handdator

Visa fullständig version : Färska tips om Kefalonia


Akiram
2013-05-13, 19:50
Endast 12 dagar till vi återvänder till Kefalonia _B-anana, har besökt ön en gång förut och vi fastnade så för ön så nu återvänder vi för en 2 veckors resa. Skulle gärna vilja ha lite färska tips om ön från er experter :).

Restauranger värt att besöka i Lassi/Argostoli området? Vi kommer att fira min mors 65 års dag på resan så kanske finns någon särskilt utmärkt restaurang som är värd ett besök just den kvällen?
Finns bankomat i Lassi eller är det Argostoli som gäller för det? Kanske finns bankomat på flygplatsen?

Vi har planerat att hyra bil några dagar för att se oss omkring på ön, finns någon bra uthyrare i Lassi? Vi har planerat att åka vändan upp över myrtos och Fiskardo. Finns några andra utflyktsmål som vi inte ska missa? Är vingården på ön värd ett besök?

Vet att det finns några supermarkets i Lassi men kanske finns någon affär för inköp av mat och dryck med större utbud i Argostoli? Finns någon marknad där man kan köpa frukt/grönsaker i området?

Phhuu många frågor blir det, men de va väl de frågor jag kunde komma på för nu, har ni fler tips om allt va det nu må vara så tar vi tacksamt emot det med klapp_klap

JohnS
2013-05-13, 20:10
Det er faste markeder for kjøtt, fisk og frukt/grønnsaker i havnen i Argostoli. Går dere dit på formiddagen (9 - 11 eller så), kan dere også få med dere den største attraksjonen, havskilpaddene (Caretta caretta) som samler seg ved fiskebåtene, og utenfor grønnsakmarked noen ganger. Fascinerende!

Vi fant ganske fort to restauranter i Argostoli som vi vendte tilbake til flere ganger. Det var Arxontiko like nord for den store plassen i sentrum, og Portside nær fergehavnen. På begge stedene var det god mat og meget vennlig betjening med glimt i øyet. På Archonico var en stor del av gjestene greske, og det er vanligvis et godt tegn.

Sunny12
2013-05-13, 21:14
Köp kalimeras reseguide för Kefalonia, den är bra! Många bra tips!
Ska själv till Kefalonia i september.

Det ska finnas en bankomat i Lassi, annars finns det flera inne i ARGOSTOLI.

Det ska finnas en större matbutik med bättre priser i Argostoli.

Mvh Sunny...som längtar dit!!....bye_bye

Panakakis
2013-05-14, 07:10
Köp kalimeras reseguide för Kefalonia, den är bra! Många bra tips!
Ska själv till Kefalonia i september.

Det ska finnas en bankomat i Lassi, annars finns det flera inne i ARGOSTOLI.

Det ska finnas en större matbutik med bättre priser i Argostoli.

Mvh Sunny...som längtar dit!!....bye_bye


Jag tycker också reseguiden för Kefalonia är bra gjord av Janne på så kort tid han var på ön och då förklarar det att han inte han få med allt som är av värde, så sök fler intressanta platser på Kalimera.

Det finns många bankomater i Argostoli, jag tror det är närmare 10 st.

Det finns en större matbutik i centrum och en matbutik söder om busstationen med bättre parkeringsmöjligheter och så finns Lidl på vägen mot Skala. Där finns flera matbutiker i Lidl området.

Lokala grönsakshandlare har en marknad bakom busstationen.

Att rekommendera resturanger är svårt då det bästa är att prova själv då tycke och smak är så olika.

PANAKAKIS :)

Sunny12
2013-05-17, 17:31
Vi har planerat att hyra bil några dagar för att se oss omkring på ön, finns någon bra uthyrare i Lassi?

Hej, det finns en bra biluthyrningsfirma i Lassi - CBR, de äger själva sina bilar och har därför en mer heltäckande försäkring, du ansvarar bara för bilnyckel.
Tipset kom från en kalimeravän som hyrt av dem ett flertal gånger, bra service.(tänker själv hyra bil där när jag kommer dit i sept.)

Mvh Sunny..bye_bye