handdator

Visa fullständig version : Mysfaktor i Lassi


LovisaL
2015-06-26, 19:33
Hejsan!
Letar trevligt ställe i Grekland och tittar just nu på Kefalonia. Hur är Lassi? Är det något mysigt på kvällarna, trevliga matställen, shopping, hamnpromenad eller dyl. Vi är 2 st 50+ och 1 st 20+, inte för mycket ös men ej heller för dött, måste finnas lite kul på kvällarna.
Hur är det går det att cykla till Argostoli, eller är det med livet som insatts.
Synpunkter mottages tacksamt!
Lovisa _B-anana

Fajotta
2015-06-27, 02:13
Jag tipsar gärna om Pythagorion på Samos. Perfekt:D

LovisaL
2015-06-27, 08:23
Hejsan!
Det var ett roligt svar flabb_flab, vi har tittat på Samos också. Har varit där för 30 !? år sedan och ville se ngt nytt. Då tyckte vi att Pythagorion låg nära flygplatsen och var lite störande. har du varit i lassi och hur upplevde du det?

JohnS
2015-06-27, 09:51
Hvis jeg skulle sette opp en liste over de "mysigaste" stedene i Hellas, er jeg redd Lassi ikke hadde kommet med på de 3 - 4 første sidene. Lassi er først og fremst bygget opp for de typiske sol-og-bad-turistene, og har det meste en slik resort bør ha, gode strender, barer, restauranter og noen disco og nattklubber. Men stedet mangler karakter og særpreg.
Nærheten til Argostoli er en fordel, selv om jeg er usikker på å sykle. Den korteste veien er bratt oppover fra Lassi og bratt nedover til Argostoli, og samme veien hjem igjen, så selv om det bare er 3 km er jeg redd man blir svett før man er framme.
Men Argostoli er en meget trivelig by, som langt på vei lever sitt greske liv enten det er turistsesong eller ikke. Vi bodde midt i sentrum, og ville valgt samme hotellet neste gang (Mouiki). Men man er avhengig av bil, og jeg vil nesten si at det gjelder for Lassi også, siden Kefalonia er en stor og vakker øy med mye å se på alle kanter av øya.

kari
2015-06-27, 10:00
Når du leser det jeg skrev i den andre tråden din, ser du at jeg heller ikke finner noen "mysfaktor" i Lassi!
Men Lassi kan være et Ok sted å bo likevel, pga de fine strendene og nærheten til Argostoli, som er en veldig fin by/stad:)

El Gringo
2015-06-27, 12:02
Vi reiser til Lassi om noen uker.
Var der i fjor, og vi synes beliggenheten er fin.
Fine strender og gode spisesteder samlet på et lite område.
Vil man se noe annet, leier man en bil, evt. tar buss eller taxi.
Taxituren til Argostoli koster ca. 6 euro, så det er veldig overkommelig.
Vi brukte ikke mer enn ca. 20 minutters rolig gange fra Lassi til Argostoli, så å spasere er et helt greit alternativ.

Fajotta
2015-06-27, 18:24
Har tyvärr inte varit i Lassi. Jag har svårt att avstå Samos. Tycker bara att flygplanen är spännande, men visst - de hörs.:)

Fajotta
2015-06-28, 05:17
Jag har faktiskt - i jakt på något nytt - börjat titta på klipp från de olika ställena jag är sugen på på youtube. Finns ju många små filmer där folk visar guldkornen, i deras ögon. På resebyråernas bilder får man ju mest se närbilder på grekisk sallad, oliver i motljus, gullig tant i en gränd å en snutt strand! Lycka tillbye_bye;)

Katitzi
2015-06-28, 09:39
Lassi i sig har inte så hög mysfaktor om man tänker på gränder och så. Däremot ligger det vackert lägs havet med flera fina stränder. Naturen och utsikten är hänförande när man kommer upp lite på höjden.
Tavernor, barer och butiker finns det ganska gott om så det finns att göra.

Annars tar det bara ca 20 min att gå in till staden Argostoli som är en ganska stor stad med allt vad där tillhör tex hamnpromenad, shopping, torg, nöjen och folkvimmel. Oftast tog vi taxi hem, finns vid det stora torget i stan.
Mest grekiska och italienska turister när vi var där för ett antal år sedan. Nu med grexit och allt vet jag inte hur det är.

Katitzi:)

simetra
2015-06-28, 10:32
Lassi i sig har inte så hög mysfaktor om man tänker på gränder och så. Däremot ligger det vackert lägs havet med flera fina stränder. Naturen och utsikten är hänförande när man kommer upp lite på höjden.

Katitzi:)
Exakt så skulle jag också vilja beskriva Lassi... och det ligger väldigt nära Argostoli - gick alla gånger denna sträcka fast då åt motsatt håll då jag bodde i Argostoli som är en grekisk stad (ej särskilt turistig som verkar vara viktigt för många här ;)) men skulle inte heller inte heller vilja kalla den direkt mysig. Ett stort nöje (höjdpunkten där) var alla de stora havssköldpaddorna (Caretta-Caretta) som håller till vid kajpromenaden på förmiddan då alla fiskebåtar kommer in :) Bör tillägga att jag var där i september, alltså ej i högsäsong. / Simetra

Carle
2015-06-30, 12:41
Lassi är en turist ort med en bra strand, en gata, sen Hotell, barer, tavernor, supermarket där emellan. Men mycket greker så bra mat o service. !! Finns ingen strandpromenad i Lassa men det finns i huvudorten Agristoli 20 minuters gångväg bort. Taxi hem 6 E tror jag . Bor 10 000 pers i Agristoli, lär ha en utomhus bio. Tänk på att det mörknar tidigare i Grekland än i Sverige så svart kl 21

Gillade Lassi, främst för den goda maten och nära till stranden. Sen fanns barhäng för en kall Mythos på fat... eller 2 flabb_flab

Deia
2015-06-30, 16:33
Mysfaktorn i Lassi tycker jag är noll.....det låter kanske hårt men det finns ingen genuin bebyggelse, ingen hamn, ingen strandpromenad. Bara en gata med en massa kommers.
Även om avståndet till Argostoli ofta påpekats som ett plus så ser jag inget positivt i det - för jag gillar inte Argostoli heller.

Vi stannade till i Lassi på vägen till flygplatsen i lördags för att äta middag innan planet hem avgick. Bilar, bilar och ingen parkering, stressigt och bara en massa tavernor, pubar och super markets med luftmadrasser, badringar m.m.

Vi hittade till slut en privat parkering vid tavernan Sirtaki och möttes av en otrolig vänlighet som förvånade :). Man såg oss som gäster, var nyfikna och intresserade och det blev en riktigt bra avslutning på vår resa.