handdator

Visa fullständig version : Tips o frågor: Kefalonia/Lourdas > Antonia


Andreas L
2014-05-12, 19:57
Hej,
efter en spontanbokning idag blev det en resa till Kefalonia/Lourdas på lördag (17/5). Två vuxna och ett barn (snart 3 år). Vi har inget körkort. Jag undrar om det finns bra tips på bra stränder (gärna sand), saker att göra, bra restaurang tips. Vad kostar t.ex. taxi från flygplatsen till Lourdas. Är lägenhetshotellet Antonia bra, det verkar som att många är nöjda, men att det ligger högt upp och att det är svårt att ta sig dit.
Tack på förhand
Andreas

meltemi
2014-05-13, 20:06
Hej!
Vi va på Antonia, två veckor i september -13!
Vi var helnöjda med hotellet och stränderna i Lourdas. Svenskarna bodde på bottenvåningen och engelsmän 2 o 3 våningen. Ägaren Makis är en clown, jätte snäll och bra, men kan bli jobbig också. Torsdagar har dom grillfest, musikvolymen är den värsta vi varit med om(enda minus). Sedan skjuter han massa raketer.
Poolområdet är ren och jätte fin!!!! Men det finns ingen barnpool.
Satsa på att klippa er på hotellet, tjejen som skötte baren klippte oss båda, 10€/klippning, och hon kunde sin sak!! Priserna på baren är låga, jämfört med andra.
SuperMarket är nära även restaurangerna. Men det finns inte mycket att se i Lourdas. Men stranden är bäst i Kefalonia. Vi bilade 4 dagar, Myrtos Beach var vacker så som hela ön, men vi gillade mest "vår strand". Det är tufft för vissa att ta sig bara ner till stranden, och det är riktig bergsklättring upp! Men ni får bra kondis och starka ben!!!!!!! Stranden är ca 5-6km lång, mest sandstrand, finns även härliga småstenar. Pateritsa Beach va vår favorit, men den var nakenbad(fanns inte mycket folk alls). Det var nakenbad lite varstans, men man störs nog inte. Dom andra beachen heter, Trapezaki, Kanali, Lithero, Lourdas, det är små uddar som skiljer åt stränderna.
Tyvärr, taxipriser känner vi inte till.
Det gick buss ibland till Argostoli, där kan ni se jätte stora sköldpaddor i fiskehamnen ca kl 09-11. Fråga Makis, han vet allt o han fixar allt!!!!!!!!!!
Hoppas ni får det bra där. Hör av er hur det gick sedan!!
Vi åker 17 maj till Samos, tre veckor i lilla byn Votsalakia.

Andreas L
2014-05-13, 23:34
Hej!
Verkligen stort tack för den informationen. Jättebra! Verkar vara en jättefin ö.
Då väntar jag med att klippa mig, tänkte precis göra det innan resan.
Antar att barnvagn till stranden från Antonia är inget att tänka på då...
Hittade ni någon favoritrestaurang/taverna?

Tack för det och absolut, det ska jag göra. Lägger upp lite bilder också.

Ha det så trevligt på Samos, aldrig varit där men den har ju en mycket rik och gammal historia. Berätta hur det var där.

meltemi
2014-05-15, 00:07
Barnvagnen kan vara lite jobbigt, men ni kan testa. Ta med ett lås, o lås fast vagnen på halvvägs.
Restaurang namnen minns vi inte, men Makis talar om det.
Vi la några bilder på Kefalonia album, titta!