Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Ost och vin (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41477)

Alala 2017-11-17 10:41

Ost och vin
 
Vi är säkert många som gillar ost och vin :p och om båda kommer från Grekland blir det ju ännu bättre!

http://www.greece-is.com/cheese-wine-go-greek-way/

/ Anne :)

yannis 2017-11-17 11:01

Sv: Ost och vin
 
Bra info!

Birgitta

Pnyx 2017-11-17 14:26

Sv: Ost och vin
 
Tack för en bra länk! Den infon ska sparas!

Tyvärr är det rätt svårt att få tag i grekisk ost här hemma (ja, utom feta, förstås) och då bor jag ändå nära Stockholms ostbutiker.
Vid greklandsresorna vill jag alltid pröva lokala ostsorter. Men, jag möts alltid av höggradig förvåning från butikspersonalen på turistorterna när jag efterfrågar lokalproducerat. Visst finns det nån enstaka grekisk ost i disken, men huvuddelen är ostsorter som efterfrågas av turister. Dvs oftast tyska och engelska ostar av enkel typ. Utanför turistorterna är det dock en helt annan sak! Senast i somras hittade jag flera olika fantastiska get- och fårostar. Killen i butiken blev så entusiastisk över mitt intresse, att han tog in ett par olika, stora, ostar enkom för mig! Hoppas att han lyckade sälja resterna...

Ikväll blir det inte grekiskt, utan franska ostar med "hallonsaft". Alltså de två olika Beaujolais Nouveau som Systemet släppte i torsdags. Ska prova båda parallellt. Kul, om man tar det för vad det är och inte leker vinsnobb!

yannis 2017-11-17 15:19

Sv: Ost och vin
 
Du får gärna göra en recension på B.N. imorgon, Pnyx!

Birgitta.

Netwolf 2017-11-17 16:37

Sv: Ost och vin
 
När jag var på canaries senast, så hade de en mjuk grekisk getost i charken på vår lokala butik. Den var grymmegod! Synd bara att jag inte noterade namnet. Men å andra sidan var de lokala lanzarotiska varianterna ännu godare. Sådana köpte vi med oss hem!

/Netwolf

Pnyx 2017-11-18 02:32

Sv: Ost och vin
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 402867)
Du får gärna göra en recension på B.N. imorgon, Pnyx!

Birgitta.

Så gärna, Birgitta!

Beaujolais Nouveau är det första buteljerade vinet från årets skörd. En primör som är en aning upphaussad och som vinsnobbarna rynkar på näsan åt av ren automatik. Själv tycker jag att det är en rolig grej att varje år prova. Vissa år har nouveau'n varit oerhört pigg och lättdrucken. Så inte i år. Nr 94002 för 79:- är inte värd pengarna, anser jag (men det smakar inte flygfotogen;)). Satsa då hellre ytterligare en slant på nr 90566 för 139:-. Helt ok för priset, men i det prissegmentet finns andra alternativ om man bara vill ha ett lätt och smakrikt rödvin. Själv prövade jag vinerna till bl a getost och anklever och det funkade fint. Säkert bra också till lätta kötträtter, som kalv, eller till en bit torsk.

Katitzi 2017-11-18 09:36

Sv: Ost och vin
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 402871)
När jag var på canaries senast, så hade de en mjuk grekisk getost i charken på vår lokala butik. Den var grymmegod! Synd bara att jag inte noterade namnet. Men å andra sidan var de lokala lanzarotiska varianterna ännu godare. Sådana köpte vi med oss hem!

/Netwolf

Åker till Puerto del Carmen igen 26/1. Ska för andra gången bo på Jable Bermudas. Var bodde ni och var handlade ni osten?

Katitzi:)

Netwolf 2017-11-18 11:13

Sv: Ost och vin
 
Citat:

Ursprungligen postat av Katitzi (Inlägg 402895)
Åker till Puerto del Carmen igen 26/1. Ska för andra gången bo på Jable Bermudas. Var bodde ni och var handlade ni osten?

Katitzi:)

Vi bodde i Las Coloradas området i Playa Blanca. Affären ligger här.

http://forumbilder.se/GA6O3/pb.jpg

Vill du förresten ha tips om Lanzas bästa restaurang? Den heter Mirador de Salinas. Helt fantastisk mat. Missa inte svartrisotto med bläckfisk. Bland det godaste jag ätit i hela mitt liv!
Vägbeskrivning här.

/Netwolf

Katitzi 2017-11-18 17:06

Sv: Ost och vin
 
Okey, tack Netwolf! Dino-affärer finns det ju överallt, så det ska nog gå att hitta ost.:p
Vi har några favoritrestauranger redan, det finns många bra i PdC! Vi får väl se om vi ger oss iväg på någon utflykt.

Katitzi:)

UllaC 2017-11-19 12:13

Sv: Ost och vin
 
För er som bor i Göteborg kan jag rekomendera en nyöppnad grekisk butik. Den heter Greksson och ligger på Värmlandsgatan. De har flera grekiska ostar, fina oliver, olivoljor och mycket annat gott. Jag var där på invigningsfest igår och fick smaka på en massa goda smårätter :p
Ulla

Netwolf 2017-11-19 12:53

Sv: Ost och vin
 
Citat:

Ursprungligen postat av UllaC (Inlägg 402922)
För er som bor i Göteborg kan jag rekomendera en nyöppnad grekisk butik. Den heter Greksson och ligger på Värmlandsgatan. De har flera grekiska ostar, fina oliver, olivoljor och mycket annat gott. Jag var där på invigningsfest igår och fick smaka på en massa goda smårätter :p
Ulla

Nämen, va trevligt. Och i mina gamla jaktmarker med :)
Där ska man nog avlägga ett besök!

/Netwolf

UllaC 2017-11-19 13:15

Sv: Ost och vin
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 402928)
Nämen, va trevligt. Och i mina gamla jaktmarker med :)
Där ska man nog avlägga ett besök!

/Netwolf

Gör det! De har "grekiska" öppettider, till 19 alla dagar:)
http://greksson.business.site
Ulla

maji 2017-11-19 17:39

Sv: Ost och vin
 
Så roligt! Dit får man ta sig

//majibye_bye

Kalimera 2017-11-19 20:46

Sv: Ost och vin
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 402858)
Vi är säkert många som gillar ost och vin :p och om båda kommer från Grekland blir det ju ännu bättre!

Graviera, Feta, Kefalotiri och Metsovone vet jag att jag har smakat. Kanske är det fler, men det är bara dessa fyra jag kan namnet på. Det finns verkligen otroligt många goda ostar i Grekland, inte minst på Naxos.

Tack för tipset Anne! klapp_klap


Citat:

Ursprungligen postat av Pnyx (Inlägg 402888)
Själv tycker jag att det är en rolig grej att varje år prova.

Brukade köpa när vi bodde i Stockholm. Minns att det var långa köer utanför systemet i Ringen på den tiden. Är det samma drag idag?

Pnyx 2017-11-20 11:39

Sv: Ost och vin
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 402953)
Brukade köpa när vi bodde i Stockholm. Minns att det var långa köer utanför systemet i Ringen på den tiden. Är det samma drag idag?

Nä, jag tror knappast det. Marknadsförarna är väl inte lika kompetenta idag...;):)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT