handdator

Visa fullständig version : Kefalonia i september


Martinaauren
2014-08-02, 09:06
Hej alla! Hur solsäkert är egentligen Kefalonia i september? Funderar på att boka en sista minuten dit nämligen. Finns resor dit den 30 aug, 6 sep, 13 sep, 20 sep m.m. Är 20 september för sent? Är det jätteskillnad att åka i början på september om man jämför mot slutet av månaden när det gäller vädret? Vet att man omöjligt kan veta hur vädret kommer att bli, men tänker ifalll någon vart där ett par gånger under september och kan ge lite tips.

Sen undrar jag också om hotellet "Enalion Suites" som airtours har, någon som vart där? Verkar vara bra, så det blir nog bårt val isåfall.

Ingvild
2014-08-02, 11:43
Sen undrar jag också om hotellet "Enalion Suites" som airtours har, någon som vart där? Verkar vara bra, så det blir nog bårt val isåfall.

Jeg har bare gått forbi. Beliggenheten er helt super, stille og vakkert, men likevel sentralt. Jeg bodde på hotell Thalassa i sommer som ligger langs samme vei. Du har sikkert allerede sett på anmeldelsene på tripadvisor. De får god omtale der.

Det skiller seg fra de andre stedene i området gjennom et mer eksklusivt uttrykk - men det er som sagt fra utsiden.

Pela
2014-08-02, 22:27
För två år sedan så var jag där 15-29 sept,varmast var det de sista tre dagarna med ca 30 C...:confused:
Innan var det 25C,någon regnskur,lite moln men mest sol, Ska inte vara någon fara att åka i September,när det blir Grekland så blir det alltid i September.

Martinaauren
2014-08-03, 18:38
Vad bra att ni har goda erfarenheter om både Enalion Suites och att resa till Kefalonia i september. Har vart lite orolig över vädret.. Men får chansa på att boka resan den 20 september tror jag, och sen hoppas på att vädret är på vår sida :)

Martinaauren
2014-08-03, 22:19
Om fler varit på kefalonia under september månad så skriv gärna! :)

meltemi
2014-08-03, 23:03
Vi var i Kefalonia dom två första veckorna i september -13, i Lourdas.
Allting var runt +30 grader, vattnet, kvällarna, på dagen, men tidig morgon var det runt 25!!!!!!!!! Det bästa var att vattnet var så varmt + mitt på dagen var det inte så gassande hett!
Men efter 20 september vet jag inget om. Men vattnet måste ju vara fortfarande varmt, den behåller ju värmen på kvällarna.

Martinaauren
2014-08-04, 21:49
Tack för ditt svar :) vad är solsäkrast, karpathos eller kefalonia i september? Och vilket ställe erbjuder mest shopping och barer/nattliv?

Martinaauren
2014-08-04, 21:49
Vill ha MASSOR med svar :D

Deia
2014-08-05, 10:16
Dom tvår första veckorna i september skulle jag gärna resa till dom Joniska öarna och Kefalonia. Då tycker jag vädret är underbart. Mot slutet av september kan det däremot vara mera ostadigt någon eller några dagar. Ska själv åka till Lefkas första veckan i september :).

Panakakis
2014-08-05, 16:11
Jag har besökt Kefalonia under många år och september är den bästa månaden. Det kan bli lite svalare på kvällarna i slutet av september men dagarna är helt OK med sol varma bad och en underbar Ö.
Att jämföra Kefalonia med Karpathos är svårt då utbudet är så olika. Kefalonia är en stor ö 2,5 ggr större än Karpathos vilket gör att det finns mer att utforska, besöka och handla. Jag trivs bra även på Karpathos.


PANAKAKIS :)

C@nny
2014-08-09, 10:41
Hej!

Jag håller med Panakakis angående jämförelsen.
På Kefalonia är det ju relativt lugnt i avseende på nattliv.Kefalonia är ju mer en familje-ö Men det finns ju ett stort utbud gällande shopping, i synnerhet i Argostoli. Sen finns det ju hur mycket som helst att resa runt och se på. Fantastiska stränder och därtill ett dramatiskt landskap.
Karpathos är oxå en mycket fin ö med sina unika faciliteter. Grejen var dock att man fick åka buss el bil från staden, för att komma till någon form av strand utan massa sten på botten. (Det kanske är annat läge nu?).

Jag har alltid rest till Kefalonia i juli och det har alltid varit bra. Då har vattnet värmts upp iaf till 22-23 grader. Jag skulle inte vilja resa tidigare av just den orsaken. Temperaturmässigt har vi aldrig under någon resa till Kefalonia haft några direkta värmeböljor. I år var det knappt aldrig över 30 grader. Sällan når temperaturen över 33-34.

God tur!
//Conny :)

karinafp
2014-08-09, 12:41
Karpathos är oxå en mycket fin ö med sina unika faciliteter. Grejen var dock att man fick åka buss el bil från staden, för att komma till någon form av strand utan massa sten på botten.

Den innersta biten av stranden, närmast staden och utan solsängar, har sandbotten så långt du kan gå och längre ändå. ;)

Karin
som alltid längtar ner

Panakakis
2014-09-22, 18:15
Vid Lourdata var det 31 C och 25 C i vattnet den 22 sep i dag så det är inte så dåligt väder i september

Kalimera
2014-09-22, 18:46
Vid Lourdata var det 31 C och 25 C i vattnet den 22 sep i dag så det är inte så dåligt väder i septemberDet var väldigt varmt. Njut du, här har hösten kommit på allvar.

Panakakis
2014-09-23, 07:50
Det var väldigt varmt. Njut du, här har hösten kommit på allvar.

Tillägg att det var 28,4 C kl 23 den 22 sep och 25,6 C kl 08 den 23 sep

C@nny
2014-09-24, 12:05
Ha en trevlig vistelse Panakakis bye_bye...
(Vi hade 0,3 grader tidigt i går morse...suck)

//Conny :)