Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa runt i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Ny fergestreik (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=40209)

Admirala 2016-05-24 16:34

Ny fergestreik
 
Fra Livin' Lovin':

OMYLE (Port Employees Union & Dock Workers Union): 48 – hour (rolling) strikes. First 48 – hour strike on: THURSDAY & FRIDAY MAY 26th & 27th All ships might be docked. UPDATE 23/05, 12:00 - See more at: http://www.livinlovin.gr/strikes-wor....ANcWaygA.dpuf

Lissi 2016-05-24 16:51

Sv: Ny fergestreik
 
Citat:

Ursprungligen postat av Admirala (Inlägg 388434)
Fra Livin' Lovin':

OMYLE (Port Employees Union & Dock Workers Union): 48 – hour (rolling) strikes. First 48 – hour strike on: THURSDAY & FRIDAY MAY 26th & 27th All ships might be docked. UPDATE 23/05, 12:00 - See more at: http://www.livinlovin.gr/strikes-wor....ANcWaygA.dpuf

Kors! Och jag är inte ens i Grekland !:D:D

Lissi

Admirala 2016-05-24 17:35

Sv: Ny fergestreik
 
... og på lørdag regnet det :eek:

Ser ut som forbannelsen er hevet flabb_flab

Lissi 2016-05-24 17:38

Sv: Ny fergestreik
 
Citat:

Ursprungligen postat av Admirala (Inlägg 388437)
... og på lørdag regnet det :eek:

Ser ut som forbannelsen er hevet flabb_flab

Ja denna gång går jag fri!! :D Gott för självförtroendet i alla fall;) Fast synd för de som drabbas....Just nu 22 grader i skuggan och jag har badat! Vi har haft 2 högsommardagar i Kalmar nu.

Lissi

Thira 2016-05-24 17:54

Sv: Ny fergestreik
 
Det onda ögat har nu förlorat sin kraft Lissi ;)

Kalimera 2016-05-25 09:29

Sv: Ny fergestreik
 
Denna strejk - om den blir av - kommer märkas mycket mer än förra strejken.

Lissi 2016-05-25 09:50

Sv: Ny fergestreik
 
...och jag är JÄKLIGT glad att vår nästa resa är charterflyg till Kreta....

Men det hinner kanske varslas om flygstrejkinnan dess förstås:eek:

Skämt åsido, resor till Grekland ÄR ett vågspel p g a ofta förekommande strejker med buss och båt. Det ger lite spänning åt resorna i alla fall ;)

Lissi

Aina 2016-05-26 20:02

Sv: Ny fergestreik
 
Just nu när det är midsommarkallt i Sverige längtar vi mer än någonsin till sommarens resa. Samtidigt med oro i magen. Vi flyger tidigt till Aten och tanken är att utan stress hinna med båt till Serifos och anlända dit sen eftermiddag.

Men om det är strejk?! Ja, vad gör man då? Hur hanterar man det? Någon med erfarenhet? Det var båtstrejk vid vår första båtluff, men lyckligtvis avgick färjorna efter ca 8-10 timmars het väntan i Pireus. Problemet är ju att man inte riktigt vet hur länge det kommer att vara. Många andra hamnar i samma situation, hotell är fullbelagda... Visste man skulle man ju kunna hyra en bil och dra någon annanstans.

Hur har ni hanterat situationen om ni hamnat i längre färjestrejker?

Lite fundersam... Antar att det bara är att vänta? Men sova ute med bagage i Pireus känns ju inte som någon höjdare...

Aina

Lissi 2016-05-26 20:16

Sv: Ny fergestreik
 
Jag reser ju alltid ut från Rafina och när det varit strejk så har jag hittat hotellrum där över natten. Då har det gått båt nästa morgon......Pireus har ju oändligt många fler hotellrum så jag tror ju att det löser sig...men visst vore det trist att behöva jaga...

Själv är jag så van vid nu att allt kan hända så jag stressar inte upp mig innan utan tänker "det löser sig"...och det gör det ju. Men som sagt, strejker får vi vänja oss vid!!

Lissi

Aina 2016-05-26 20:19

Sv: Ny fergestreik
 
Tack Lissi! Vi får se det som ett äventyr, en del av resan. Vi reser av fri vilja, inte för att vi måste.

Allt gott,
Aina

P.S. Rafina är definitivt trevligare än Pireus!

RobEri 2016-05-26 20:31

Sv: Ny fergestreik
 
Det är ju ingen strejk. Jag är på Astypalea nu och från min balkong har jag sett två mindre färjor från Anek Sea Line komma och gå. I natt frågade jag personalen på Blue Star Ferries, alltså på båten från Piraeus till Astypalea, och de svarade att strejken inte blir av. Det är det jag hört och fått som svar och dessutom ser jag färjetrafik från min balkong uppe på Choran.

Admirala 2016-05-26 21:08

Sv: Ny fergestreik
 
Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 388571)
Det är ju ingen strejk. Jag är på Astypalea nu och från min balkong har jag sett två mindre färjor från Anek Sea Line komma och gå. I natt frågade jag personalen på Blue Star Ferries, alltså på båten från Piraeus till Astypalea, och de svarade att strejken inte blir av. Det är det jag hört och fått som svar och dessutom ser jag färjetrafik från min balkong uppe på Choran.

Ja, det har blitt endret. Det skjer ofte, og det var derfor jeg la ut linken, så folk kan sjekke selv flabb_flab

Masse 2016-05-26 21:24

Sv: Ny fergestreik
 
Citat:

Ursprungligen postat av Aina (Inlägg 388570)
P.S. Rafina är definitivt trevligare än Pireus!

Nej det håller jag inte med om. Jag tycker Rafina är OK längs hamnpromenaden. Tavernorna kring torget tycker jag är jättetråkiga.

Men ........ För Pireus klappar mitt hjärta extra varmt sedan många många år. Kul att vi har olika smak och tycke!!!!

Masse

Aina 2016-05-26 21:47

Sv: Ny fergestreik
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 388577)
Nej det håller jag inte med om. Jag tycker Rafina är OK längs hamnpromenaden. Tavernorna kring torget tycker jag är jättetråkiga.

Men ........ För Pireus klappar mitt hjärta extra varmt sedan många många år. Kul att vi har olika smak och tycke!!!!

Masse

Jag har bara varit i Pireus under de timmar vi väntade på färjan som vi inte hade någon aning om när den skulle komma iväg, satt och väntade vid hamnen och gick till närmaste affär för att handla vatten. Vågade inte gå långt ifall färjan plötsligt skulle avgå! :eek:

En övernattning i Rafina inför en öluff. Drack öl på balkongen och spanade ut över marmortorget och såg fram emot resten av resan.

Jag tror ens första intryck påverkas väldigt av omständigheterna.

Aina


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT