Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Zakynthos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Båtförbindelser Zakynthos - Kefalonia (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=9580)

Addeanton 2007-05-16 17:32

Båtförbindelser Zakynthos - Kefalonia
 
Hejsan, jag och min flickvän ska båtluffa runt på joniska öarna i sommarn. Vi undrar lite över båtförbindelser mellan Zakynthos och Kefalonia. Enligt Rough Guides (Ionian Islands) står det att det inte går några bussar till västra delen av ön (Agios Nikolai) där båtarna går ifrån till Kefalonia. Vilket betyder att man kommer att få ta taxi ett antal mil, vilket kan bli riktigt dyrt?

Hur har ni andra gjort som åker till Kefalonia från Zak? Min flickvän sade även att man kunde åka från Zakynthos stad till fastlands och sedan åka till Kefalonia, men jag tycker att det låter som en väldig omväg.

Tack på förhand

Kalimera 2007-05-17 11:50

Sv: Båtförbindelser Zakynthos - Kefalonia
 
Jag kollade med flera andra guideböcker och där står samma sak, inga bussar till Agios Nikolaos. Så det blir taxi. Ska själv göra samma resa, men från Kefalonia till Zakynthos. En sak är dock positivt, det finns många avgångar.

Panakakis 2007-05-20 14:28

Sv: Båtförbindelser Zakynthos - Kefalonia
 
Hej! Då jag varit i både Pessada och Agios Nikolaos rätt många gånger och vid varje tillfälle har jag sett lokalbussar på både Zakynthos och Kefalonia, så det är värt att fråga om detta vid bussstationen i Argostoli eller Zakynthos stad. Jag har själv aldrig åkt buss dessa sträckor. Det är två avgångar per dag i vardera riktningen med båt från Kefalonia och Zakynthos. En varning är att vid vissa tillfällen kan avgångstiderna ändras och få ny avgångstid. För min del så har den vid sådana tillfällen flyttats fram så jag har ej blivit strandsatt. Från Argostoli till hamnen i Pessada är det ca. 10 km och brukar kosta ca. 15 euro. Från Zakynthos stad till hamnen vid Agios Nikolaos är det ca. 35 km kostar ca. 50 euro. Lycka till med resandet och jag tycker upp på dessa öar under Augusti månad.
Hälsningar PANAKAKIS

Zante 2007-06-03 19:49

Sv: Båtförbindelser Zakynthos - Kefalonia
 
Citat:

Ursprungligen postat av Addeanton (Inlägg 89967)
Hejsan, jag och min flickvän ska båtluffa runt på joniska öarna i sommarn. Vi undrar lite över båtförbindelser mellan Zakynthos och Kefalonia. Enligt Rough Guides (Ionian Islands) står det att det inte går några bussar till västra delen av ön (Agios Nikolai) där båtarna går ifrån till Kefalonia. Vilket betyder att man kommer att få ta taxi ett antal mil, vilket kan bli riktigt dyrt?

Hur har ni andra gjort som åker till Kefalonia från Zak? Min flickvän sade även att man kunde åka från Zakynthos stad till fastlands och sedan åka till Kefalonia, men jag tycker att det låter som en väldig omväg.

Tack på förhand

Hej!
Det är jättedåliga bussförbindelser från Zante stad till Agios Nikolaus där färjorna norrut går. Bussen brukar gå upp till Volimes el några av byarna på norrsidan,men inte längre. Säkrast är att åka via Killini och fastlandet. Men för säkerhets skull skulle jag kolla med den grekiska turistbyrån, om något har skett på den här fronten (man vet ju aldrig!). Hör av er om ni har fler frågor om Zakynthos!
Hälsningar Anna


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT