handdator

Visa fullständig version : Badbåtar Argostoli?


Sandy
2015-04-13, 12:54
Hej!

Vi åker till Lassi i augusti och jag funderar lite på hur vi ska ta oss runt på ön, då vi inte bara vill bada utanför Lassi. Om jag läser busstidtabellen rätt så verkar det inte finnas så många avgångar, så det är nog inte vårt första val i alla fall. Jag läste någonstans att det finns badbåtar som går från Argostoli, vart går dessa? Är det ett måste att hyra bil om man vill ta sig till Antisamos, Myrtos och Melanissi lake? Jag läste också att det finns vissa arrangörer (tex airtours) som ordnar utflykter med minibuss till tex myrtos. Någon som känner till detta?

Många frågor blir det :)

Kalimera
2015-04-13, 18:50
Vad jag känner till finns det bara glasbottenbåtar som utgår från Argostoli. Kefalonia är en jättestor ö så bil är absolut att föredra.

Jags skulle tippa att alla charterarrangörer anordnar utflykter runt ön. Apollo vet jag har flera olika, bland annat en som går till Myrtos och Melanissi lake. Oftast blir det billigare att anlita lokala arrangörer. De brukar erbjuda samma utflykter.

Panakakis
2015-04-13, 19:20
Det finns en badbåt som utgår från Argostoli varje dag men om ni bor i Lassi så är det inte mycket att åka med då den oftast lägger till vid en strand norr om flygplatsen ca 6 km från Lassi.
Lokalbuss är inte att tänka på för det är mycket begränsat med turer.
Airtours och Apollo ordnar turer på Kefalonia på de ställen du nämner utom Antisamos som har en lite mer avsides plats att ta sig med buss.
Bil är att föredra som Janne nämner är ön stor och det tar tid att åka runt.
Vägarna är bra och lätta att köra på.

PANAKAKIS :) på Kefalonia sedan 1992

Sandy
2015-04-14, 08:33
Tack för svar. Då lutar det nog åt att hyra bil minst en dag i alla fall.

Finns det någon vingård i närheten av Lassi, eller är det också bilavstånd?

Panakakis
2015-04-14, 09:08
Hej! Ska ni se det man bör besöka så är det tre dagar som blir minimum för att det är stora avstånd och mycket att besöka. För att få bästa pris på hyrbil så hyr man den hemma innan resan börjar.

Det finns en vingård mellan Lassi och flygplatsen och där kan ni ta taxi för max 10 euro.

PANAKAKIS :)

Sandy
2015-04-15, 09:47
Tack, då blir det nog ett besök på den vingården :)

C@nny
2015-04-15, 12:51
Hej,

En kommentar till ovanstående är ju att flera lokala arrangörer, (bla biluthyrare i Lassi) anordnar separata resor, enkom till Myrthos beach. Därutöver har de ju även rundturer runt ön samt resor till ex.vis Ithaka & Zakynthos.

Ang vingårdar så finns det flera att besöka på ön. Den som ligger närmast är Gentilini, som Panakakis skriver, bara ligger några kilometer söder om Lassi.
Så här ser det ut på höger sida om vägen när du kommer från Lassi:

//Conny :)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=323&pictureid=4097