handdator

Visa fullständig version : Vilket hotell? Och vart ska man bo?


Martinaauren
2014-01-06, 22:08
Vi är två stycken par som tänker resa till Kefalonia i sommar, vi är alla i 20-25 års åldern. Vi är inga storfestare men tycker det är trevligt att kunna besöka någon pub ibland samt shoppa lite.

Givetvis tänker vi hyra bil på ön, men vart är egentligen det bästa utgångsläget? Hotell Apollonion resort & spa utanför Lixouri verkar riktigt fint men hur avlägset ligger det? Finns det någon restaurang/shoppingsmöjligheter/bar i närheten eller är det öde?

Vi vill bo på ett minst fyrstjärnigt hotell, men frågan är vilken stad/ort man ska välja?

C@nny
2014-01-07, 11:28
Hej!

Jag förordar alltid Lassi iom att vi alltid bor där själva. Det är en utmärkt bas på ön. Det finns jättefina stränder i Lassi, många supermarkets, några riktigt bra restauranger osv. På gångavstånd ligger dessutom Argostoli, där utbudet är större vad gäller shopping, restauranger & pubar.
När det gäller lite finare hotell i Lassi som uppfyller era önskemål så är det väl i 1:a hand White Rocks hotel & bungalows, som kan vara aktuellt. Det ligger precis nedanför huvudvägen och i södra änden på Lassi.

Lixouri är väl kanske inte den mest intressanta orten att ha som fast punkt under en hel vistelse. Det är mer "avslaget" därute. Ska ni resa in till Arostoli så blir det bökigt med att behöva resa med färjan osv.

//Conny :)

Martinaauren
2014-01-08, 19:31
Tack för ett snabbt svar! :D ja vi har kikat på White rocks faktiskt, har du koll på om det är bäst att bo i en bungalow eller inte? Sen står det att det är 2km till centrum men det kanske är till själva kärnan i Lassi eller? Verkar iallafall vara ett väldigt trevligt hotell! Ge gärna några tips på goda restauranger också om någon har lust! flabb_flab

C@nny
2014-01-09, 08:33
Hej!

Jag har gått runt i hotellområdet. Men vet inte riktigt. En bungalow tror jag att jag skulle vara trevlig. Men å andra sidan så kanske det är ännu bättre utsikt från en hotellbalkong.
Testa även den lilla stranden nedanför hotellet. Det är nästan bara hotellgäster som ligger där, även fast den är "public".
Alltså, jag vet inte vad de menar med avstånden riktigt. Det finns ju ingen direkt "kärna" i Lassi. Det är ju bara en genomfartsväg med diverse restauranger, supermarkets & hotell på ömse sidor. Det tar väl en dryg halvtimma med långsam promenad att gå igenom Lassi och in till Argostoli. (20min är inget problem heller).
När du passerat halva byn o lite till så ligger det en restaurang som heter Siritaki... på "havssidan", till vänster alltså.. Den ÄR helt ok. Vi har under alla besök aldrig blivit serverade dålig mat här. Snett mitt emot så ligger det en annan bra restaurang som heter ... Nefeli. Ni kan börja på någon av dessa. Det kan ju ändras från år till år, men dessa har alltid varit ok.
När man har gått igenom byn och är vid Dolphin´s supermarket så kan man sneda ner till vänster och följa "Fanari road". Då kommer man till slut till Oscar´s restaurant. Maten här är godkänd, men flera dagar i veckan så får man även underhållning i form av dans o musik mm. Det räcker med ett besök där under en semester, men det brukar vara ganska trevligt.
I Argostoli är utbudet större. Runt torget finns de dyraste o "livligaste" ställena. Utefter hamnpromenaden o andra sidogator är det lite lugnare. Man får prova lite själv.

//Conny :)

Panakakis
2014-01-13, 14:41
Jag säger som Conny att Lixouri är inget bra utgångsläge för en vistelse på Kefalonia. Jag bor alltid själv i Argostoli och det är för mig det bästa utgångsläget för att nå lätt resturanger på kvällarna och tar bilen till baden på dagarna. Det finns många bra hotell i Argostoli. Lassi är också ett bra ställa att bo. Däremot när det gäller resturanger så ska man nog testa själv för en rekommenderad som Sirtaki är inte någon höjdare. Eftersom ni ska hyra bil så handla inte i turistorten utan ta bilen till affärer i staden eller Lidl en bit utanför Argostoli som har betydligt bättre priser.

PANAKAKIS :)

Lissi
2014-01-13, 15:31
Är det någon av er Kefaloniaveteraner, C@nny och Panakakis som varit i Poros på östra sidan på länge?
Vi bodde ju där två veckor sommaren 1994 och minns byn som en alldeles väldigt fin liten pärla! Därifrån gjorde vi massor av utflykter på vespa och såg hela ön utom Lixourihalvön. Vi var i Sami, Mellisani, Lassi ,Argostoli, Fiskardo, Assos och Mirthos och även uppe på toppen av Mount Ainos mm mm Klosterbesök blev det med inköp av vin och alla naturfenomen tittade vi på. Ithaka fick också besök...( eller var det året innan när vi var på Lefkas:confused:)

Jisses vad vi körde!!! :D:cool: Men då var man ju yngre...herregud, 20 år sen snart!
Jag har alltid velat tillbaks till Kefalonia och då skulle jag bo i Poros igen.....Fast den byn hör man aldrig om längre. Jag minns att infarten mellan bergsväggarna var så häftig!

Lissi

Panakakis
2014-01-13, 18:15
Är det någon av er Kefaloniaveteraner, C@nny och Panakakis som varit i Poros på östra sidan på länge?
Vi bodde ju där två veckor sommaren 1994 och minns byn som en alldeles väldigt fin liten pärla! Därifrån gjorde vi massor av utflykter på vespa och såg hela ön utom Lixourihalvön. Vi var i Sami, Mellisani, Lassi ,Argostoli, Fiskardo, Assos och Mirthos och även uppe på toppen av Mount Ainos mm mm Klosterbesök blev det med inköp av vin och alla naturfenomen tittade vi på. Ithaka fick också besök...( eller var det året innan när vi var på Lefkas:confused:)

Jisses vad vi körde!!! :D:cool: Men då var man ju yngre...herregud, 20 år sen snart!
Jag har alltid velat tillbaks till Kefalonia och då skulle jag bo i Poros igen.....Fast den byn hör man aldrig om längre. Jag minns att infarten mellan bergsväggarna var så häftig!

Lissi

Hej Lissi! Jag var i Poros september 2013 och alla år före detta. Byn har inte ändrats så mycket under dessa år men vist är det en pärla men ändå lite avsides. Det som har hänt i omgivningen de senaste 10 åren är att det byggts en massa hotell efter vägen mellan Poros och Skala.
Vi brukar stanna till i Poros och äta lunch när vi är på genomresa. bye_bye

PANAKAKIS :)

assi67
2014-01-13, 19:34
Det här hotellet http://www.airtours.se/grekland/kefalonia/hotell/lassi/enalion-suites/.
vill jag rekommendera. nedanför hotellet ligger en smal mysig strand som heter Marcos beach.
Besök Antisamo beach. http://kefalonia-views.blog.co.uk/2009/04/23/antisamos-beach-on-kefalonia-5992278/.

C@nny
2014-01-21, 09:19
Är det någon av er Kefaloniaveteraner, C@nny och Panakakis som varit i Poros på östra sidan på länge?
Vi bodde ju där två veckor sommaren 1994 och minns byn som en alldeles väldigt fin liten pärla! Därifrån gjorde vi massor av utflykter på vespa och såg hela ön utom Lixourihalvön. Vi var i Sami, Mellisani, Lassi ,Argostoli, Fiskardo, Assos och Mirthos och även uppe på toppen av Mount Ainos mm mm Klosterbesök blev det med inköp av vin och alla naturfenomen tittade vi på. Ithaka fick också besök...( eller var det året innan när vi var på Lefkas:confused:)

Jisses vad vi körde!!! :D:cool: Men då var man ju yngre...herregud, 20 år sen snart!
Jag har alltid velat tillbaks till Kefalonia och då skulle jag bo i Poros igen.....Fast den byn hör man aldrig om längre. Jag minns att infarten mellan bergsväggarna var så häftig!

Lissi


Hej Lissi!

Jaha, då har ni ju rest runt ordentligt på ön flabb_flab....
Poros är väl ingen favorit för mig. Jag har varit där några ggr när jag kört runt lite. Det har väl blivit något lunch o badstopp där vid några tillfällen. Det finns ju ingen researrangör som jag har sett som arrangerar resor dit heller. Avsaknaden av en bra o nära strand kanske spelar in, i kombination av att platsen säkert inte är "het" som boendeort på ön.
Jag har dock en annan favorit på den östra sidan, som jag själv tycker har högre mysfaktor, och det är Agia Efimia.
Anledningen till att jag alltid bor i Lassi, är ju de fina sandstränderna i byn samt att Argostoli finns att nå på gångavstånd.

//Conny :)

Lissi
2014-01-21, 10:21
Hej Lissi!

Jag har dock en annan favorit på den östra sidan, som jag själv tycker har högre mysfaktor, och det är Agia Efimia.
Anledningen till att jag alltid bor i Lassi, är ju de fina sandstränderna i byn samt att Argostoli finns att nå på gångavstånd.

//Conny :)
Vi åkte med Apollo , som hade charter till Poros 1993-95. Vi bodde högt i byn hos ett underbart par där ägaren serverade frukosten varje morgon på altanen och de hade bara ett fåtal rum att hyra ut så alla blev som vänner. Frun talade ingen grekiska, men hon hade satte in kakor och karameller nästan var dag i rummet när man kom hem. DÅ bestämde jag mig för att vilja kunna mer grekiska. Jag hade precis börjat läsa då så det var en sporre. Utanför huset i backen fanns kalkoner och getter. Högt ovanför berget bakom oss låg klostret dit vi vandrade flera ggr. Vi gillade stenstränder så de två som fanns i Poros var jättefina för oss! Fast där fanns maneter som kom in när vattnet rördes upp av de båtar som gick.

Jag minns att min fd man och ägaren blev så väldigt goda vänner under de 14 dagarna så när vi skulle hem blev vi erbjudna att köpa en tomt alldeles bredvid som han ägde.. Jag ville jättegärna men icke maken...:(. Vi hade kontakt med ägarna i flera år efter detta besök...Marabou minns jag att pensionatet hette. Kommer jag till Kefalonia igen ska jag absolut bo i Poros ett par nätter.:D Men ägarna på Marabou är nog nu i 80-årsåldern så de har säkert inget pensionat kvar ;)

Agia Efimia gillade vi också jättemycket!

Lissi

C@nny
2014-01-21, 21:16
Vi åkte med Apollo , som hade charter till Poros 1993-95. Vi bodde högt i byn hos ett underbart par där ägaren serverade frukosten varje morgon på altanen och de hade bara ett fåtal rum att hyra ut så alla blev som vänner. Frun talade ingen grekiska, men hon hade satte in kakor och karameller nästan var dag i rummet när man kom hem. DÅ bestämde jag mig för att vilja kunna mer grekiska. Jag hade precis börjat läsa då så det var en sporre. Utanför huset i backen fanns kalkoner och getter. Högt ovanför berget bakom oss låg klostret dit vi vandrade flera ggr. Vi gillade stenstränder så de två som fanns i Poros var jättefina för oss! Fast där fanns maneter som kom in när vattnet rördes upp av de båtar som gick.

Jag minns att min fd man och ägaren blev så väldigt goda vänner under de 14 dagarna så när vi skulle hem blev vi erbjudna att köpa en tomt alldeles bredvid som han ägde.. Jag ville jättegärna men icke maken...:(. Vi hade kontakt med ägarna i flera år efter detta besök...Marabou minns jag att pensionatet hette. Kommer jag till Kefalonia igen ska jag absolut bo i Poros ett par nätter.:D Men ägarna på Marabou är nog nu i 80-årsåldern så de har säkert inget pensionat kvar ;)

Agia Efimia gillade vi också jättemycket!

Lissi


... Har man ett sånt fint minne av orten så förstår jag att det har satt ett ordentligt avtryck.... bye_bye...

//Conny :)