Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Hälsningar direkt från Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=66)
-   -   Tinos direkt (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=38461)

Lissi 2015-05-22 14:40

Tinos direkt
 
Hej!
Hälsning från ett nu soligt Tinos efter en mulen morgon, dock med tunna moln där solen trängde undan molnen efterhand. Denna gång har jag lyxat till det med två nätter på Altana Hotel på andra sidan Chora. Eftersom jag inte kan lägga till bilder här nu, så kan ni kolla här om ni vill se. www.altanahotel.gr.
Jag har ett underbart dubbelrum med pentry,stor altan och utsikt över bergen och vägen mot Kionia. Så flott och fint inrett har jag aldrig bott!!
Jag kom i går kväll från Rafina kl 21.45. Claes flög hem efter Tessaloniki och våra resp.plan gick med 20 min mellanrum. Samtidigt med mig till hotellet kom ett gäng kanadensare som är på rundresa med religiöst tema och då är ju Tinos rätt ö. Det blev full fart på hotellet och alla ville smaka Tinosöl. Nissos. Den är god. Jag satte mig vid den lilla upplysta poolen på atriumgården med en öl och himlen ovanför.
Sen sov jag gott i underbar säng.

I morse vaknade jag halv sju och gick en lång promenad till Kionia och en bit till innan frukosten. Oj där fanns inget mer att önska. Synd att man inte orkar äta mer än youghurt med allehanda gosaker i nötväg o honung samt lite gurka, tomat och så en underbar röra av tinosost mosad med olja. Jag packade sen badväskan och gick genom Chora och passerade Malamatenia. Stora kramen av Pavlos och genast kom kaffe på bordet. Så pratade vi Thessaloniki där han bott och där hans mamma och bror med familj bor. Pavlos fick se bilder på platser han nämnde och han visste precis var vi bott nu. Claes och jag har flera ggr gått förbi broderns hus ovh även kusine s restaurang. ...
Sen bestämde vi att han skulle laga lunch jag bestämde och jag skulle komma tillbaks vid 13.30.
Ag Fokasstranden var nästan tom.Det var skönt. Gratis solstol och jag badade o satt sen i skuggan och läste ett par timmar. Då blev jag rastlös och strosade iväg. Vid Malamatenia kom precis två kvinnor och satte sig vid bordet bredvid. De var från Thessaloniki berättade Pavlos. ;) Jag åt så ungskokade rödbetor och skordalia till...så gott! Jag ville bara ha vatten till, tänkte levern skulle få vila efter allt vin i Thessaloniki, men Pavlos sa att rätten krävde ett glas husets,så han ville bjuda på det. Det kunde jag ju inte säga nej till.:D På väg hem hälsade jag på min vän egyptiern på Xassan . Har glömt hans namn. Han undrade om jag skulle komma och äta falafelpita ikväll. Han vet att jag gillar det. Jag får se om det blir mer mat alls idag. Just nu känns det inte så:D.
Anars kanske jag faktiskt bara tar en liten macka och kaffe i Kionia. Är ju aldrig åt det hållet annars och där kan man kanske se en solnedgång om inte molnen skymmer.

Ha det gott alla....här ska njutas till nästa lördag.

Lissi

Athanasia 2015-05-22 15:07

Sv: Tinos direkt
 
Ha det så mysigt på Tinos_B-anana

Monica C 2015-05-22 15:26

Sv: Tinos direkt
 
Lissi,så underbart detta låter.
Rödbetor med skordalia åt jag för första gången på Patmos för många år sedan och det har blivit en favorit att även göra här hemma.
Ha det fortsatt gott!!
Monica:)

kize 2015-05-22 15:47

Sv: Tinos direkt
 
Önskar dig en härlig vistelse på "din" ö! Blev lite nyfiken på vad skordalia är för något. Åker snart hemåt jag också o det är kanske något att testa, tycker mkt om rödbetor.

Lissi 2015-05-22 16:37

Sv: Tinos direkt
 
kize, skordalia är en röra med vitlök, mosad potatis, rivet bröd, olja, lite ättika som huvudingdedienser.
Finns många variationer. Ska vara kapris på också.
Gudomligt gott!

Lissi

kize 2015-05-22 17:28

Sv: Tinos direkt
 
Låter riktigt gott! Det ska jag verkligen prova. Tack för tipset!

Katitzi 2015-05-22 18:02

Sv: Tinos direkt
 
Härligt Lissi! Må riktigt gott på "din" ö!:D

Katitzi:)

cbriss 2015-05-22 18:12

Sv: Tinos direkt
 
Lysande Loppan! Verkar lika härligt där såsom du alltid tycker. Här är faktiskt 16 grader, soligt och bara lite blåsigt, dvs normal svensk vår. Hälsa alla vi känner så hörs vi snart!! cb

laero 2015-05-22 20:15

Sv: Tinos direkt
 
Citat:

Ursprungligen postat av cbriss (Inlägg 362764)
Lysande Loppan! Verkar lika härligt där såsom du alltid tycker. Här är faktiskt 16 grader, soligt och bara lite blåsigt, dvs normal svensk vår. Hälsa alla vi känner så hörs vi snart!! cb

Hmmm...här på västkusten regnar det, blåser och är ca 10 grader. Skulle gjort som Lissi och INTE tagit Thessaloniki-planet hem. :cool:

Lissi 2015-05-22 22:09

Sv: Tinos direkt
 
Citat:

Ursprungligen postat av laero (Inlägg 362778)
Hmmm...här på västkusten regnar det, blåser och är ca 10 grader. Skulle gjort som Lissi och INTE tagit Thessaloniki-planet hem. :cool:

Ja, Claes klagade över regn när han kom till Skavsta, men det var ju bara inte alls synd om honom...;)
Jag har haft en alldeles underbar kväll med solnedgång och lite mat i form av en halv portion med en egyptisk variant av tomatsallad på helmysiga Xassan....Så bjudvin till ett stort glas så det går ju inte bara att tro att man ska skippa vin här...Det får bli nästnästa vecka...
Lissi

KR 2015-05-22 23:08

Sv: Tinos direkt
 
Förstår känslan att vara tillbaka på favorit ön.
Njut vidare!
//
KR

Kalimera 2015-05-23 14:56

Sv: Tinos direkt
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 362740)
Denna gång har jag lyxat till det med två nätter på Altana Hotel på andra sidan Chora.

Vi har också lyxat till den en gång och bott där. Helt fantastiskt! Och vilka goda frukostar. klapp_klap

Njut nu av ditt andra hem Lissi, och hälsa alla vi känner. bye_bye

Alala 2015-05-23 15:40

Sv: Tinos direkt
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 362790)
....Så bjudvin till ett stort glas så det går ju inte bara att tro att man ska skippa vin här...Det får bli nästnästa vecka...
Lissi

Du får vila levern när du kommer hem till Sverige. :D

/ Anne bye_bye

Lissi 2015-05-23 16:05

Sv: Tinos direkt
 
Janne, ALLA hälsar, Clery, Jacob, Nikoleta och Pavlos. Pavlos undrade när ni kom....." so very, very nice people" och det höll jag ju med om:D.

Jag har nu badat vid Ag Fokas , gjort alla frukostinköp och nu sitter jag i trädgården där det blommar för fullt!
Ikväll går Nikoleta och jag ut...min vän på Xassan , som bodde en sommar hos Nikoleta, var så bekymrad att han inte sett henne och bekymrad att jag inte bodde hos henne hela tiden, så jag lovade att ta henne dit på mat ikväll mellan två båtar, (så han förstår att vi är sams...;) )

Lissi

zakka 2015-05-23 16:33

Sv: Tinos direkt
 
Det är en väldigt trevlig man! Vi var där och åt gott flera gånger förra sommaren och han pratade så varmt om Nicoletta och tipsade oss att bo där. :) Jag tror också att min man pratade med henne när vi kom av båten utan att förstå vem hon var förrän senare... (vi hade redan bokat boende) Nåja, det blir väl fler gånger på Tinos! :) Ha det riktigt gott!

MVH zakka

Kalimera 2015-05-24 15:52

Sv: Tinos direkt
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 362845)
Janne, ALLA hälsar, Clery, Jacob, Nikoleta och Pavlos. Pavlos undrade när ni kom....." so very, very nice people" och det höll jag ju med om:D.

Tack för hälsningar, och tack för att du höll med. flabb_flab

Lissi 2015-05-24 17:30

Sv: Tinos direkt
 
Söndag kväll..
Dagarna går fort här. Mer vind idag men väldigt varmt...för varmt nästan i min smak. Ovanligt varmt för att vara maj enligt de bofasta.
I går bjöd jag Nikoleta på mat på ett gemensamt favoritställe Xassan. Det är en taverna /gyrosställe granne med Epeneio på " delfintorget". God arabiskinspirerad mat finns om man vill ha och det ville vi.
En sallad arabique och så en stor portion var av falaffel och kryddor och div grönt inrullat i tunt bröd. Så gott. Vi skulle bara ha vatten till men det kom varsitt bjudglas rött också. En mycket trevlig kväll.
Idag började jag med morgondopp på Ag Fokas efter frukosten. Men efter knappt 2 timmar med bok i skuggan blev jag rastlös och travade hem. Tog på mig gympaskor och bestämde mig för en fotopromenad i Chora. Här är så fina blommor överallt. När det blev lunchdags kom jag på att inta den uppe i byn Ktikados, högt över stan. Det var varmt, varmt att vandra dit mitt på dan kan jag lugnt säga, men belöningen med Taverna Drossias imam med fin tomatsallad till och iskallt vatten var väl värd mödan. 1,5 tim upp och 1 tim tillbaks inkl fotostopp emellanåt och ljuständning i kapellet på vägen. Dessa åsnestigar är fantastiska med alla stenmurar längs med.
Nu sitter jag i trädgården och ska läsa en stund och även klippa bort lite vissna blommor i rabatterna. Tur att man har en " låneträdgård" ;)
Ikväll ska jag inte göra många knop! Det är stor fest här i grannskapet med en som spelar och sjunger fantastisk ö-musik sen 2 timmar. Mycket fint!!
Ps tiden stämmer nog inte i inlägget..borde vara 17.30 svensk tid...18.30 här

Lissi

Kalimera 2015-05-24 20:36

Sv: Tinos direkt
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 362936)
Det är stor fest här i grannskapet med en som spelar och sjunger fantastisk ö-musik sen 2 timmar.

Ska du gå dit? Jag älskar den musiken, framförallt när det är live!

Citat:

Ps tiden stämmer nog inte i inlägget..borde vara 17.30 svensk tid...18.30 här
Tiden stämmer Lissi. Står 17.30 här.

Lissi 2015-05-24 20:49

Sv: Tinos direkt
 
Janne, efter 3 timmars musik, helt underbar gick jag och kollade..trodde det var på Aeolos Bay hotel och tänkte mig att smita in... Men tyvärr var det grannhuset. Stor trädgårdsfest i ett privathus...blev inte inbjuden:(
Men musiken hördes magnifikt runt hela stadsdelen. 5 timmar....kanske mer, för jag gick ner på byn...

Tiden visar hela tiden 2 timmar back från grekisk tid när jag skriver, men vad gör det???

Lissi - direkt från LeCaffe , där de flesta sitter på kvällarna.

Alala 2015-05-25 10:48

Sv: Tinos direkt
 
Det är så trevligt att få följa med dig på Tinos också. Kan tänka mig att det är mycket avkopplande för dig när du känner ön.

Ha det fortsatt fint!

/ Anne :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT