Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Hur påverkar finanskrisen ditt resande? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=17371)

Kalimera 2008-12-02 10:47

Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Finanskrisen verkar bli värre och värre och antal varsel bara ökar. Hur påverkar det ditt resande? Kommer du ändå att åka till Grekland 2009? Eller väljer du att stanna hemma? Lägg din röst här ovan.

Lissi 2008-12-02 11:16

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Nu har vi ju redan köpt 3 resor framåt i tiden t o m de 3 veckorna i Grekland juni/juli 2009. Det hade vi INTE gjort i dagsläget...Dels är flygbolagen osäkrare att åka med då man inte vet när/om det blir konkurs, dels blir ju boendet dyrare...Typiskt nog så är vår sommarresa till Grekland den längsta vi gjort så den blir ju extra dyr nu....;). I fortsättningen kommer det att bli EN resa per år.
Fast samtidigt så gläds vi ju åt att vi faktiskt har bokat, då måste vi ju åka:D

En ytterligare faktor som kommer att vägas in i resandet för oss framöver är också tanken på oroligheter runt om i världen....

Lissi

Kalimera 2008-12-02 12:42

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 153040)
En ytterligare faktor som kommer att vägas in i resandet för oss framöver är också tanken på oroligheter runt om i världen....

Visst är det så, det är inte bara finanskris, lågkonjunktur och (för oss i Sverige) valutakris som spökar, vi har ju terrorkris och - inte minst - en klimatkris också, något som tyvärr kommit helt i skymundan efter att finanskrisen slog till.

Chras 2008-12-02 13:45

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Har idag bokat resa, men den går tyvärr inte till Grekland. Det blev Spanien runt. Får se senare om det inte kan bli en impulsresa till någonstans i Grekland.
Chras

LN 2008-12-02 13:49

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
kommer förmodligen att få gå ner och jobba 50% mot idag 75%. det blir till sommaren isf. Reser till Thailand mars-april. Har ett outnyttjat presentkort (10000,-) från tävling. Ev Grekland/Kreta näst höst för dom pengarna. bye_bye

litentuva 2008-12-02 13:50

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Vi har inte bestämt oss, ser lite mörkt ut. Dock något ljusare sen Transavia börjat flyga från kastrup. Kan finnas en möjlighet att komma till Kreta den vägen, antigen med bil till Danmark eller lågprisbiljetter med Norwegian. Har vi tur kan vi få hyra en vanlig lägenhet av en fastighetsägare för ca 400€ för en månad men det får vi inte svar på förrens studenterna tagit sommarlov. Hoppas kan man ju alltid:D, det brukar lösa sig!

rebase 2008-12-02 14:24

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Helt klart så påverkas man av finanskrisen. Själv är jag ganska nybliven pensionär och hade ju hoppats kunna resa mer nu än tidigare. Som det ser ut nu, så lär det inte bli så. Jag har ju redan märkt hur den aktiebaserade delen av pensionen har sjunkit i värde. Tyvärr har jag en del av mitt privata sparande i fonder och dom har INTE gått bra. Nu har vi redan bokat en resa till Lanzarote i jan. Jag skulle tro,att det trots krisen även blir en resa till Grekland nästa år, men kanske bara 1 vecka tyvärr.

Idag köpte jag Aftonbladets resebilaga. OJ vad man blir ressugen.:)
Skall krisen hålla i sig länge, kanske man bara har råd att LÄSA om resor;)

Eva L 2008-12-02 16:03

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Jag har en bokad Thailandsresa nu i vinter och hur det blir med Grekland vet jag inte idag. Nu brukar jag oftast inte boka mina resor så långt innan. Fondpegarna känns inte särskilt användbara idag men jag brukar inte resa så lyxigt så det går att spara ihop till en resa på några månader. Har fått allt mer smak på att resa utomlands mitt i vintern så det har nästan blivit en årlig vana numera.

Eva

Rinaki 2008-12-02 16:32

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Måste bara ha "mina resor"....så då får det bli gröt och nudlar hemma istället!
Har inbokat min "drömresa" till Petra/Jordanien nu i januari, och sen lär det bli de vanliga omgångarna till Grekland -09 med början i vår...hur ska man annars klara vintern sen :D

nilam 2008-12-02 18:29

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Har bokat 2 resor redan. Veckan i maj ska vi ju testa AI för första gången med blandade känslor och förväntningar...men just nu känns det faktiskt helt ok att slippa bry sig om vad euron står i då för allt är ju ändå betalt:D
Två veckor till Kreta i juli är oxå bokat... "vuxensemester" och då naturligtvis utan AI, men då kan man ju oxå styra sina kostnader lite mer när inga barn är med.

Malin

Athanasia 2008-12-03 05:29

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Vi har också bokat våra veckor..3 i slutet av maj,och 2 i slutet av aug.Jag är ju en av de lyckliga som har fått jobb nu när så många får gå från sina.Vi klarade ju att ta oss ner när jag var arbetssökande så för oss känns det lite lättare._B-anana

Stinab 2008-12-03 09:35

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Ser inte ut som det blir någon Greklandsresa 2009, tyvärr.
Vi ska bila till Kroatien däremot och 2 resor finns det inte utrymme för som det ser ut nu i alla fall. Hoppet är det sista som överger en flabb_flab

Stinab

Rolf 2008-12-03 18:58

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Sitter och planera som bäst Kalamata och öarna ner mot Aten letar runt efter "billiga biljetter" men finanskrisen tycks ha påverkat priset och antal biljetter. Men det blir en tur som vanligt till Grekland för min del jag vill inte avstå denna höjdpunkt av bad, sol och god mat med en hel del kultur.

Rolf _B-anana

RUJO 2008-12-03 19:19

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Brukar inte boka själva resan så tidigt, men visst åker vi som vanligt hela september.
2009 startar vi nog på Samos och kör några öar mot "norr". Detaljer får komma senare.
Först skall vi tillbringa jul och nyår i Canada och hela januari åker vi runt i Mexico.
Men jag lovar Greklandsnerven har börjat vibrera redan, kosta vad det kosta vill.

pawik 2008-12-03 22:39

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Ingenting egenligen.

3 veckor i Indien, 8/1 - 28/1, alltså om en dryg månad.
Det blir/är dyrt men har man vuxna och utflugna barn får man under några år en hygglig ekonomi och om man fortfarande har krafter kvar gäller det att passa på.

Den här resan bokade vi innan vår förra resa till Sydafrika i februari långt innan finanskrisen var så märkbar.

Vårt sista stopover innan nattflyget hem är Bombay men annars är vi utanför alla stora städer och oroshärdar och det som hänt i Bombay oroar inte så mycket.

Olyckan kommer ju oftast när man minst anar det, det blev jag varse imorse. På väg till jobbet frontalkrockade jag med en annan cykel. Jag och min olycksbroder klarade oss båda oskadda, tack vare våra hjälmar, men hans framdäck såg efter krocken mest ut som en krumelur.

Kommer att lägga ut resdagbok från resan och jag hör av mig med länk vad det lider.

/pawik

/pawik

Hellen 2008-12-04 11:21

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Mycket.

Har inget bokat ännu, men hoppet tändes under förmiddagen när meddelandet om räntesänkningen kom, inte varje dag man får löneökning med nästan 10 000:-/månaden, å andra sidan kan den snabbt sänkas igen:eek:
// Helén

moelv 2008-12-04 11:45

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Påvirker oss ikke nevnverdig. Skal helgetur til Praha i april og reiser til Chios en uke i mai. Planlegger en 2 ukers tur i oktober også men den er ikke bestilt enda.

Kalimera 2008-12-04 13:08

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 153271)
inte varje dag man får löneökning med nästan 10 000:-/månaden, å andra sidan kan den snabbt sänkas igen

Herregud, hur stora lån har du. :eek:

solsol 2008-12-04 13:11

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Finanskrisen tror jeg ikke vil påvirke oss så veldig mye når det gjelder å reise. Vi prioriterer det ganske høyt, da kan vi heller forsake andre ting i stedet.
Vi har valgt vekk å reise om vinteren og bruker heller all ferie og hele reisekassa mellom april og oktober. Da reiser vi minst en tur til Hellas og også til andre steder sør i Europa.
Neste år skal vi være 2 uker i Hellas i september - som vi har bestilt.
Vi har veldig lyst til å ta sommerferien i Italia. Det frister også å reise til et sted rundt Middelhavet til våren.

Hellen 2008-12-04 13:12

Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 153279)
Herregud, hur stora lån har du. :eek:

För stora, det är därför det inte finns plats för stora utsvävningar på semestern, fast 10 000 var lite i överkant, det stannade vid 8 000 vid nogrannare uträkningflabb_flab
// Helén


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT