handdator

Visa fullständig version : Kefalonia och Lassi med två små barn - tips & råd?


Fiaflipp
2015-03-20, 13:03
Hej!
Vi ska till Lassi i början av juni (till San lorenzo residence) med våra två små barn, 1 och 3 år. Vi har varit på Kefalonia en gång tidigare (då utan barn) och fullkomligt ÄLSKADE det! Eftersom vi aldrig har rest med barn tidigare så är jag lite smått nervös över allt de praktiska som man helst vill ska fungera så smidigt som möjligt. Ni som har rest med barn tidigare och valt bort stora "barnanpassade" hotellkomplex, hur tycker ni att det har fungerat? Jag tänker spontant på restaurangbesök på kvällarna? Är det omständigt? Utflykter? Strandbesök? Usch vad sjåpig jag känner mig... :o
Jag är ganska säker på att allt kommer ordna sig och bli kanon! :) Men eftersom det är första gången vi reser så här så kan jag inte hjälpa att inte oroa mig lite...

bye_bye

HannaHallberg
2015-03-23, 13:18
Vi har åkt med ett barn tidigare och i höst blir det dags att åka med två, de kommer då vara 2 och 4. Viktigt för oss har varit vagn, det kan vara jobbigt för barnen att gå i värmen. Vi har haft med McLaren sulky vilket funkat bra. Bra är också solskydd till vagnen, vi hade ett som man liksom trädde på vagnen över barnet. Om solen gassar och står rakt på himlen så hjälper inte suffletten.

Strandleksaker kommer vi att köpa på oss ordentligt också så att barnen har något att sysselsätta sig med på stranden. Restaurangbesök blir ju inte riktigt som förr, i alla fall i vårt fall får den ena föräldern äta/vänta på barnen och den andra gå omkring och roa barnen, typ gå en runda, titta på en katt, en fontän, etc. Det blir för länge att sitta och vänta annars. Vi kommer nog att äta lunch ute och köpa hem mat till kvällen. Men sånt beror ju på dagsformen också.

Vi har också behövt hyra solstol i princip varje dag för skuggans skull.


Utflykter med badbåt valde vi bort och kommer nog göra den här gången också. Det känns som att det blir för varmt och att solen bara gassar på. Man vet kanske inte heller hur det ser ut med skugga och svalka dit man åker, och har ingen möjlighet att åka hem tidigare om man skulle behöva. Eller så är det jag som är sjåpig. ;)


Hyra bil och åka omkring har funkat jättebra däremot så det kommer vi att göra den här gången också.

C@nny
2015-03-30, 15:29
Hej,

Jag/vi har rest med våra barn i 2 omgångar sen de varit 8-11 månader och uppåt. Vi har hyrt bilar, åkt med taxi & bussar, varit ute sent på restauranger, rest med utflyktsbåtar etc. Det har alltid fungerat bra. Iofs bara med ett mindre barn i taget (pga stor åldersskillnad).
Vi går ju alltid ut ganska sent för att äta. Har vi haft barnvagn så har barnet kanske redan somnat innan vi kommit fram, alt somnat under middagen.
Personligen har jag bara upplevt positiva saker när jag rest med barnen. Det enda som kanske varit lite jobbigt har väl varit släpet med barnvagnar till & från destinationen.
I övrigt så har vi i princip kunnat göra allt vi vill göra ändå.

Kefalonia är inget undantag. Det är en perfekt ö att resa till med barn :)

//Conny