handdator

Visa fullständig version : Gatlyktor


LovisaL
2015-07-29, 07:16
Hejsan!
Nu kommer väl den fånigaste frågan någonsin på detta forum....
Finns det gatlyktor, ljus på vägarna. Jag tänkte vågar man köra till tex Sami och stanna där för mat på kvällen och köra hem när det blivit mörkt?


Hur är vägnätet överlag? Tidsmässigt: hur lång tid beräknas mellan Lassi och Sami? Lassi och Fiscarado?
/LoviaL

inkfish
2015-07-29, 09:40
Har inte varit på Kef men: jag tycker att mörkerkörning på Grekland nästan är lättare än körning i dagsljus. Har mötande trafik ljuset på, vilket den har om de inte är kompletta idioter, ser du den på väldigt långt håll.

Håll bara ut ordentligt från vägrenen ifall det kommer nån tomte gående eller på mörklagd moppe där.

Panakakis
2015-07-29, 10:38
Hejsan!
Nu kommer väl den fånigaste frågan någonsin på detta forum....
Finns det gatlyktor, ljus på vägarna. Jag tänkte vågar man köra till tex Sami och stanna där för mat på kvällen och köra hem när det blivit mörkt?
Hur är vägnätet överlag? Tidsmässigt: hur lång tid beräknas mellan Lassi och Sami? Lassi och Fiscarado?
/LoviaL


Efter vägarna utanför byar och orter finns inga gatlyktor. Men det är oftast lite trafik på ön både på dagar och kvällar. Från Lassi till Sami är det 2,8 mil och det tar ca. 40 min att köra. Lassi till Fiskardo är det 5,6 mil och det tar ca. 1 tim och 20 min. Vägarna är numera mycket bra att köra på så det är bara att gas på.

Har inte varit på Kef men: jag tycker att mörkerkörning på Grekland nästan är lättare än körning i dagsljus. Har mötande trafik ljuset på, vilket den har om de inte är kompletta idioter, ser du den på väldigt långt håll.

Håll bara ut ordentligt från vägrenen ifall det kommer nån tomte gående eller på mörklagd moppe där.

Det är inte så ovanligt att Greker kör på kvällar och nätter med bara parkering eller utan lyse på slaget, så här får man vara på sin vakt.


PANAKAKIS :) Har kört drykt 2000 mil på Kefalonia

inkfish
2015-07-29, 10:48
Det är inte så ovanligt att Greker kör på kvällar och nätter med bara parkering eller utan lyse på slaget, så här får man vara på sin vakt.


Usch! Då har jag haft tur. Jag tycker det är jätteskönt när man ser himlen lysas upp, i stället för som på dagtid när det bara dyker upp en bil (på fel sida vägen) i en kurva ...

Panakakis
2015-07-29, 14:08
Vist är det bra med de belysningsregler som Sverige har att belysning ska vara tänd även på dagen. Grekland har lite skillnader på trafikregler mot här hemma. Det man bör se upp med är rondeller där det är tvärsemot vad som gäller i Sverige. Den som ska in i rondellen har företräde. Stopptecken är inte som hemma utan mer som lämna företräde. Greker har väldigt brottom i trafiken så låt dem kör om, de vill vara först.Ang_elx

Ett tips om ni är ut och åker är att som vi ofta gör tar lunch i Ayia Evfim vid hamnen det finns många tavernor att välja mellan. Är vi på södra sidan så blir lunchen i Poros. Det är också bra i Fiskardo men onödigt dyrt. Det är också trevligt att besöka Lixouri för en lunch.:rolleyes:

Kvällsmåltid blir för det mesta i Argostoli och Lassi. ;)

Om man inte vill trängas och bada i Lassi så finns många bra bad på ön, vi badar oftast vi Lourdata där det är gott om plats och 1 km strand.:cool:

PANAKAKIS :)

Deia
2015-07-29, 14:58
Vi körde mellan Lassi och Sami mitt i natten för en månad sedan. Vägen är helt ok - dock inga lyktor. Vi såg en del djur på vägen, hundar, får och getter så det är nog bra att inte köra för fort.

Vi tyckte det var lite svårt att hitta i mörkret så ha kartan framme!

Kustvägen till Fiskardo är stängd så räkna med en lång bilresa dit! På smala, kurviga och branta vägar. Jag skulle inte ta en dagstur dit i augusti...