handdator

Visa fullständig version : Lassi, Nondas


LovisaL
2015-07-24, 16:12
Japp, då var det bokat, betalt och klart: Lassi blev det...
Nu var det inte så mycket kvar att välja på men har vi gjort ett bra val? Nondas i Lassi? Känner mej lite tveksam, bör jag vara det?


Vad bör vi se och göra som förstagångsbesökare?
Är det gångavstånd till Argostoli?
Annat?
Hälsningar
Lovisa _B-anana

LovisaL
2015-07-26, 10:46
Hejsan!
Är det verkligen ingen som bott på ovanstående hotell/lägenhet? Ang_elx
Fungerar det bra att använda polen och solstolar på grannhotellet?
Har tänkt att hyra bil i 3 dagar, vad bör man lägga krutet på?
Läste någonstans att det fanns en genväg till staden, stämmer det?
ALLA tips mottages tacksamt!
_B-anana Lovisa

Kalimera
2015-07-27, 10:09
Läste någonstans att det fanns en genväg till staden, stämmer det?Det tar cirka 20 minuter att gå till Argostoli. Du kan läsa mer om det här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=38712).

Tips om Kefalonia hittar du här (http://www.kalimera.se/oar/joniska/kefalonia.html).

LovisaL
2015-07-28, 08:24
Hejsan!
Tack för svar!
Naturligtvis har jag läst det du skrivit om Kefalonia, det är kanon!
Lovisa

Anders1960
2015-08-02, 15:42
Hej Lovisa,
sitter just nu på Nondas i Lassi och skriver detta. Detta är vår 6:e vistelse på Nondas och den 7:e totalt på Kefalonia. Jättefräscha nya badrum som har helrenoverats sen förra året.

Poolen på grannhotellet Princess är helt OK att använda och även solstolarna. Men tyvärr så har andelen engelska turister ökat markant från förra året på just Princess (och även hela ön för den delen) vilket gör att det i princip är omöjligt att få tag i solstolar om du inte bokar dom med handduk redan tidigt på morgonen för det gör dom. Sen ligger dom där hela dagen och dricker öl, en del lägger handduken på morgonen för att sen dyka upp senare på eftermiddagen. Andelen engelska ungomar som kastar boll i poolen har också ökat vilket gör att man riskerar få en boll i skallen hela tiden. Kan rekommendera att besöka den underbara stranden Makris Gialos som ligger precis nedanför Nondas.

Nästa år blir det nog nåt Blue Coupples hotell för oss istället pga av andelen engelska ungdomar på grannhotellet.

Hyra bil kan göras på t.ex CBR som ligger ca. 10 minuters promenad från Nondas i riktning mot Argostoli och på vänster sida av vägen.

Det finns massor att se på Kefalonia.

mvh/ Anders

Anders1960
2015-08-02, 17:31
För övrigt är Nondas ett utmärkt val av hotell, vi har bara haft positiva upplevelser här. Nondas är ett familjeägt litet lägenhetshotell och drivs av paret Tuula och Ioannis som också bor på hotellet. De är till åren komna (Tuula är 69 år och den som fortfarande är mycket aktiv när det gäller skötseln av hotellet och Ioannis är litet äldre) men de får mycket hjälp av sina 2 döttrar varav Anna är den som är mest här och som tar emot nya gäster och ser till att de trivs. Anna är dessutom mycket bra på engelska vilket Tuula och Ioannis inte är.

Lägenheterna har det mesta i utrustning i form av kaffebryggare, vattenkokare, kyl och mindre frysfack, 2 spisplattor samt mikrovågsugn samt tillhörande köksverktyg och kastruller. Men jag kan rekommendera att ta med en bra korköppnare om vin skall drickas samt vinglas för det som finns är inte bra.

Sängar och övrigt möblemang byttes för ca. 2 år sedan så det är också relativt nytt.

Kalimera
2015-08-02, 18:34
Men tyvärr så har andelen engelska turister ökat markant från förra året på just Princess (och även hela ön för den delenHar sett många partybritter på Zakynthos, men aldrig på Kefalonia. Britterna kanske har tröttnat på Zakynthos och börjat resa till Kefalonia i stället.

Panakakis
2015-08-03, 06:56
Har sett många partybritter på Zakynthos, men aldrig på Kefalonia. Britterna kanske har tröttnat på Zakynthos och börjat resa till Kefalonia i stället.


Det har under alla mina år på Kefalonia varit mycket Britter som semestrat på ön. Men det som beskrivs att partybritter invaderar så är det nog mer lokalt i Lassi. Under 1990-talet så hade Britterna nästan varje kväll samlingar med guider i Argostoli och stora gäng besökte olika restauranger gemensamt och det var ibland mycket störande, men det har inte jag set på senare år.

Jag tycker att de Britter jag träffar är mycket bra och trevliga.


PANAKAKIS :) på Kefalonia sedan 1992

sunset
2015-08-03, 17:18
Ojdå! Låter inte så lockande för 50+ direkt! Hade nästan tänkt boka det lilla fina hotellet nu till den 29/8..... trodde inte det var så mkt party där på hörnan;). Vill ju inte vara negativt inställd men nu blev jag tveksam....:rolleyes::confused:
Tack för info/Carola

LovisaL
2015-08-03, 17:21
Tack för alla svar!
Roligt att du Anders1960 som är på plats svarade, det verkar ju vara ett kanonboende, helt i vår smak.
Hur är det med parkering? Vi har hyrt bil i 3 dagar, finns det parkering vid hotellet? Du får hälsa Tuula och Ioannis att vi snart är på väg, kommer 22/8.
Tack även till Panakakis, kommer ni på fler tips tas de tacksamt emot!
LovisaL bye_bye_B-anana

sunset
2015-08-03, 17:27
Såg några bilder igår där de parkerat hyrbilar utanför hotellet! fb_gilla

Anders1960
2015-08-03, 21:09
Japp, finns gott om plats för hyrbilar. Sen när det gäller detta med partyengelsmän på just Princess så får jag nog förtydliga mig. Det är ungdomar i lägre tonåren som kastar boll i poolen och deras föräldrar som dricker öl hela tiden utan att säga till ungarna.:)

Så ingen fara att det är party med 20-20 åringar hela tiden. Väldigt mycket engelska familjer på ön med både små och tonårsbarn men inga engelska ungdomspartygäng alls.

sunset
2015-08-04, 07:44
Japp, finns gott om plats för hyrbilar. Sen när det gäller detta med partyengelsmän på just Princess så får jag nog förtydliga mig. Det är ungdomar i lägre tonåren som kastar boll i poolen och deras föräldrar som dricker öl hela tiden utan att säga till ungarna.:)

Så ingen fara att det är party med 20-20 åringar hela tiden. Väldigt mycket engelska familjer på ön med både små och tonårsbarn men inga engelska ungdomspartygäng alls.








Förlåt jag missuppfattade nog och trodde det var frågan om partygängen:o
flabb_flab

LovisaL
2015-08-04, 07:57
Ja, då låter ju allt perfekt!
Har du Anders (eller någon annan) några tips på vad vi bör se när vi har vår hyrbil i 3 dagar? Vi vill ha långa badstopp.
Tips på mysiga restauranger i Lassi som ligger direkt vid havet?
Annat?
Sedan ska vi givetvis utforska mycket själva.
LovisaL _B-anana

Anders1960
2015-08-04, 14:46
Vårt favoritbadställe är stranden Makris Gialos. Vi har inte hittat någon annan strand med sand som motsvarar den på Kefalonia. Och den ligger precis nedanför Nondas. Den är ganska så lång och hyfsat långgrund och det finns flera olika områden med solstolar att hyra. De kostar 6 Euro för 2 solstollar med parasoll.

OBS! på tisdagar vid ca. 09:00 kommer det in kryssningsfartyg till Argostoli och massor med passagerare kommer i busslaster till Makris Gialos så det gäller att vara där vid senast 10:00 om man skall få solstolar nära vattnet. Vi brukar alltid gå ner vid 09:00 på morgnarna för då är det också skönast med bad då det är lite folk. Senare kan det bli så mycket folk att man knappt kommer fram. Idag tisdag var det otroligt mycket folk på stranden och i vattnet.

Myrtos Beach är visserligen en berömd strand på Kefalonia och ser fantastisk ut på bilder ovanifrån men stranden består av små vita stenar och det blir djupt bara några meter ut. Men värt ett besök.

Stränderna från Poros ner mot Skala är mycket folktomma och där kan man få en hel strand för sig själv men det är inga direkta bra stränder för barn men är suveräna för snorkling. Från Skala till Katelios och vidare till Lourdata finns det också långa stränder men de består också av mindre stenar.

I Lassi finns det inte någon restaurang som ligger direkt vid havet vad vi vet utan de flesta är koncentrerade längs huvudgatan i Lassi. Och maten varierar i kvalitet varje år så jag kan inte säga att vi har någon direkt favorit där. De mysigaste som vi tycker ligger på vänster sida av huvudgatan sett mot Argostoli.

Våra absolut mesta favoritställen när det gäller mat är inne i Argostoli vid stadstorget där de ligger koncentrerade runt om. I år har de till och med öppnat en ny Kina restaurang där också men den har vi inte varit på (än) då vi helst äter grekisk eller italiensk mat när vi är där. Premier restaurangen vid torget är en av favoriterna i år och de har bland annat fantastisk god italiensk gelato (glass) till efterrätt. Vid torget brukar det vara mcket uppträdanden och musik på kvällarna och folklivet är stort där vilket gör att det är mycket att titta på när man sitter och äter efter ca. 20:30 på kvällen.

6 Euro kostar taxin från Lassi till Argostoli.

PS! Ett råd är att se filmen "Kapten Corellis Mandolin" med Nicholas Cage och Penelope Cruz i huvudrollerna innan resan om ni inte redan har sett den. Den är inspelad i staden Sami och ovanför samt stranden antissamos nära Sami samt scener från Myrtos Beach. En rolig sak är att ta snapshots från filmen och skriva ut och sen försöka hitta exakta platsen där Cage och Cruz stod på eller badade på i Myrtos.

LovisaL
2015-08-04, 17:43
Tack igen Anders för suveränt svar, verkligen!!! :)
Vi har inga småbarn med så snorklingsstränderna passar perfekt.


Hur lång tid tar det att gå från Nondas till Argostoli?


Ha fortsatt trevlig semester!
/LovisaL _B-anana

Panakakis
2015-08-04, 22:47
Från Nordas tar det ca. 25 min att gå till Argostoli.

Anders1960 har en del bra kommentarer men jag föredrar restaurangerna i Lassi på den högra sidan. Premier vid torget i Argostoli är säkert bra men inte något som man önskar sig med höga priser och dessa inkastare som de har. Välj i stället restauranger närmare hamn gatan i Argostoli.


PANAKAKISflabb_flab i Argostoli sedan 1992

LovisaL
2015-08-05, 06:30
Tack Panankakis!
Åh vad roligt det ska bli att se denna ö. Vad föreslår du Panakakis att man ska lägga krutet på de dagar man har bil?


LovisaL

C@nny
2015-08-07, 12:04
Hej,

Jag har varit i snitt mer än vartannat år på ön under hela 2000-talet, iofs alltid i juli. Jag har alltid bott i Lassi. Dock har jag aldrig upplevt (hittills) något överföd av Britter. Det har varit en lagom blandning av olika nationaliteter.

//Conny :)

Anders1960
2015-08-08, 14:25
Idag åker vi hem efter att återigen ha haft jättesköna semesterveckor på denna underbara ö.

Jag får önska Lovisa och Carola en likaledes underbar vistelse på Kefalonia och att ni inte blir besvikna.

Sen tror jag att Panakakis kan hålla med mig om att upplevelsen ligger i betraktarens öga och utifrån ens egna preferenser vad det gäller tycke, smak, synintryck och för den delen även ekonomiska förutsättningar. Det jag och min fru tycker samt andra tycker kanske inte alls passar andra. Människor är så olika och vi kan endast rekommendera det vi själva har fastnat för. :)

mvh/ Anders

PS! Gissar att vi kommer att frysa när vi landar mitt i natten på Arlanda........burrrr

Limegrön
2015-09-02, 13:51
Hej!

Vi funderar också på att boka en vecka på Nondas nu i september. Jag söker ett mycket tyst och lugnt hotell. Många har skrivit i olika recensioner att Nondas är tyst och lugnt, men jag läste någonstans att ägaren har hundar som skäller dygnet runt. Stämmer det? Det låter ju jobbigt.

Någon annan skrev att det är väldigt mycket myror där. Vad är er erfarenhet?

Hur långt är det till en busshållplats? Går bussarna hyfsat regelbundet? Kan man ta sig med kollektivtrafik till olika delar av ön?

MVH Limegrön

LovisaL
2015-09-02, 18:06
Hejsan!
Vi kom hem från Lassi och Nondas i lördags....det var ett KANON ställe ...tyckte vi. Men det är ju alltid svårt att rekommendera, det den ena gillar, gillar inte en annan osv.
Myror - ja vi hade myror på rummet första dagen men vi sa till Anna, hon som skötte stället, dagen efter var de borta. Beträffande skällande hundar så fanns inga hundar vid boendet men däremot fanns en del lösa hundar som man hörde skälla någon natt. Vi bodde i rum nr 6 med en egen trappa upp till lägenheten, relativt nya möbler och jättesköna sängar, inte stenhårda som de brukar vara i Grekland. Fräscht badrum men inget duschdraperi så det blev lite blött på golvet. Den fina stranden låg tvärs över gatan och nerför en liten backe, jättefint. Poolen på grannhotellet som man får använda var bra, inte jättestor men perfekt att slappa vid en stund när man kom hem från stranden eller utflykt. Om ni hyr bil finns parkering vid hotellet.
Lassi var kanske den minst charmiga ort jag varit i någonsin i Grekland men man kan ta små promenader på gatorna nedanför huvudvägen. Gångavstånd till Argostoli men det tar MINST 30 minuter i rask takt, vi åkte taxi ett flertal kvällar 6 euro enkelresa. Annars var Kefalonia nog den finaste ön jag varit på!! Hyr bil, vi hyrde bil i 3 dagar och åkte till Myrthos beach, Fiscardo, Antisamos, Sami och Skala, oerhört vackert alltihopa och vi fick flera helt olika stränder. Vackra stränder, bra bad, klart vatten, god mat och ett perfekt boende om man vill göra lite utflykter.
Skulle vi åka till Kefalonia igen skulle vi absolut bo på Nondas tack vare närheten till de fina stränderna och att det är en bra utgångspunkt för utflykter. Hälsa Anna från de som bodde i rum nr 6 22/8-29/8!
Trevlig resa!

LovisaL
2015-09-02, 21:00
Glömde ju svara på det där med buss. Det ska tydligen finnas en busshållplats utanför Nondas, vi åkte aldrig buss men från Argostoli ska man kunna åka buss till bla Myrthos beach för 3 euro.

Limegrön
2015-09-03, 15:46
Tack för snabbt svar! Nu har vi också bokat in en vecka där. :) Känns bra!

simetra
2015-09-03, 17:20
...vi åkte aldrig buss men från Argostoli ska man kunna åka buss till bla Myrthos beach för 3 euro.
Jasså, det missade jag :( Fick se den från ovan istället och det var ju inte så illa det heller :)

Panakakis
2015-09-03, 18:34
Glömde ju svara på det där med buss. Det ska tydligen finnas en busshållplats utanför Nondas, vi åkte aldrig buss men från Argostoli ska man kunna åka buss till bla Myrthos beach för 3 euro.

Det finns en stadsbuss som går runt i Argostoli och även ut till Lassi. I Argostoli finns en Busstation i södra delen av hamnen. Busstrafiken på Kefalonia är inte i bästa ordning utan det är mycket sparsamma turer runt på ön. Jag rekommenderar att använda ett fordon av något slag. ( ej cykel )
Tänk på att ön är stor så det tar sin tid att åka runt. Ska man hinna med och se det man bör besöka så tar det 3 dagar.

PANAKAKIS :)

LovisaL
2015-09-04, 14:39
Ha nu en riktigt härlig resa Limegrön _B-ananaså hoppas vi att ni gillar stället lika mycket som vi.
Nu sitter vi och fundera på vad vi ska ta nästa år? Vad kan slå Kefalonia om man älskade stränderna, naturen och maten men skulle vilja ha en mysigare stad/större by i närheten? Någon som har förslag? bye_bye

Limegrön
2015-09-13, 09:22
Hej igen!

Nu närmar det sig vår avresa! bye_bye

Jag har sett på kartan att gatan nedanför hotellet verkar vara en genomfartled och misstänker att alla bussar till och från flygplatsen går den vägen. Är det en mycket trafikerad väg? Hör man trafikljud när man sitter på balkongerna? Hör man mycket av flygplanstrafiken när det är så kort till flygplatsen?

Hör man musik från restauranger, barer och liknande när man sitter på balkongen?

/Limegrön

Limegrön
2015-09-13, 09:37
Jag glömde förresten fråga om ni var på några fina snorkelställen? Vi vill gärna snorkla. Har hört att det ska finnas fina snorkelvatten med bland annat grottor man kan snorkla i. Vet någon var man hittar fina snorkelvatten?

/Limegrön

C@nny
2015-09-14, 08:45
Hej,

Ett av de bättre områdena för snorkling är runt Fiskardo. Det finns flera små vikar och grottor att besöka.
Sen är det ganska bra vid Antisamos beach. Kristallklart vatten och mycket med fisk.
Gällande genomfartsvägen genom Lassi så går bussarna till flygplatsen den vägen, ja. (Om det inte brinner el dyl, som det gjorde en gång när vi skulle resa hemåt. Då fick vi åka vägen över berget)
Vägen är väl ganska trafikerad under högsäsong. (Jag har alltid bott där under högsäsong). Det kan vara lite störande med trafiken om man bor väldigt nära, men annars så är det ingen fara. Då är det i stället hundar och morgonpigga tuppar som låter i de tidiga morgontimmarna flabb_flab.
Flygplanstrafiken hörs inte alls....
Du undrade över musik mm. Från restauranger o pubar har jag aldrig blivit störd. Men det kan ju hända att omkringliggande hotell har div Grekiska aftnar, barbecues mm, vissa kvällar.
I det stora hela är dock Lassi en lugn by.

//Conny :)

LovisaL
2015-09-15, 13:03
Hejsan limegrön!
Nu kanske ni redan åkt..
Vi upplevde inte trafiken störande från hotellet. Visst körde det bilar där hela dagarna men byggnaden låg inte precis intill vägen. Vi hörde inget från restauranger, inga diskitek, inga flygplan förrutom den morgonen det brann på ön och de flög hela tiden. Man såg flygplanen från stranden, men inga ljud som störde.
När det gäller snorklingen så snorklade vi inte, men vi såg fiskar vid Antisamos så där är säkert fint. Vi var lite sena dit pga att vi stannade både vi grottan och sjön (det var det värt) men då fanns det tyvärr inga solstolar och parasoll kvar när vi kom fram så vi stannade inte så länge. Annars hade nog snorklingsutrustningen kommit fram där. Badet där var fantastiskt!
Ha en bra resa!

Panakakis
2015-09-16, 16:24
Håller med Conny att hundar, katter och tuppar stör mer än bilar, bussar och flygplan gör. :(

PANAKAKIS :) på Kefalonia nu :cool:

Anders1960
2016-02-29, 11:52
Ja då har vi bokat 2 veckor igen på Kefalonia och Nondas med ankomst den 23/7. Det skall bli så skönt. :)

Carle
2016-02-29, 14:06
Hej

Var 2 v i Lassi i somras. Skrev ett resebrev. Finns i forumet "Hej nu är vi tillbaka" 2015-08-14. En del tips :)