handdator

Visa fullständig version : Lassi/Argostoli juli 2013


C@nny
2013-07-30, 13:21
Hej !

Nyligen hemkommen från superfina Kefalonia (och Zakynthos) kan jag härmed avge några ostrukturerade :D, nedpunktade reflektioner runt Lassi/Argostoli. En del info & kommentarer är väl mer av det ”nördiga” slaget eller ”värdelöst vetande” kanske. (Övriga besökta platser runt ön hoppar jag över att kommentera här).

Efter att ha landat på Kefallinia Airport och hämtat ut våra trenne ränslar, begav vi oss till vårt hotell Maria´s Garden Villas. Tyvärr så låg det ju högre upp än jag trodde. Det var nästan i partitet med Dionysos. Hotellen hör ju ihop med varandra, så när jag köpte förlängning av tid för rummet fram till kl 18.30 avresedagen så gjorde jag det på Dionysos. (25Euro för extratiden, 12.00-18.30).
Dionysos verkar ha fått lite bättre fart sedan vi bodde där för 4-5 år sen. Poolbaren är öppen nu, och det verkar vara lite mer gäster? Vägen upp till hotellet från huvudvägen är ju tyvärr dock densamma. …
Maria´s Garden Villas är väl ingen höjdare. Men man får ju vad man betalar för. Vill man ha hjälp med något får man dock ringa eller promenera upp till Dionysos (inte så långt att gå).
Maria själv, var verkligen ”på tårna” när vi ankom till hotellet. Sen såg vi inte henne mer.:confused:..

Man fick även lära sig en del Albanska på hotellet. Det var via städerskan. Hon var ju snäll och babblade oförtrutet på, - och gestikulerade, så det gick ju att kommunicera skapligt trots språkförbistringarna.flabb_flab
Städtanten kom ju oftast när vi satt och åt frukost. Om någon i vårt sällskap då reste sig kunde damen helt sonika slå sig ner i dennes stol och ringa ett samtal….. En annan gäst som vi språkade med berättade att hon gick in i deras rum och städade trots att hennes man fortfarande låg och sov!
En ambitiös dam kan man säga….:rolleyes:
Om ni bor däruppe på något av dessa hotell, och ska till Argostoli, så måste ni gå den lilla vägen bakom Maria´s (eller vid sidan om Dionysos). Det är som att gå rakt in i ett vykort! Jag har ju gått där flera ggr förr, men då var det senare på kvällen o mörkare. Oj, vilka vyer över Argotoliområdet…. När ni gått en bit på den större vägen, så går ni ner på den branta mindre vägen nedåt höger, när ni ser Drapanobron . Det är ju även en genväg, då ni annars måste gå ner till huvudvägen och sen genom hela Lassi, vidare uppför mot korsvägen på krönet, och till sist vandringen nerför mot centrum. För några år sen gick vi ju många gånger med barnvagn från Dionysos, genom hela Lassi och in till Argostoli. Det var en skaplig (men nyttig) promenad.

Turistantalet har minskat lite grand varje gång i Lassi/Arostoli sen krisen började. Det var även mindre turister nu, jämfört med för 2 år sen. Detta såg vi givetvis själva, men fick även detta faktum konfirmerat av flera näringsidkare, - såväl affärsinnehavare som taxichaufförer m.fl.
Det var definitivt inte lika byst med folk på och runt torget i Argostoli. Inte heller på den fina gågatan Odos Lihostroto. Inte ens under helgen. Det var dock ingen katastrof, men det brukar vara lite mer folk där. Argostoli verkade vara ganska ”intakt” i övrigt. Det är i sanning en riktig stad och ingen konstgjord plats som bara är uppbyggd för turism. Hamnpromenaden med sin frukt & grönsaksmarknad talar i det fallet sitt tydliga språk. Så även de mindre restaurangerna, affärerna mm.

Oscar´s restaurant: - Jag träffade Oscar i början av 2000-talet. Jag trodde nästan att han höll på för sista året.. då! Men han håller fortfarande igång på samma sätt o ser likadan ut. Springer på stränderna o delar ut reklam, kör samma koncept på kvällarna med grekiska danser, sin egen eld-dans mm. Banden med musik han spelar på sin restaurang är dessutom desamma. Grekisk musik och längre fram på kvällen lite disco. (Macarena har jag hört vareviga gång därstädes)…:D. Han har dessutom ett samarbete nu med Amvorosa restaurant. Han bjuder på skjuts därifrån, till sin restaurant på Fanari road.
Hur orkar karln :confused:
Vi brukar gå dit när lilla dottern har sin födelsedag. Han uppmärksammar gästernas bemärkelsedagar med sång o musik, vilket är trevligt.
Staircaise strandtaverna ovanför den norra delen av Makrys Gialos. Där står Stavros fortfarande kvar! Jag trodde han också var på gång att pensionera sig när jag såg honom i början av det nya seklet. Men han ser likadan ut fortfarande! Hur orkar han? Hans mat var dock lika god som vanligt.
Det var lite lugnare på stränderna i Lassi. Iaf på Makris Gialos. Strandtavernan på den norra delen var nästan tom hela tiden. Knappt någon musik spelades heller. På Platis Gialos var de flesta solsängarna dock upptagna, så även på Mediterranee beach. När vi gick till den sistnämnda, så var allt upptaget. Damen som sköter uthyrningen sa att de flesta sängarna var tagna vid pass 10 på fm. Därför så fortsatte vi till Paliostafida beach (Anthony´s beach). Det var ju inte så dumt iom att ingen kom och tog betalt Ang_elx. Dock hade de stängt den lilla kantinan därstädes, vilket var synd. Lunchen fick därvidlag inmundigas i hotell Mediterranee´s restaurang. Mysfaktorn är här ganska låg, då den påminner om en skolmatsal. Maten är dock god. Den store kocken inne i köket är densamma sen många år flabb_flab.
Det var som vanligt mestadels de gamla vanliga ansiktena överallt i Lassi.
Ett nytt ställe med lite snabbmat o fika har öppnat i år (eller i fjol) bredvid Dolphins supermarket. Positivt i dessa tider. Jag är osäker på om något hade försvunnit, men jag tror inte det.
Grek-Australiensaren som driver Supermarket Lassi har inte besökt Australien på de 25 år som gått sedan familjen flyttade tillbaka till Kefalonia. :rolleyes:
Servitören som jobbat på restaurang Siritaki i typ 100 år har slutat :eek:!! Det var han som stressade mest av alla och som dröp av svett och alltid var sprutröd i ansiktet. (”Alla” visste vem han var)- Men lugn, han finns kvar på ön. Han återfinns dock numer i Argostoli. Närmare bestämt på en av restaurangerna som ligger nära hamnplatsen där Lixouribåtarna avgår. Enligt uppgift är ansiktsfärgen framåt kvällen som förr flabb_flab.

Det var som vanligt ganska blandat med turister. Några enstaka Italienare, en del svenskar och Holländare, och kanske något mer Engelsmän. Dock inget överflöd. Som vanligt fanns det även en del ”hemvändande Greker” också. Även om de var något färre än tidigare.
Den lokala researrangören Avalon har flyttat från Lassi, - in till Argostoli. De har sitt kontor mitt emot bensinmacken, nedanför korsvägen uppe på höjden, dit man ankommer vid promenad från Lassi.
De har dock problem med för få bokningar. En engelsk dam som jobbar som guide på företaget berättade att tidigare var det vanligt att folk kom in och bokade 2-3 utfärder. Numer blir det bara en enda. Hon trodde att hon snart skulle tvingas flytta tillbaka till UK framledes, pga den minskade beläggningen de senaste åren. Idag jobbade hon bara 2-3 dagar /vecka, i jämförelse med 7 dagar/vecka för bara ett par år sen. Hon hade bott på ön en herrans massa år.
Vi var kanske någon mer gång i Argostoli och åt middag än vi var i Lassi. Bästa middagen var faktiskt på Siritaki i Lassi, där jag åt en Lamb Kleftiko som i stort sett smälte i munnen. Det var bra mat överallt utom på C T, utefter hamnpromenaden i Argostoli. Där fick jag en Moussaka som var ganska ”torr”. Men vi kom ganska sent, så jag får väl skylla mig själv om jag beställer mat som tillverkas i långpanna tidigare under kvällen….

Jag kan som vanligt dock inte fatta hur 2 veckor bara kan gå över så fortsnyft_drop
Men vi kommer ju tillbaka igen…..bye_bye..

//Conny :)

Panakakis
2013-07-31, 07:05
Hej Conny! Det var en bra skriven upplevelse av Kefalonia. Var ni ute på övriga ön på någon dagsutflykt?

PANAKAKIS :)

Kalimera
2013-07-31, 10:27
Tack för rapport Conny! klapp_klap

Tråkigt att turismen minskat.

Panakakis
2013-07-31, 10:50
Hej Conny! Mitt inlägg försvann i förra inlägget.

Tack Conny för en utförlig redogörelse för er vistelse på vår Ö klapp_klap

Var ni på några utflykter på ön under veckorna ni var där :confused:

PANAKAKIS :)

ps. nu verkar det att texten återkommit

C@nny
2013-07-31, 23:20
Tack för rapport Conny! klapp_klap

Tråkigt att turismen minskat.


Ingen katastrof ännu. Magkänslan säger dock att det snart :confused: kommer att vända tillbaka igen :)...

//Conny :)

C@nny
2013-07-31, 23:33
Hej Conny! Mitt inlägg försvann i förra inlägget.

Tack Conny för en utförlig redogörelse för er vistelse på vår Ö klapp_klap

Var ni på några utflykter på ön under veckorna ni var där :confused:

PANAKAKIS :)

ps. nu verkar det att texten återkommit


Hej Panakakis bye_bye...

Ja, det kom visst tillbaka flabb_flab...

Njae, vi åkte väl bara söderut några svängar. Till stränderna jag gärna vill besöka. I första hand till Mounda beach. Den stora utflykten var ju till Zante.
Vi har ju sett "det mesta" på ön efter alla besök, så vi levde faktiskt mer "strandliv" denna gången än normalt... :)
Temperaturen var ju lite lägre än normalt. Bara vid 30 eller strax över, hela tiden vi var där. Vattnet var ganska "kallt" oxå. Strax över 20 de första dagarna. Ca 23 resten av tiden. Så det var ju inte "jobbigt" att ligga och läsa böcker på stränderna heller.:D

Dom går och väntar på dig nu... bye_bye

//Conny :)

Eva64
2013-08-01, 13:03
Tack för en härlig berättelse från er vistelse! Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag tänker på Kefalonia. Var där för några år sedan och vill givetvis tillbaka men många andra öar finns också med på listan! Tråkigt att det inte går några flyg till Kefalonia från Kastrup (om jag inte har missat:o) längre. Vad jag har kunnat se går det flyg från Göteborg men för en bortskämd skåning med två flygplatser på mindre än en timmes avstånd känns det lite långt bort :rolleyes::o;). Oj oj nu känns det som om jag är ute på lite hal is med tanke på att många måste ta inrikesflyg med övernattningar...:o
Ha en fortsatt skön sommar, var ni än befinner er!bye_byebye_bye

Karin S
2013-08-01, 14:17
Tråkigt att det inte går några flyg till Kefalonia från Kastrup (om jag inte har missat:o) längre. Vad jag har kunnat se går det flyg från Göteborg men för en bortskämd skåning med två flygplatser på mindre än en timmes avstånd känns det lite långt bort :rolleyes::o;). Oj oj nu känns det som om jag är ute på lite hal is med tanke på att många måste ta inrikesflyg med övernattningar...:o


Håller med dig ang. flyg från Kastrup. Det var anledningen till att vi inte valde Kefalonia för vår septembervecka. När man som vi i år bara åker en vecka så blir det för mycket transportsträcka att ta sig till Göteborg. Hoppas att flyget till Kefalonia återkommer till Kastrup (eller Malmö Airport) till ett annat år. :):)

C@nny
2013-08-03, 00:35
Tack för en härlig berättelse från er vistelse! Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag tänker på Kefalonia. Var där för några år sedan och vill givetvis tillbaka men många andra öar finns också med på listan! Tråkigt att det inte går några flyg till Kefalonia från Kastrup (om jag inte har missat:o) längre. Vad jag har kunnat se går det flyg från Göteborg men för en bortskämd skåning med två flygplatser på mindre än en timmes avstånd känns det lite långt bort :rolleyes::o;). Oj oj nu känns det som om jag är ute på lite hal is med tanke på att många måste ta inrikesflyg med övernattningar...:o
Ha en fortsatt skön sommar, var ni än befinner er!bye_byebye_bye

Hej Eva bye_bye...

Tack detsamma! Sommaren är ganska ok nu, just i år även i Sverige flabb_flab...
Hoppas att du kommer ner till fin-ön Kefalonia snart igen, det finns ju så mycket att se och uppleva!
Alla jag pratade med nu på resan, och som var på ön för första gången sa att de absolut kunde tänka sig att åka tillbaka!

Ha det fint!

//Conny :)

Inger
2013-08-03, 06:53
Tack för den rapporten. Suger i mej varje ord så jag har lite mer koll till hösten när jag ska tillbringa två veckor där.bye_bye

C@nny
2013-08-03, 11:30
Tack för den rapporten. Suger i mej varje ord så jag har lite mer koll till hösten när jag ska tillbringa två veckor där.bye_bye

Hej Inger bye_bye..

Du kommer att få en superfin semester!

//Conny :)