handdator

Visa fullständig version : Jordskalv Kefalonia


simetra
2013-09-09, 20:13
Tror det var ett jordskalv här på Kefalonia för ca 25 min sedan 19.45 (grekisk tid)... lite skrämmande då allt bara skakade, varade säkert bara några sekunder men kändes längre. Mannen i receptionen sa att det är vanligt här men inte på sommaren utan mest vintertid. Kommer från Italien och Vesuvius (vet ej hur det stavas riktigt) då de ligger i samma linje som Kefalonia... :eek::confused:... annars fint här i Argostoli och Kefalonia!

Simetra bye_bye

simetra
2013-09-09, 20:18
Ja, alltså det var ett jordskalv... jag inte bara tror det utan fick det bekräftat av mannen i receptionen... frågade om det skulle komma mer... You never know, sa han då :confused: / Simetra

Yanna
2013-09-09, 20:26
På Kreta var det 5.1 i förrgår, men jag märkte inte av den, men har känt av andra! Det är ofta jordbävningar i Grekland!

anneli56
2013-09-09, 21:30
Ni hade en på 3,9 där men inget farligt. Vi lever med jordbävningar året om här..

anneli56
2013-09-09, 21:32
På Kreta var det 5.1 i förrgår, men jag märkte inte av den, men har känt av andra! Det är ofta jordbävningar i Grekland!

Länge sen man hörde av dig Yanna!Är allt ok!

Deia
2013-09-09, 21:35
Det stämmer säkert. Vi upplevde ett litet jordskalv på Lefkas i juni. Det ruskade till ordentligt i huset. Inget ovanligt på dom Joniska öarna ;).
Det starkaste jordskalvet vi känt av var på Santorini 2008. Det var på 6,3. Fast då låg epicentrum vid Rhodos.

Deia
bye_bye

Yanna
2013-09-09, 22:22
Länge sen man hörde av dig Yanna!Är allt ok!
Allt är okey med mig, Annelie! ! Hoppas det är detsamma med dig! :)

anneli56
2013-09-10, 09:44
Allt är okey med mig, Annelie! ! Hoppas det är detsamma med dig! :)

Bra att höra! Här är allt bra också,tycker hösten nästan har kommit.Lite kyligare kvällar redan ;-)

Panakakis
2013-09-10, 22:17
Tror det var ett jordskalv här på Kefalonia för ca 25 min sedan 19.45 (grekisk tid)... lite skrämmande då allt bara skakade, varade säkert bara några sekunder men kändes längre. Mannen i receptionen sa att det är vanligt här men inte på sommaren utan mest vintertid. Kommer från Italien och Vesuvius (vet ej hur det stavas riktigt) då de ligger i samma linje som Kefalonia... :eek::confused:... annars fint här i Argostoli och Kefalonia!

Simetra

Jag satt själv i hamnen på en restaurang i Argostoli när detta jordskalv inträffade. Då man varit med om så många skalv så var detta ett rätt litet.

PANAKAKIS

simetra
2013-09-11, 07:34
Ni hade en på 3,9 där

Magnitud 4,5 närmare bestämt, men det låter ju inte som ngn större skillnad direkt... :rolleyes:


Ja Panakakis, vet att många som befann sig på marknivå nästan inte kände av detta skalv alls... men några våningsplan upp skakade det till rätt så rejält vill jag lova flabb_flab ... men jag har ju inget att jämföra med då jag bara upplevt ett jordskalv i "sovande tillstånd" förut...


Simetra bye_bye