Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Bildgåtor (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=81)
-   -   Bildgåta 4547 - Taverna Stergios i Skopelos stad (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41310)

Masse 2017-09-10 17:40

Bildgåta 4547 - Taverna Stergios i Skopelos stad
 
Jag har glatt mig över det intresse som ni har visat för vår planerade resa till Grekland nu i september. Jag har bland annat av hälsoskäl hållit inne lite med informationen, såsom när vi ska resa och varthän. Men nu tycker jag att läget de senaste dagarna varit så stabilt att vi känner gott hopp om att det kommer att bli av. Häromdagen avslöjade jag att utresan är planerad till nu på lördag den 16 september. Jag tänkte att det kunde vara kul att köra en Bildfråga på Vart det bär hän.

Nu vet jag att många här på Kalimera är supersnabba på att lösa bildgåtorna. Man vill ju att det inte ska vara omöjligt att lösa, men inte heller för lätt. Har därför valt den här bilden, och sedan vridit och beskurit den lite. Men ni löser det säkert lätt som en plätt ändå. Men nu säger jag som Kristian Luuk ..........
VART ÄR VI PÅ VÄG?

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=19350

Masse

Kajja 2017-09-10 18:40

Sv: Bildgåta 4547
 
Jag har ett starkt alternativ och ett i resev.
Jag tar reseven först:D..Skiathos_B-anana
/ Kajjabye_bye

sjöborren 2017-09-10 19:06

Sv: Bildgåta 4547
 
Egina ...:D

Kalimera 2017-09-10 19:19

Sv: Bildgåta 4547
 
Skopelos?

simetra 2017-09-10 20:50

Sv: Bildgåta 4547
 
Samos, Kokkari?

Hasse 2017-09-10 21:31

Sv: Bildgåta 4547
 
Naxos stad?




/Hasse:cool:

Kajja 2017-09-10 21:44

Sv: Bildgåta 4547
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 400838)
Jag har ett starkt alternativ och ett i resev.
Jag tar reseven

Reseven :confused: Men HUR kan man stava fel 2 ggr på raken:o?!
/ Kajjabye_bye

Masse 2017-09-10 22:20

Sv: Bildgåta 4547
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 400838)
Jag har ett starkt alternativ och ett i resev.
Jag tar reseven först:D..Skiathos_B-anana
/ Kajjabye_bye

Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 400855)
Reseven :confused: Men HUR kan man stava fel 2 ggr på raken:o?!
/ Kajjabye_bye

Ha ha!! Kära vän! Skit i både reseven och felstavningen! Båda är fel! Men prova med icke-reseven, den är kanske rätt! :D

Masse

Masse 2017-09-10 22:44

Sv: Bildgåta 4547
 
Det var precis som jag trodde! Den här bildgåtan blir inte heller gammal. Men riktigt så lätt slipper man inte undan. För att få godkänt ska man inte bara veta vilken ö det är utan helst också tala om vad tavernan heter eller .... någon annan närmare beskrivning av var vi är.

Så här ser en större bild ut. Har aldrig besvärats av inkastare på den här ön, men om de hade funnits så kanske det här varit en av dem.....

...... som bara hälsar vänligt när man går förbi.

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=19351

..... och krögaren själv ser ut så här .......

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=19352

d v s, ser ut att alldeles nyss vaknat och stigit upp ur sängen, men en himla mysig kille!!!!

Någon av er är på rätt spår!

Masse

Kajja 2017-09-11 07:20

Sv: Bildgåta 4547
 
Jag hade ju Kreta som stark 1:a men får inte den rätta kretskänslan av bilden:confused:
/ Kajjabye_bye

Alala 2017-09-11 09:08

Sv: Bildgåta 4547
 
Eftersom rätt ö redan är gissad måste jag medge att den jag trodde ni skulle resa till var fel. :D

Men då skulle jag tro att det är frågan om Skopelos? Nu är det så pass många år sen jag var på Skopelos att jag inte känner igen tavernan. Men Skopelos stad? Skulle komma ihåg att ni hade någon favorit där. flabb_flab Namnet kommer jag tyvärr inte ihåg.

/ Anne :)

Kajja 2017-09-11 09:22

Sv: Bildgåta 4547
 
Sen var det Lesbos som jag gissade redan i somras:D
Men då är jag nog ute o cyklar på fel ö nu..
/ Kajjabye_bye

nickelena 2017-09-11 11:19

Sv: Bildgåta 4547
 
Hej Masse!
Minns inte något namn, men från Skopelos stad tycker jag mig minnas denna man och hans restaurang. Typ där, som enorma mängder vatten passerade för två år sen (om ett par veckor ganska precis).
Ett krus vitt, beställde vi bla. Nåt av det suraste i dryckväg vi nånsin smakat:D
Njut av er resa dit! fb_gilla
Lena

MariaJ 2017-09-11 20:30

Sv: Bildgåta 4547
 
Men åhh, den hade jag ju kunnat svara på direkt utan tvekan om jag sett den tidigare :D Men då säger jag väl det nu då, ni ska till Skopelos och besöka Stergio på hans taverna klapp_klap

Ha det så himla bra, Birgit gjorde ett bra val tycker jag!

Maria

Masse 2017-09-11 22:09

Sv: Bildgåta 4547
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 400838)
Jag har ett starkt alternativ och ett i resev.
Jag tar reseven först:D..Skiathos_B-anana
/ Kajjabye_bye

Nej inte Skiathos, men mycket mycket nära!

Citat:

Ursprungligen postat av sjöborren (Inlägg 400844)
Egina ...:D

Nej Sjöborren, inte heller Egina. Men en mycket klok gissning. Egina tillhör ju våra top5 och det var ganska länge sedan sist. Så det var helt klart ett alternativ som kunde varit aktuellt.

Citat:

Ursprungligen postat av simetra (Inlägg 400852)
Samos, Kokkari?

Nej Simetra, inte heller Samos. Har tillbringat en vecka på Samos för länge sedan som var helt OK. Därefter har Samos varit en transferö till Leros för oss. Men den här gången blev det inte Samos.

Citat:

Ursprungligen postat av Hasse (Inlägg 400853)
Naxos stad?

Hej Hasse. Naxos har vi också trevliga minnen från. Men den här gången bar det inte dit.

/Hasse:cool:

Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 400867)
Jag hade ju Kreta som stark 1:a men får inte den rätta kretskänslan av bilden:confused:
/ Kajjabye_bye

Hej Kajja. Jomenvisst. Kreta finns absolut med på vår önskelista över återvändaröar. Nästa gång vi åker dit ligger sydkusten bra till. Men inte den här gången.

Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 400878)
Sen var det Lesbos som jag gissade redan i somras:D
Men då är jag nog ute o cyklar på fel ö nu..
/ Kajjabye_bye

Jo det är du nog. Vi har varit på Lesbos en gång tidigare. Men det blir nog inte flera besök där.

Masse

Helena S 2017-09-11 22:21

Sv: Bildgåta 4547
 
SKOPELOS! :D

bye_bye

Masse 2017-09-11 22:23

Sv: Bildgåta 4547 Taverna "Stergios" i Skopelos stad
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 400849)
Skopelos?

Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 400873)
Eftersom rätt ö redan är gissad måste jag medge att den jag trodde ni skulle resa till var fel. :D

Men då skulle jag tro att det är frågan om Skopelos? Nu är det så pass många år sen jag var på Skopelos att jag inte känner igen tavernan. Men Skopelos stad? Skulle komma ihåg att ni hade någon favorit där. flabb_flab Namnet kommer jag tyvärr inte ihåg.

/ Anne :)

Citat:

Ursprungligen postat av nickelena (Inlägg 400887)
Hej Masse!
Minns inte något namn, men från Skopelos stad tycker jag mig minnas denna man och hans restaurang. Typ där, som enorma mängder vatten passerade för två år sen (om ett par veckor ganska precis).
Ett krus vitt, beställde vi bla. Nåt av det suraste i dryckväg vi nånsin smakat:D
Njut av er resa dit! fb_gilla
Lena

Citat:

Ursprungligen postat av MariaJ (Inlägg 400894)
Men åhh, den hade jag ju kunnat svara på direkt utan tvekan om jag sett den tidigare :D Men då säger jag väl det nu då, ni ska till Skopelos och besöka Stergio på hans taverna klapp_klap

Ha det så himla bra, Birgit gjorde ett bra val tycker jag!

Maria

Men visst är det så!!!! Ni har rätt alla! Det är Skopelos som det handlar om. Vi hade vårt första besök där 2015 och det gav mersmak.

En inte helt okänd Kalimera-redaktör har bl a skrivit så här om ön:

"Vi har aldrig ätit så god mat."
"Vi har aldrig ätit lunch på så trivsamma tavernor."
"Vi har aldrig badat i så klart och rent vatten."
"Vi har aldrig sett så vacker natur."
"Vi har aldrig sett ett så rikt djurliv."

...... så därför är det väl ingen stor överraskning att Birgit valde att återvända till Skopelos.

Och visst är det så Maria att det är Taverna Stergios som syns på bilden. En taverna mitt emot buss-/och taxistationen och hamnen i Skopelos stad. Där gjorde vi gärna ett stopp då och då när vi gick förbi för att ta en liten Ouzo-meze eller i Birgits fall en Vin-meze.

Nu laddar vi för Skopelos! Återkommer med lite rapporter framöver!

Masse

Netwolf 2017-09-11 22:41

Sv: Bildgåta 4547 Taverna "Stergios" i Skopelos stad
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 400899)
Nu laddar vi för Skopelos! Återkommer med lite rapporter framöver!

Gör det, för jag är grymt avis. Skopelos är en av mina favvoöar, som jag ständigt längtar tillbaka till.

/Netwolf - konvalescent :(

Kajja 2017-09-11 22:45

Sv: Bildgåta 4547
 
Även omjag gissade fel och inte vann nåt pris:D så önskar jag er en underbar vistelse på vackra Skopelos! Återvändaröar gör ju att man längtar till något som man kan se framför sig men även vara nyfiken på det man inte hann upptäcka förra gången.
Må hälsan vara med er och hoppas ni hittar ett gott balkongvin!
/ Kajja bye_bye

Masse 2017-09-11 22:50

Sv: Bildgåta 4547 Taverna "Stergios" i Skopelos stad
 
Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 400898)
SKOPELOS! :D

bye_bye

Du hade givetvis också rätt Helena! Vi gick om varandra i tajmingen här. Du svarade när jag höll på att skriva mina svar.

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 400900)
Gör det, för jag är grymt avis. Skopelos är en av mina favvoöar, som jag ständigt längtar tillbaka till.

/Netwolf - konvalescent :(

Ska försöka att hålla dig och andra uppdaterade Wolfen. Konvalescent? Inget allvarligt hoppas jag! Oavsett vilket önskar jag god bättring!

Masse


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT