Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Kontanter och Forex (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=30371)

para poli 2012-05-22 08:03

Kontanter och Forex
 
Det meddelades på P3-nyheter att charterbolagen uppmanar sina ressenärer att ta med extra mycket kontanter till Grekland i sommar.
Hur ska det då vara på dom små öarna?

våga 2012-05-22 11:39

Sv: Kontanter
 
Samma sas på tv-nyheterna i morse, där man tryckte på att man inte kan vara säker på att betala med kort, eller ta ut med kort, om bankerna får ännu mer problem under sommaren. Tillbaks till gamla vanor, resa med penningbälte igen!
Våga

Arne 2012-05-22 12:19

Sv: Kontanter
 
Men ändå, jag har skrivit om detta tidigare. I Visakortsavtalet förpliktar sig alla anslutna banker att tillhandahålla valuta för visakortsinnehavare.

Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.

Av vilken anledning skulle dessa banker plötsligt påverkas av en eventuell bankkris i det grekiska monetära systemet?

Arne

Gitte Aa 2012-05-22 12:59

Sv: Kontanter
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 275305)
Men ändå, jag har skrivit om detta tidigare. I Visakortsavtalet förpliktar sig alla anslutna banker att tillhandahålla valuta för visakortsinnehavare.

Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.

Av vilken anledning skulle dessa banker plötsligt påverkas av en eventuell bankkris i det grekiska monetära systemet?

Arne

Tak Arne det er god information, som måske kan dæmpe panikken ;)
Venlig hilsen Gitte Aagaard

SteffTee 2012-05-22 17:06

Sv: Kontanter
 
Enig med Arne.

Kontantbrist på charterresmål är alltid en bra rubrik! Men inte särskilt trolig!

Gitte Aa 2012-05-22 17:29

Sv: Kontanter
 
Da jeg er rejseleder i Grækenland om sommeren, vil det her spørgsmål nok blive bragt op af mine gæster:D:) så det er dejligt at få en god information til at kunne give videre:-) jeg tror ikke selv at det bliver noget problem i sommer og jeg glæder mig til at skulle drage afsted om 4 uger klapp_klap

para poli 2012-05-22 17:36

Sv: Kontanter
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 275305)
Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.

Men vi som ska till öar som Iraklia, Schinoussa, Anafi osv, har vi anledning att oroa oss? Eller oroa sig vet jag inte, men tvugna att ha framförhållning och släpa på en massa gammaldags pengar så att säga...?

Gitte Aa 2012-05-22 17:56

Sv: Kontanter
 
Den bank der hedder Citibank er amerikansk og findes i "min by" Volos som ikke er så stor:-) måske kan du søge på www.citibank.com :-)

malou 2012-05-22 18:13

Sv: Kontanter
 
Citat:

Ursprungligen postat av para poli (Inlägg 275357)
Men vi som ska till öar som Iraklia, Schinoussa, Anafi osv, har vi anledning att oroa oss? Eller oroa sig vet jag inte, men tvugna att ha framförhållning och släpa på en massa gammaldags pengar så att säga...?

Å ta med noen kontanter til småøyene kan være smart. Det har vi gjort, om enn for flere år siden og lenge før krisen. Det var praktisk. Om du leser gamle tråder ang. 'Småkykladene', finner du litt informasjon om hvorfor det kan være hensiktsmessig, andres erfaringer - og meninger for og i mot
(som alltid! :D).

Arne 2012-05-22 18:25

Sv: Kontanter
 
När det så gäller småöarna, då har vi viss erfarenhet. Låt oss nämna Loutro på Kreta. Vi hyrde in oss en vecka på Porto Loutro, och när det var dags att betala då visade det sig att Byn var avhängd från nätet.

Vi fick då besked att detta icke var något problem. Vi kunde endera fylla ett kuvert med Euro för betalning när vi anlände till Chora Sfakion att med kustfärjan skicka, ja, om bankomaten därstädes var i bruk. Det var den ej, vi skickade efter hemkomsten till Umeå ett rekommenderat brev till madame på Hotel Porto Loutro med summan för vår vistelse.

Madame svarade via epost en vecka senare att betalningen kommit Hotellet tillhanda. Inga problem.

Summering; Skulle det bliva problem i sommar då går det alldeles utmärkt att med Hotel/taverna diskutera sig fram till en lösning på betalningen.
Ingen näringsidkare är betjänt av att tappa intäkter på grund av Greklands svajiga ekonomi. Snarare tvärtom!

Att icke resa till Grekland av anledningen att det därstädes är ekonomiskt skakigt, det är att undergräva grekernas möjlighet att sig ekonomiskt återhämta.

Arne

para poli 2012-05-22 18:40

Sv: Kontanter
 
Bra. Då kanske man slipper tre dagars diskning som betalning då... :D

Faast visst har man en viss beredskap när man åker till småöarna iaf. Det kan ju hända att öns enda cashautomat inte riktigt vill som jag vill, med eller utan ekonomisk svajjighet.

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._2330167_n.jpg

malou 2012-05-22 18:51

Sv: Kontanter
 
Endelig et bevis på en tom bankomat! :D:D:D flabb_flabflabb_flab bye_bye ...så får man le og spøke litt også, i disse tider.

Kalimera 2012-05-22 19:55

Sv: Kontanter
 
Citat:

Ursprungligen postat av malou (Inlägg 275364)
Om du leser gamle tråder ang. 'Småkykladene', finner du litt informasjon om hvorfor det kan være hensiktsmessig, andres erfaringer - og meninger for og i mot .

Precis! Det har varit problem på en del småöar att ta ut pengar med Master Card. Men det har inget med krisen att göra. :)

Janérik 2012-05-23 06:33

Sv: Kontanter
 
Jag läste på något ställe att bakgrunden till detta är ett pressmeddelande från Forex, jag tror det var tidningen Vagabond som också hade angett källan till det hela. Ganska tragiskt att Forex skickar ut sin reklam i form av pressmeddelanden och sedan anges inte källan då det publiceras.
I går hittade jag förresten en bankomat här i Platanias som inte fungerade, jag tror knappast det hade med krisen att göra, jag har vid flera tillfällen i Sverige också varit med om samma sak. Nästa bankomat fungerade hur bra som helst.

Mvh Janérik

litentuva 2012-05-23 12:33

Sv: Kontanter
 
Samma varning kom förra sommaren och vi växlade in en större mängd kontanter än vanligt . Under våra fem veckor på Kreta fanns det pengar i bankomaterna och inte tal om att det skulle sina. Klart att växelkontor och banker vill att alla växlar in mycket pengar och lever bra på uppskrämda turister... En viss summa är så klart bra att ta med men man ska nog inte behöva ha hela reskassan i fickorna , större risk att bli av med sina kontanter än att bankomaterna står tomma...

mouche 2012-05-23 16:50

Sv: Kontanter
 
Siste året har jeg vært på Kreta totalt ca fire måneder på seks reiser, og hele tiden basert meg på å ta ut penger fra automater. Har opplevd at automater har vært tomme for penger, ikke blitt aktivisert for sesongen eller ikke fungert, men dagen etter er alt i orden eller nærmeste automat har fungert. Siden vi har bygget hus så har vi brukt mye penger, stort sett kontant, og har enda ikke hatt noe egentlig problem med å ta ut penger selv i mindre byer/steder. Er heller ikke bekymret for de neste månedene her!

ps
kanskje (også) Forex er tjent med å lage litt problemer som gjør at de kan tjene litt ekstra?

Fysimera 2012-05-23 20:46

Sv: Kontanter
 
Visst fungerar bankomaterna men vi har nog lite mer i kontantkassa än tidigare. Att ha ett par hundra € i kontanter minskar följderna av ev. strejker när vi närmar oss valdagen och även efter tills vi tror oss veta vad som händer. min rekomendation är min 2-300 € kontant hela tiden det bör räcka.

Olle

Ingrid Ny 2012-05-23 22:44

Sv: Kontanter
 
Ska man ut till små öarna typ Donoussa, m fl kan det nog vara bra att ha med sig kontanter. Det har vi redan upplevt under två år tillbaka. Det var inte bara att man inte hade rätt kort - det fanns inga pengar kvar att ta ut och då blev det kris. Vi har alltid med oss hederliga pengar och ser inte det som ett så stort problem. Fast vi är ju bara två men ändock ute lite över tre veckor o har haft hela kassankonstant med oss!
Jag satsar nog på det i år igen!flabb_flab/Ingrid

Ingela A 2012-05-24 16:25

Sv: Kontanter
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 275365)

Summering; Skulle det bliva problem i sommar då går det alldeles utmärkt att med Hotel/taverna diskutera sig fram till en lösning på betalningen.
Ingen näringsidkare är betjänt av att tappa intäkter på grund av Greklands svajiga ekonomi. Snarare tvärtom!

Att icke resa till Grekland av anledningen att det därstädes är ekonomiskt skakigt, det är att undergräva grekernas möjlighet att sig ekonomiskt återhämta.

Arne

Tack för den uppmaningen Arne! Vi behöver mer av det slaget!

Ingela

Kalimera 2012-05-24 18:09

Sv: Kontanter
 
Jag fick precis detta mejl från en hotellägare i Grekland:

I had a phone call from Sweden some days ago and do you know what he asked me? He heard on Swedish news that he had to carry cash with him because our banks have no money! It’s crazy! I think the entire problem caused from the news, this happens everywhere, also English people ask me about this.

Nothing changed on us, it’s like we live all the years, and you don’t even feel the crisis on the islands unless you see fewer tourists. All this has to do with the politicians, not the day to day life of Greece.

If people ask, please explain to them.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT