentuva 2014-10-01 19:07

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Fint och stämningsfullt - älskar möten såsom du beskriver !

Eva L 2014-10-01 20:43

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Underbart. Vilka fina möten.

Eva

Monica C 2014-10-01 20:49

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Vilket fint möte du beskriver!!
Monica:)

inkfish 2014-10-01 21:02

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Tack allihop bye_bye

Det var en så fantastisk liten man i en fantastisk liten by och en ljuvlig strand med ett stycke musik som liksom omfattade hela Mitt Grekland ... Det finns inget som slår Grekland, inget!

Malina 2014-10-01 21:41

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Ja, det här har vi ju redan pratat om.Men ändå! Fint är inte rätt,underbart är inte rätt,fantastiskt är inte rätt.Småskaligt och sakta vackert kanske,ja.Bedårande grekiskt ja!


Nu är jag ju i post-Greklandfasen,så min förvirring är just förvirring över alla intryck,möten osv.Jag hade en liknande upplevelse just på Lavrosso,är jag hörde en sång
som jag inte hört sen -96.

Det som Emilio och jag har lärt oss älska mest med Grekland och öarna,är just dessa små,men betydelsefulla möten,som man blir så glad och tacksam över.

Tack Inkfish för en underbar beskrivning av just två sådana möten! (Och så hon med lotusställningen,men det glömmer vi)...

inkfish 2014-10-01 21:50

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Ja Malin, lotustjejen var samma dag, men jag lyckades ju bli av med henne så att jag kunde njuta av maten, vyn och musiken på egen hand :)

Lustigt att du också har ett starkt musikminne just därifrån. Den där låten som jag blev så förtjust i kände Annki igen direkt, den är tydligen ledmotiv i To Nisi, filmatiseringen av The Island/Längtans ö. Jag har varken läst eller sett den men nu måste jag ju göra det. Jag blir fortfarande alldeles Greklandslycklig varje gång jag hör den :o

Sunny12 2014-10-01 21:55

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Oj, så mycket Amorgos det blev nu.. härligt!.. klapp_klap
Underbara möten du beskriver, jag har också haft flera sådana liknande med både gubbar och gummor de är alltid så oerhört vänliga!

Sunny(direkt från Egiali, där sommarvärmen har kommit tillbaks).. bye_bye

inkfish 2014-10-01 22:06

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 344321)
Oj, så mycket Amorgos det blev nu.. härligt!.. klapp_klap
Underbara möten du beskriver, jag har också haft flera sådana liknande med både gubbar och gummor de är alltid så oerhört vänliga!

Sunny(direkt från Egiali, där sommarvärmen har kommit tillbaks).. bye_bye

Jamen de är ju verkligen det! Man står i en gränd och pratar och inser efteråt att jösses, där fick jag hans livs historia. Bara sådär.

Malina 2014-10-01 22:10

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
"Min" sång är med Katzantzidis och Vardis och heter "Ellinidis".Vet ej hur man länkar...
Har skickat den till Paris och Julia via FB,för jag vet att Paris gillar Katzantzidis .
Det här är en underbar sång,som jag tror handlar om nya och gamla tider i Grekland.
Hörde den första gången på Kalymnos -96.Har inte hittat den förrän på tavernan i Lavrousso,där de spelade den och jag flög upp och frågade och en snäll flicka skrev ner titeln.
Jag har lyssnat på Inks sång och den är SÅ fin!!

kari 2014-10-01 22:48

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
S å HERLIG fb_gilla
- spesielt VAKRE bilder og :D

maji 2014-10-02 08:06

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Tack för att du delade med dig av din dagklapp_klap
//majibye_bye

KR 2014-10-02 08:18

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Härligt!
//
KR

Lissi 2014-10-02 08:32

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 344320)

Lustigt att du också har ett starkt musikminne just därifrån. Den där låten som jag blev så förtjust i kände Annki igen direkt, den är tydligen ledmotiv i To Nisi, filmatiseringen av The Island/Längtans ö. Jag har varken läst eller sett den men nu måste jag ju göra det. Jag blir fortfarande alldeles Greklandslycklig varje gång jag hör den :o

Den dubbel-CD:n har jag och jag kan lyssna i evigheter på den mollstämda musiken. Nu när jag för andra gången läst boken, gått på Spinalonga och vid stranden i Plaka så kommer jag att lyssna igen...
Grekisk musik berikar!
Lissi

inkfish 2014-10-02 12:08

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Tack ni andra också! bye_bye

Det är så skönt när det finns folk som direkt förstår när ens känslor löper amok sådär :o

Kalimera 2014-10-02 17:17

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Malina (Inlägg 344325)
för jag vet att Paris gillar Katzantzidis.

Är även min stora favorit.

stenake 2014-10-03 15:24

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
En fin berättelse Ink. Man får tillbaka den där gamla känslan man hade på öar som Amorgos. Vi har väl tyckt att vi blivit lite för medelålders+ för att kajka runt som öluffare, men man längtar verkligen till det "genuina" Grekland där det finns kvar

inkfish 2014-10-03 15:28

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Jag har inte luffat på flera år, jag nöjer mig med flygplatsö/Aten + EN ö där jag lägger huvuddelen av resan. Numera känner jag inte behovet att se olika ställen under en och samma resa, jag vill bo in mig där jag är istället.

Att hålla på och packa upp och packa ner uppfattar jag bara som jobbigt numera. Jag vill BO.

Alala 2014-10-06 18:08

Sv: Den bästa dagen på Amorgos
 
Härligt! Och med tips på fin musik också, fastän jag kände inte igen musiken från tv-serien. :confused: Det var något instrumentaliskt i början och i slutet en mycket vemodig sång som inte var den här. Måste ta och kolla upp detta.

/ Anne :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT