handdator

Visa fullständig version : Några frågor om Argostoli


simetra
2013-08-04, 09:25
Hej!

Det lutar starkt åt en resa till Kefalonia i september :) och har därför lite frågor om Argostoli jag hoppas kunna få svar på här...

Finns det någon badstrand inne i själva staden eller är det Lassis stränder som gäller om man vill bada?

Hur lång tid ungefär tar det att gå från Argostoli till Lassi?

Hur ofta går det bussar mellan dessa båda orter?

Vilka öar (gärna namn på... ) kan nås med båtarna som utgår från hamnen?

Är Argostoli en stad som tillämpar siesta i stor skala eller finns det några öppet-hela-dagen-affärer att gå runt i om man skulle känna för det?

Någon sevärdhet man inte får missa i Argostoli förutom sköldpaddorna flabb_flab
som man bara måste få beskåda!

Har förstått att det är dåliga bussförbindelser på ön (tidigare inlägg) med glesa, näst intill obefintliga turer :confused: Lite konstigt på en så stor ö kan man tycka! Någon som trots detta tagit sig till andra orter från Argostoli med buss?

Och sist men inte minst... Hur stabilt är vädret under senare hälften av september? Risk för nederbörd? Kanske lika bra att vända sig till vädergudarna direkt :rolleyes: vad gäller den frågan...


Tack på förhand och Mvh Simetra :)

Panakakis
2013-08-04, 12:18
Hej!

Det lutar starkt åt en resa till Kefalonia i september :) och har därför lite frågor om Argostoli jag hoppas kunna få svar på här...

Finns det någon badstrand inne i själva staden eller är det Lassis stränder som gäller om man vill bada?

Hur lång tid ungefär tar det att gå från Argostoli till Lassi?

Hur ofta går det bussar mellan dessa båda orter?

Vilka öar (gärna namn på... ) kan nås med båtarna som utgår från hamnen?

Är Argostoli en stad som tillämpar siesta i stor skala eller finns det några öppet-hela-dagen-affärer att gå runt i om man skulle känna för det?

Någon sevärdhet man inte får missa i Argostoli förutom sköldpaddorna flabb_flab
som man bara måste få beskåda!

Har förstått att det är dåliga bussförbindelser på ön (tidigare inlägg) med glesa, näst intill obefintliga turer :confused: Lite konstigt på en så stor ö kan man tycka! Någon som trots detta tagit sig till andra orter från Argostoli med buss?

Och sist men inte minst... Hur stabilt är vädret under senare hälften av september? Risk för nederbörd? Kanske lika bra att vända sig till vädergudarna direkt :rolleyes: vad gäller den frågan...


Tack på förhand och Mvh Simetra :)

Det finns en liten strand på norra delen av Argostoli där en del greker badar. Är inte att rekommendera.

En promenad mellan Lassi och Argostoli tar ca. 20 min

Det går en stadsbuss och troligen varje timma, men är inte säker å detta.

Det går mycket sparsamt med båtar från hamnen i Argostoli någon i veckan.
Det går båtar från andra orter som Pessada till Zakynthos, Sami till Ithaki och fastlandet Poros till fastlandet. Fiskardo till Lefkas och Ithaki.

Det finns affärer som har öppet även under siestan men många har stängt.

Den gamla bron över viken och Katavothres med dess historia.

Buss är inget att tänka på med så dåliga förbindelser som det är på Kefalonia.

Vädret kan förstås även här vara dåligt under september månad men det är säkert 85% chans att vädret är bra.

PANAKAKIS :)

C@nny
2013-08-04, 20:32
Hej Simetra!

Panakakis har svarat på allt, men jag kan ju komplettera lite....

Om du läser igenom Kefalonia-forumet så finns det massor med info som skrivits.

Som vanligt gäller att det bästa är att promenera eller att ta taxi mellan Lassi & Argostoli. Vi brukar promenera in på kvällen, och ta en taxi tillbaka till Lassi på natten. (kostar 5-7 Euro)
Trots alla besök på ön så har jag aldrig åkt buss. Jag har inte riktigt koll heller. De går ju inte så ofta. Därför är det bättre att hyra bil. Så taxi och hyrbil är att föredra. Sen kan man ju köpa utfärder med lokala bolag, såsom Avalon etc, eller åka med någon svensk researrangör. Men då kostar det normalt lite mer.
Om ni vill åka med glass bottom boat från Argostoli till Rabbit Island, så är det bättre att boka direkt vid hamnpromenaden i Argostoli. Där kan man även köpa halvdagsutfärder.

På Odos Lihostroto som är gågatan i Argosoli är det alltid en massa turistaffärer mm öppna, även under de varmaste timmarna under dagen. Specialaffärerna, såsom skoaffärer osv är dock stängda.

De båtar som regelbundet utgår från hamnen i Argostoli är färjorna till Lixouri på Kefalonias halvö Paliki. Dessa går från morgon till sen kväll.

Vad man inte bör missa i Argostoli är torget mitt i stan. Det utgör stadens kärna. Sen måste man promenera utefter hela hamnpromenaden, förbi frukt & grönsaksmarknaden och hela vägen framåt. (Då passerar ni även platsen där glass bottom boat ligger).
I utkanten på stan finns Fanari road. Det är en gammal fin väg mellan Lassi & Argostoli. Där passerar rman Katavotres som Panakais nämner. Det är en trevlig promenad.

Trevlig resa!

//Conny :)

simetra
2013-08-05, 06:27
Tack Panakakis för svar på alla mina frågor!

och

Tack Conny för ytterligare bra info om Argostoli som jag tror får bli vistelseorten för denna resa!

Mvh Simetra :)

Panakakis
2013-08-05, 08:45
Tack Panakakis för svar på alla mina frågor!

och

Tack Conny för ytterligare bra info om Argostoli som jag tror får bli vistelseorten för denna resa!

Mvh Simetra :)

Nej ni måste ut och se övriga delen av Kefalonias många fina platser och naturfenomen som inte får missas. Så hyr en bil ett par dagar och se er omkring.

PANAKAKIS :)

JohnS
2013-08-05, 11:37
Vi bodde så sentralt som kan bo i Argostoli siste halvdel av september i fjor, dvs på Hotel Mouikis, kanskje 50 meter fra havnen der fiskebåtene kommer inn, og der havskilpaddene holder seg på formiddagen. Hvis vi skal tilbake til Kefalonia, blir det uten tvil samme hotell. Men vi syntes det var en stor fordel å ha en leiebil det meste av tiden, så vi hadde en liten bil 12 dager, og kjørte hele Kefalonia på kryss og tvers. Nå skal det sies at mine føtter ikke er egnet til de lange promenadene opp bakker og ned bakker lengre. For oss var denne bilen helt avgjørende for at vi fikk en fantastisk vellykket tur.

Været var ideelt hele tiden, vi hadde temperaturer som en god nordisk sommer, 25 - 30 grader, og jeg tror ikke vi hadde en eneste dråpe regn.

simetra
2013-08-06, 11:37
Nej ni måste ut och se övriga delen av Kefalonias många fina platser och naturfenomen som inte får missas. Så hyr en bil ett par dagar och se er omkring.

PANAKAKIS :)


Lugn, bara lugn! flabb_flab Här ska upplevas så mycket som bra går och hinns med av Kefalonia... Argostoli får bli hemma-orten så att säga... och dessutom en trevlig sådan verkar det som!


Fint JohnS! Ska också försöka få en glimt av havssköldpaddorna i hamnen :) Hoppas på samma tur med vädret som ni hade... 25-30 grader och inte en droppe regn är inget jag kommer att klaga på i alla fall!


Mvh Simetra bye_bye

JohnS
2013-08-06, 12:23
Fint JohnS! Ska också försöka få en glimt av havssköldpaddorna i hamnen

Mvh Simetra bye_bye

Det blir kanskje mer enn "en glimt" :). Min hustru ble så fullstendig fascinert av disse merkelige skapningene at hun var vanskelig å få med seg bort fra dem. Hun brukte gjerne en time eller mer på å studere dem etter frokost.