Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa runt i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Taxistrejk (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27742)

Yanna 2011-07-17 12:47

Taxistrejk
 
Taxichaufförer i Grekland kommer att ha en 48-timmars strejk från 05.00 på måndag morgon till 05.00 på onsdag morgon.

Yanna

yannis 2011-07-17 13:17

Sv: Taxistrejk
 
Jag undrar vad taxichaffisarna gör på dom små orterna på södra Kreta. Plockar fram sin frus privata bil?flabb_flab

Birgitta.

Masse 2011-07-17 23:36

Sv: Taxistrejk
 
Vi har ju några gånger tidigare hört om strejk bland taxichaufförerna i Grekland. Då som nu blir jag lite konfunderad. De vanligaste effekterna och syftena med en strejk är väl att skapa kännbara svårigheter, oftast ekonomiska, för arbetsgivaren och/eller för samhällsfunktionerna. Så blir det sannolikt också vid strejker i många företag och offentliga inrättningar. Men det känns lite fundersamt kring vem som får ta värsta smällen när taxi strejkar. De flesta taxichaufförer är väl i stort sett egenföretagare (?), och det bör väl innebära att de själva drabbas värst även om det givetvis blir viss försämring i samhällsservicen. Och att det finns starka strejk-kassor som stöttar känns ju inte troligt. Tycks vara så att känslorna i Grekland i nuläget är hetare och starkare än den kortsiktiga omsorgen om den egna börsen.

:) Mats

ENIAC 2011-07-17 23:51

Sv: Taxistrejk
 
Jag har hört av vänner på Naxos att det kommer vara diverse strejker mellan den 20:e och 30:e augusti. Det kommer gälla olika saker varje dag, en dag är det flygstrejk, en annan båtstrejk etc. Minns inte webadressen till sidan där de informerar om detta.
De får låta bli att strejka till helgen bara!

/ENIAC - snart "hemma" igen _B-anana

Eva L 2011-07-18 08:47

Sv: Taxistrejk
 
Citat:

Ursprungligen postat av ENIAC (Inlägg 246452)
Jag har hört av vänner på Naxos att det kommer vara diverse strejker mellan den 20:e och 30:e augusti. Det kommer gälla olika saker varje dag, en dag är det flygstrejk, en annan båtstrejk etc. Minns inte webadressen till sidan där de informerar om detta.
De får låta bli att strejka till helgen bara!

/ENIAC - snart "hemma" igen _B-anana

Precis när jag ska resa. Är redan ganska dåligt motiverad att resa till Grekland i år och inte ökar det lusten. Vill någon köpa mina biljetter med SAS till Aten och sen inrikesflyg till Samos står jag för namnändringsavgiften. Hör av er till min inbox för prisuppgifter och resedagar.

Eva

Netwolf 2011-07-18 09:22

Sv: Taxistrejk
 
Ofta är strejkerna koncentrerade till Aten endast. Möjligen kan stora öar som Rhodos/Kreta beröras. På de mindre öarna lär knappast taxichaffisarna strejka.

/Netwolf

Masse 2011-07-18 11:50

Sv: Taxistrejk
 
Tänk om ............, ja tänk om grekerna hade haft kvar sin drachma och om de hade avstått från en massa strejkande. Då hade de sannolikt haft ett välbehövligt fullt ös på sin turistverksamhet nu. Nu blir det ju tvärtom att många avstår från Grekland. Drachman är det ju tyvärr inte mycket att göra något åt nu, men strejkerna kanske. Så .......... tänk om!

:) Mats

Eva L 2011-07-18 13:06

Sv: Taxistrejk
 
Taxibilarna används för att blockera vägarna till och från Atens flygplats och Pireus. Fler turister vill dom nog inte ha. Verkar väldigt kortsiktigt då det bara skrämmer bort turisterna.

Eva

Riitta 2011-07-18 14:13

Sv: Taxistrejk
 
Då borde ju strejken pågå nu! Märker ni som är i Grekland av detta?

Riittabye_bye

Kritsabo 2011-07-18 15:05

Sv: Taxistrejk
 
Citat:

Ursprungligen postat av Riitta (Inlägg 246497)
Då borde ju strejken pågå nu! Märker ni som är i Grekland av detta?

Riittabye_bye

Jepp, inte en taxibil i sikte i Agios Nikolaos, men om man har råd kan man ju ta båten. http://www.marinetraffic.com/ais/se/...px?imo=1011006
:D

Riitta 2011-07-18 15:15

Sv: Taxistrejk
 
Hi hi, i dessa tider tänker man först , hur dom har råd och köpa en sån båt:D Har dom betalat båtskatt (ifall det finns sådant:rolleyes:)

Riittabye_bye

nilam 2011-07-18 15:26

Sv: Taxistrejk
 
Citat:

Ursprungligen postat av Riitta (Inlägg 246505)
Hi hi, i dessa tider tänker man först , hur dom har råd och köpa en sån båt:D Har dom betalat båtskatt (ifall det finns sådant:rolleyes:)

Riittabye_bye

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Hellen 2011-07-18 16:36

Sv: Taxistrejk
 
På Karpathos kör Taxibilarna som vanligt

Riitta 2011-07-18 17:27

Sv: Taxistrejk
 
På Kalymnos och Chios står dom stilla!

Riittabye_bye

Marianne 2011-07-18 17:32

Sv: Taxistrejk
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 246488)
Tänk om ..., ja tänk om grekerna hade haft kvar sin drachma ...
Drachman är det ju tyvärr inte mycket att göra något åt nu...
Så .......... tänk om!

Varför inte? Ska vi gissa att drachmern är tillbaka i Grekland 1 jan. 2014?

i_love_crete 2011-07-18 19:16

Sv: Taxistrejk
 
Åker aldrig Taxi i Grekland. Jag tar bussen. klapp_klap

Masse 2011-07-18 22:52

Sv: Taxistrejk
 
Citat:

Ursprungligen postat av Marianne (Inlägg 246522)
Varför inte? Ska vi gissa att drachmern är tillbaka i Grekland 1 jan. 2014?

Det är ju så dags nu. Att byta valuta är en svår process under normala omständigheter. Inget man gör lite när det faller in. Att göra det i det läge som man nu har hamnat har jag mycket svårt att tänka mig.

:) Mats

Yanna 2011-07-18 23:47

Sv: Taxistrejk
 
Citat:

Ursprungligen postat av i_love_crete (Inlägg 246534)
Åker aldrig Taxi i Grekland. Jag tar bussen. klapp_klap

Om nu inte busschaufförerna strejkar också! flabb_flab

Yanna

Hellen 2011-07-19 08:50

Sv: Taxistrejk
 
Satt igår på ett café och tittade på nyhetsinslag från strejken i Aten, totalt blockerat med taxibilar. Killen som har cafét berättade att det kommit fem kryssningsfartyg igår. Jag undrade om taxichaufförerna inte vill ha dit turisterna. De bryr sig inte var hans svar....ja jag har aldrig gillat att åka taxi i Aten, så att jag bestämt mig för att aldrig mer göra det spelar ju ingen roll. Om alla slutade med det, skulle de bry sig då tro?

Riitta 2011-07-19 09:44

Sv: Taxistrejk
 
Träffade folk på Karpathos som hade åsikten att om Grekland fortsätter och skrämma iväg turisterna, (som är en viktig del av ekonomin) med strejker och massa våldsamheter i Aten, så då är det defenitift slut med landet:o Man har inte råd och missa dom inkomsterna!

Riittabye_bye


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT