handdator

Visa fullständig version : Nyss hemkommen från Kefalonia


HannaHallberg
2013-06-02, 20:55
Jag, sambo och tvååring kom hem från en vecka på Kefalonia igår. Jag är inte tillräckligt ambitiös för ett resebrev men här kommer en sammanfattning.

Det var molnigt vissa dagar och temperaturen låg på runt 25, bra för oss som inte gillar när det är för varmt men någon dag var det lite väl svalt. Sista kvällen regnade det lite. Det var ganska blåsigt de flesta dagar.

Vi bodde på Lassi Hotel i Lassi. Vi valde hotellet för att det ligger nära Argostoli och att det skulle finnas några stränder nära hotellet, bland annat Jannes favoritstrand Kalamia Beach. Det blev dock inte av att vi tog oss in till stan och tyvärr var stränderna närmast hotellet inga höjdare. De var inte alls städade utan alldeles full av gammal tång och skräp, det var inget alternativ att vara där. Kalamia Beach hade annars stor potential, den ligger fint i en liten vik med kalkstensgrottor och vattnet var klart och långgrunt. Själva hotellet var jättebra, vi hade en lägenhet och den var fräsch och hade en stor uteplats.

Makris Gialos i andra änden av Lassi var väldigt fin, där var vi en del.

Vi hyrde bil i tre dagar. Jag tyckte inte att vägarna var läskiga att köra på faktiskt. Det var ju en del serpentinvägar och branta vägar ner mot stränderna men inget anmärkningsvärt och vi hade en liten bil vilket ju underlättar. Sambon tyckte dock det var lite läskigt men han har lite svårt för höjder.

Vi åkte vi till dessa ställen:

Avithos: Hit åkte vi en kväll och åt på en av tavernorna vid stranden. Det blåste rätt mycket den kvällen men den lilla stranden såg mysig ut.

Lourdas: Väldigt fin, bred och lång strand med en härlig strandpromenad. Det var toppen att sitta och äta lunch invid det blåa vattnet. Vi hade hört att det skulle vara långgrunt men det var lite svårt att avgöra då det blåste en del och gick vågor. Lourdas by såg jättetrevlig ut men det var en bra bit ner till stranden, inget jag hade velat gå varje dag.

Kato Katelios: Ingen höjdare. Stranden kändes lite skräpig och invid stranden så rann det ut vad som såg ut att vara ett avlopp. Dock var stranden ganska långgrund.

Assos: Min favorit tillsammans med Antisamos. Assos var en väldigt fin liten by, vyn uppifrån vägen var något extra! Vattnet längs strandpromenaden var kristallklart. Den lilla stranden inne i byn var också trevlig att bada vid, klart fint vatten, ganska långgrunt och inga vågor så tvååringen kunde gräva och bada lite själv i strandkanten. Dagen vi var i Assos blåste det väldigt mycket, dock var det inget som vi märkte av då byn låg skyddad i en djup vik med höga berg runtom. Så Assos är ett bra utflyktsmål blåsiga dagar. I Assos åt vi på ett fantastiskt ställe, jag tror att det hette Platanas eller något liknande. Det låg i början av byn från parkeringen sett och på huvudgatan, den som senare blir strandpromenad. Restaurangen hade ekologiskt kött av olika slag, sambon åt ekologisk gris och jag åt stekta kalamares som var de godaste jag ätit. Platanas kan alltså VARMT rekommenderas!

Antisamos: det var en bit att köra men det var helt klart värt det, stranden var fantastiskt vacker! Vi var inte inne i Samos någonting utan åkte direkt till stranden. Vattnet blev djupt ganska direkt.

Vi kommer gärna tillbaka men åker då gärna lite senare så att vädret är lite säkrare.

Sunny12
2013-06-02, 21:09
Hej, fint att höra att Ni gillade Kefalonia!
Ska dit för första gången i september och ser verkligen fram emot det, verkar ju att vara en väldigt vacker ö.
Tänker också hyra bil, låter bra att vägarna är helt ok att köra på!

Assos, Fiskardo och Antisamos ska jag absolut besöka och det blir säkert många fler byar då jag ska vara där i 3 veckor.

Mvh Sunny..bye_bye

Kalimera
2013-06-03, 10:56
Assos var en väldigt fin liten by, vyn uppifrån vägen var något extra! Visst är Assos fint! klapp_klap

Synd att stränderna inte var städade, men det kanske beror på att det var tidigt på säsongen. Ni verkar ha haft det väldigt blåsigt. Hoppas ni får bättre väder om ni åker dit igen. :)

Stort tack för rapporten!

HannaHallberg
2013-06-03, 11:17
Visst är Assos fint! klapp_klap

Synd att stränderna inte var städade, men det kanske beror på att det var tidigt på säsongen. Ni verkar ha haft det väldigt blåsigt. Hoppas ni får bättre väder om ni åker dit igen. :)

Stort tack för rapporten!

Ja, enligt en av hotellreceptionisterna som jag pratade med var det för att det var för tidigt på säsongen. En annan gäst jag pratade med hade dock fått information om att anledningen var att kommunen inte hade råd att städa alla stränder utan hade prioriterade de stora stränderna inne i Lassi. Kanske var det en kombination.

Kalimera
2013-06-03, 11:20
Kanske var det en kombination.Så kan det förstås vara. Synd, för det är viktigt att stränderna är städade om man vill att folk ska komma tillbaka.

HannaHallberg
2013-06-04, 08:47
Så kan det förstås vara. Synd, för det är viktigt att stränderna är städade om man vill att folk ska komma tillbaka.

Ja men visst. Pratade med flera andra gäster som hade valt hotellet pga närheten till fin strand och som var besvikna. Ok att kommunen inte har råd eller skjuter på städningen, men det hade nog inte varit så svårt för de hotell som ligger nära stranden att gå ihop och hyra en maskin och städa upp stranden och det säkert betalat sig.

*slut på gnäll!* :p

Panakakis
2013-06-04, 08:59
Ja men visst. Pratade med flera andra gäster som hade valt hotellet pga närheten till fin strand och som var besvikna. Ok att kommunen inte har råd eller skjuter på städningen, men det hade nog inte varit så svårt för de hotell som ligger nära stranden att gå ihop och hyra en maskin och städa upp stranden och det säkert betalat sig.

*slut på gnäll!* :p


Tillägg. Där det finns solstolar så är det ofta privatpersoner som arenderar en del av stranden där stolarna står och de ska också sköta städningen.

PANAKAKIS :)