Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (ej grekisk) (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Fetaost (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=311)

Janet 2005-03-21 10:24

Fetaost
 
Köpte en burk fetaost på en butik inne i Umeå i förrgår. Upptäckte när jag kom hem att datumet var lite tveksamt (ser inte om det är månad 03 eller 08 2005 det går ut).
Anledningen till att jag började klura på om datumet gått ut var att osten var typ gul... eller beigeaktig. All fetaost jag sett hittills har varit kritvit.. (?)

Någon som kan ge vägledning, är osten okej, eller vad tror ni?

PO 2005-03-21 12:49

Sv: Fetaost
 
Du skulle ju iofs kunna prova den på Arnes svärmor, men varför inte be att få byta ut den i butiken? Bäst före datum måste gå att läsa.

//PO

Arne 2005-03-21 13:00

Sv: Fetaost
 
Nej, nej,, Mera troligt är att du inhandlat en burk med Syriansk eller Turkisk fetaost. Kan finnas som flätad eller i lökform. Denna osttyp har mestadels en vitgul färg och är hållbar i evigheter liksom Svärmor!!
Den Syrianska och Turkiska osten kan ofta vara tillverkad med komjölj som bas.

Arne

Janet 2005-03-21 15:00

Sv: Fetaost
 
Aha... Svärmor verkar trevlig :)

Jag misstänker starkt att den är turkisk för det står något sådant på burken. Trodde det skulle gå lika bra men jag vågar inte smaka den, den ser suspekt ut.

Och som du säger PO; bästföre-datum ska ju gå att läsa, så jag ska ta med mig den ner och höra med dem nere i butiken imorgon. Men de kanske är lite tveksamma på svenska därnere, det är därför jag drar mig för det... det kan bli så krångliga missförstånd ibland.

epiros 2005-03-21 18:34

Sv: Fetaost
 
Citat:

Ursprungligen postat av Janet
Aha... Svärmor verkar trevlig :)

Jag misstänker starkt att den är turkisk för det står något sådant på burken. Trodde det skulle gå lika bra men jag vågar inte smaka den, den ser suspekt ut.

Och som du säger PO; bästföre-datum ska ju gå att läsa, så jag ska ta med mig den ner och höra med dem nere i butiken imorgon. Men de kanske är lite tveksamma på svenska därnere, det är därför jag drar mig för det... det kan bli så krångliga missförstånd ibland.

Äääh vad tusan då, ta med den till butiken och be dom smaka. Vill dom inte, så begär pengarna tillbaka;)

:) epiros

Janet 2005-03-21 21:53

Sv: Fetaost
 
Hehe, ska testa imorgon !

Janet 2005-03-23 17:32

Sv: Fetaost
 
Tänkte bara meddela att jag gick ner till butiken med burken och fick byta den mot en annan burk, som gick ut 13 april istället, inte så mycket bättre än 21 mars men ändå... Fast jag fick betala tio kronor för kalaset, för den andra var dyrare. Men det var det värt, nu blir det fetaost varje dag i ett par veckor om jag ska lyckas äta upp allt :)

Mikke 2005-03-23 18:19

Sv: Fetaost
 
......har du inga grannar/släktingar/kompisar/lokala Kalimister att bju??:)
Mvh,
Mikke;)
(KfK)

epiros 2005-03-23 18:58

Sv: Fetaost
 
Smakar den bra ?

:) epiros

Janet 2005-03-23 20:57

Sv: Fetaost
 
Provsmakade den nyss på varma mackor, mums!
Funderar på om jag kan koka ihop nåt skoj till kalimerafesten nästa helg, men jag är inte så överdrivet kunnig i köket, roar mig mest med så kallad amatörmatlagning.. och det har inte blivit så många grekiska rätter, än. Men man vet aldrig, när andan faller på... :)

Angående familjen så bor de så himla långt bort (ja, sjuttio mil i alla fall) men annars hade de nog gärna delat burken med mig.. ;)

Ruby 2005-03-25 23:41

Sv: Fetaost
 
Citat:

Ursprungligen postat av Janet
Funderar på om jag kan koka ihop nåt skoj till kalimerafesten nästa helg, men jag är inte så överdrivet kunnig i köket, roar mig mest med så kallad amatörmatlagning.. och det har inte blivit så många grekiska rätter, än. Men man vet aldrig, när andan faller på... :)

Ett (topphemligt!) förslag på en lättlagad fetarätt är på väg till din inbox... :) :p

Ruby

Agapi 2005-03-26 00:11

Sv: Fetaost
 
Något som är otroligt gott är feta psiti i ugnen.

Ta en liten ugnsform. Lägg i en fetaost.
Lägg över paprika i bitar. Skivad tomat. Svartpeppar och olivolja och in i ugnen. 200grader i ca 10 minuter. Mums!
Du kan även ha på gul ost över grönsakerna.



Fetaomelettröra

Vispa ägg och smula i fetaost. Lite svartpeppar.
Stek i stekpanna och rör om ofta.

Smaklig måltid!:p

Agapi

Janet 2005-03-26 10:22

Sv: Fetaost
 
Härligt! Nu har jag flera förslag att välja mellan. Jag som tänkte surfa runt på nätet och leta, det behöver jag ju knappast göra nu när jag fått recepten serverade såhär.

Feta Psiti upptäckte vi (jaaa, lite sent ute med att förstå fetaostens goda smak, har inte vågat testa förut på grund av att jag varit en envis unge som inte vågat mig på saker i matväg, hehe) i somras.
Och det är såååå himla gott! Men jag har inte testat det hemma ännu, men nu ska det bli av, det kan jag lova! :)

Eva L 2005-03-26 11:36

Sv: Fetaost
 
Ungsbakad fetost är bara så gott. Vill du ha rätten lite starkare går det bra att blanda paprikan med lite chili.

Igår lagade jag kyckling vid besök hos min mamma. Använde kycklingbröstfilé
och petade in lite fetaost under skinnet. Mycket gott. Bakades i ugnen på 200 gr ungsvärme på en bädd av klyftor på gul lök och morötter. Kryddade med mineralsalt, örtsalt, lite peppar, gurkmeja och paprikapulver. Över kycklingen och grönsakerna hällde jag 1,5 dl hönsbuljong spetsad med pressad apelsin. Tar cirka 45 min med tinad kyckling. Sista tio minuterna smulade jag fetaost över filéerna. Gissar att det blir gott även med potatis, lök och morötter istället för ris eller kokt potatis som vi åt till. Apelsinen kan bytas ut mot pressad citron och kryddorna kan du variera efter eget tycke.

Eva :p


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT