handdator

Visa fullständig version : Vägen mellan Divarata - Assos stängd?


Deia
2015-02-26, 19:32
Hjälp! Vi har bokat flygbiljetter, hyrbil och en vecka i Assos i juni - men nu verkar det som om att vägen mellan Divarata och avfarten ner mot Assos är stängd p.g.a. jordbävningen. Man hade lovat att den skulle öppna upp nu i mars men har skjutit upp det till i juni - allt enligt Tripadvisor.


Vårt flyg anländer sent på kvällen så vi vill inte ta vägen över berget för att ta oss dit. Har kört vilse på småvägar på Kefalonia förr :eek:.
Är det någon som vet om detta stämmer eller som har kontakter på ön som vet när vägen öppnar? Funderar på att byta och bo i Agia Efemia istället, men det är ju i Assos vi vill bo. Om man inte kan ta sig ifrån Assos till Myrthos för att bada så är blir det ju inte samma sak.....

El Gringo
2015-02-26, 20:26
En mail til de du leier bosted hos burde oppklare saken.
Fortell gjerne hva du finner ut.
Vi skal til kefalonia litt senere på sommeren.

Deia
2015-02-27, 11:19
Jag har bokat via Booking. Kan nog få fram en emailadress via dom till boendet. Tror mig förstå varför det var så billigt i år :p.


Hittade denna artikel som innehåller bilder från den 16 februari. Ser inte så lovande ut. Mycket arbete som återstår.
http://kefaloniapress.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=57707&Itemid=43


Hur är vägen som går på den östra sidan av ön, norr om Agia Efemia, upp till Fiskardo? Smal och kurvig eller ok att köra på.

Kalimera
2015-03-02, 10:47
Hur är vägen som går på den östra sidan av ön, norr om Agia Efemia, upp till Fiskardo? Smal och kurvig eller ok att köra på.Minns inte att vi tyckte den vägen var jobbig att köra, minns däremot att det är en av de vackraste sträckor vi har kört. Otroligt vackra vyer.

Deia
2015-03-02, 13:14
Minns inte att vi tyckte den vägen var jobbig att köra, minns däremot att det är en av de vackraste sträckor vi har kört. Otroligt vackra vyer.

Tack för svar! Det låter bra.
Jag tror inte att vägen blir klar i juni. Det ska tydligen fraktas dit en järnbro på det mest kritiska stället.
Vi har bokat om och tar en övernattning i Agia Efimia första natten och fortsätter emot Assos i dagsljus nästa dag. Roligt att det är en vacker väg nu när vi ska åka i dagsljus :).

HannaHallberg
2015-03-03, 09:30
Ååh, ska ni bo i Assos! Den byn var en riktig favorit. Hoppas det löser sig för er!

Deia
2015-03-03, 13:57
Ååh, ska ni bo i Assos! Den byn var en riktig favorit. Hoppas det löser sig för er!

Tack! Det låter bra.
Jag tror vi får ihop det även om det inte blir som planerat. Om inte vägen är klar så blir det färre dopp vid Myrtos t.e.x. men flera bad vid andra stränder längre norrut :).

Deia
2015-06-30, 16:51
Uppdatering:
Vägen är fortfarande stängd!

På ditvägen tog vi den östra vägen som du beskriver Janne och den var helt ok om man bara kör sakta. Vi mötte nästan ingen bil. I byarna har man satt upp trafikljus p.g.a. den ökade genomfarten och då vägen nästan alltid smalnar av i bykärnan. Allt kändes bra inför återresan.

MEN så blev det inte på hemvägen. Uppe i en av byarna följde vi skyltningen mot Agia Efemia och Sami. Det skulle vi inte gjort. Man hade enkelriktat en del vägar så det var inte lätt att följa kartan. Jag såg direkt att vi inte var på samma väg - men vägen såg så fin ut. Splitterny asfalt, bred och gul mittlinje. Landskapet var en vacker bergsplatå och vi njuter av det omgivande landskapet. Tills vi passerar en stark sväng och ser att vägen plötsligt smalnar av avsevärt och går brant nerför. Det går inte att vända. Efter nästa kurva börjar den värsta väg jag åkt på. Full panik. Vägen är så otroligt smal, så brant med hårnålskurvor och enorma stup på sidan. Vi hade den yttre filen och vi satt bara och sa:
-Bara vi inte får ett möte, bara vi inte får ett möte. Maken som annars är cool med bergsvägar satt helt stel.
Vi klarade oss utan möte :). Jag ångrar att jag inte filmade - men det hann jag inte tänka på. Var alldeles darrig när vi äntligen var nere.

http://i1342.photobucket.com/albums/o771/deia44/cdc39f08-a0fb-43be-aa8a-96e314102925_zpstvyinsug.jpg

Kalimera
2015-06-30, 17:58
På ditvägen tog vi den östra vägen som du beskriver Janne och den var helt ok om man bara kör sakta. Vi mötte nästan ingen bil. I byarna har man satt upp trafikljus p.g.a. den ökade genomfarten och då vägen nästan alltid smalnar av i bykärnan. Allt kändes bra inför återresan.

MEN så blev det inte på hemvägen.Usch och fy! Har varit med om något liknade på Kreta (och på Tinos faktiskt) och det var inte så att man plockade fram kameran och filmade. Jag förstår er. :D Men visst hade det varit roligt att ha. :)

Har du någon aning om hur länge vägen är avstängd?

Deia
2015-07-01, 13:51
Nej jag vet inte det. Den skulle varit klar i mars och sedan i juni. Jag tror inte dom vet det själva heller.

Kalimera
2015-07-02, 20:01
Nej jag vet inte det. Den skulle varit klar i mars och sedan i juni. Jag tror inte dom vet det själva heller.Okej, tack!