handdator

Visa fullständig version : Köra bil på KEFALONIA


Sunny12
2013-05-13, 15:14
Hur är vägarna på Kefalonia? Vet att det finns många serpentinvägar men hur är vägkvaliteten?

Är det mycket trafik?

Tänker absolut köra när jag är där, funderar på vägen från Lassi och upp till Myrtos, Assos och sen vidare till FISKARDO är den vägen livligt trafikerad?

Är det skyltat till dessa byar?

Mvh Sunny (som redan är i planeringsstadiet)...bye_bye

JohnS
2013-05-13, 15:34
Vi kjørte på kryss og tvers på hele Kefalonia sist høst, og hadde ingen problemer. Veiene er bra, og skiltingen er OK, men som vanlig er det en fordel å ha studert kartet litt på forhånd. Det var en del bratte bakker ned til noen av strendene, men selv om vi leide en liten bil med "symaskinmotor" var det aldri slik at vi ble nervøse for ikke å komme opp igjen... :)

Vi kjørte ikke ned til Myrthos-stranden, siden folkene på hotellet vårt fortalte at Myrthos egnet seg mye bedre for fotografering enn for bading, og at det fantes mye bedre badestrender. Vi stoppa på utsiktspunkter på begge sider av stranden og tok bilder, og serpentinveien ned dit så ut til å være bred og fin og helt uten vanskelige punkter for folk med eller uten høydeskrekk.

For det meste er det liten trafikk, bare et par ganger opplevde vi litt tett trafikk rundt Argostoli på ettermiddagen.

Sunny12
2013-05-13, 15:41
Tack John, ja vägen ner till Myrtos ser en aning läskig ut..:eek:..iaf på bild men kanske inte så farligt i verkligheten!
Skönt att höra att det är rätt så lugnt på vägarna, Kefalonia har ju så många fina byar som bara måste ses, sen gillar jag inte att åka på guidade turer i stora bussar gillar friheten att utforska på egen hand med eget fordon i lugn och ro. Det är ju det som är tjusningen med att resa tycker jag!!..bye_bye

Panakakis
2013-05-14, 10:04
Att köra bil på Kefalonia är inte mer besväligt än att köra i Sverige. I början på 1990-talet var vägarna i rätt dåligt skick med många skador och håligheter i vägbanan. Men nu med EU-bidrag så har vägstandarden blivit bra.
Det är mer kurvor, stigningar och utförsbackar än man är van vid och då anpassar man hastigheten där efter. Kör i din takt bry dig inte om de greker som kommer bakom släpp om dom för de tror att dom har bråttom.
Att undvik om du inte är van att köra i Argostoli är att under förmiddagarna är trafiken väldigt upphetsad och mycket svårt att hitta parkering på de trånga gatorna. På eftermiddagarna så är det lungnare. Kör inte i Argostoli på kvällen. Undvik att parkera vid hamnen i Argostoli för där måste man lösa parkeringskort för att parkera vissa tider. Parkeringskort finns att köpa i en byggnad i centrum och där går det också att betala parkeringsböter.
Att köra ner till Myrto är lite kurvig väg men anpassa hastigheten så går det bra.
Kustvägen norrut från Argostoli är kurvig men härlig att åka, men vill man komma snabbare och enklare till norra delen av Kefalinia så finns det en väg över bergen som blev klar för några år sedan.
Den börjar vid byn Dilinata norr om Argostoli och då kommer man fram vid Siniori och då har man bara några km kvar till Myrto.
Besök gärna Lixouri då kan man köra runt viken och sedan komma till staden Lixouri eller ta färjan från hamnen i Argostoli till Lixouri som tar 20 min för en liten pening.
Där finns många fina bad som XI , Petani och Ag. Nikolaos.

PANAKAKIS :)

Sunny12
2013-05-14, 12:07
Tack Panakakis för nyttig info!..:)
Jag ska köpa en bra bilkarta sen, men funderar på om jag ska upp mot Myrtos och Assos, måste jag köra igenom Argostoli för att ta mig norröver?
Vägen över bergen till MYRTOS är den kortare?

Mvh Sunny..bye_bye

Panakakis
2013-05-14, 13:21
Tack Panakakis för nyttig info!..:)
Jag ska köpa en bra bilkarta sen, men funderar på om jag ska upp mot Myrtos och Assos, måste jag köra igenom Argostoli för att ta mig norröver?
Vägen över bergen till MYRTOS är den kortare?

Mvh Sunny..bye_bye


Jag vill rätta ett avstånd som jag angav fel Lassi till Myrto är ca 3,7 mil och inget annat. Det klart du ska åka mot Assos men Myrto kan du se vyn från bergen på väg till Assos det är helskön syn men badet där har jag aldrig tyckt om stenigt och tvärdjupt.

När du ändå är så mycket norr ut så kör till Fiskardo också, en mycket trevlig by som klarade sig bäst vid jordbävningen 1953.

Något som är ett måste vid besök på Kefalonia är Mellisani grottan som finns norr om Sami. Jag har nog berättat om den i något av mina inlägg har på Kalimera.
Själklart ska du besöka borgen Ag. Georgios och kyrkan Ag. Gerassimou med sitt kloster bakom kyrkan. På andra sidan kyrkan går en väg några hundra meter till Kefalonias vinfabrik.

Det är lite knepigt att ta sig norrut från Lassi då du först måste ta dig in mot staden och sedan runt viken för att komma norrut.
Ska förklara närmaste vägen från Lassi är att kör mot Argostoli och upp på höjden, en nedförsbacken mot staden ta av tredje avfarten till höger och följ den breda vägen tills slutet och där blir det vänster. Sedan åker du ett par hundra meter och vägen delar sig ta höger. Följ vägen enda fram till en stor rondell där du tar 3/4 varv sen till höger kör 2 km till du kommer till ett trafikljus där ska du rakt fram. Nu är du på väg mot Assos.
Vägen över bergen är inte kortare men mindre kurvor vilket gör att det går fortare men vägen efter kusten är härligare med alla vyer man ser.

Vad de gäller bad så finns hur många som helst. De som bor i Lassi badar oftast vid Makrys Gialios eller Platys Gialios jag föredrar den sistnämna.
Då det under senare år blivit mycket folk på dessa bad så åker vi hellre till Lourdata och badar. Där finns allt man önskar.

PANAKAKIS :)

Sunny12
2013-05-14, 17:19
klapp_klapklapp_klap..Tusen tack för vägbeskrivningen, samt alla andra utflyktstips!!
Fiskardo ska jag absolut besöka samt de andra närliggande byarna, spännande!!..bye_bye

JohnS
2013-05-14, 18:13
Vi fant også ut at Lourdata var "vårt" sted. Der finnes en god taverna like ved badestranden, der jeg kunne sitte med min frappe og lese mens hustruen grillet seg på stranden....

PA
2013-05-14, 18:44
Hej Sunny 12 bye_bye

Vi körde visserligen moppe på ön, men du kan läsa mitt resebrev, så kan du kanske få lite extra info.

http://www.kalimera.nu/resebrev/2011/luffa_i_grekland.html

Njut av den härliga ön


//PA _B-anana

Sunny12
2013-05-14, 18:51
Tack PA, resebrevet ska jag absolut läsa!!...bye_bye

Sunny12
2013-05-14, 19:25
Nu har jag snabbläst ditt resebrev PA, FANTASTISKT och så VACKRA bilder!!
Nästan så man tappar andan när man tittar på dom, hur ska det då vara i verkligheten!
Så mycket ni fått uppleva, köra runt på moppe, tufft!!...:D

Funderar på båten över till ITHAKA hur oftar går den?
Är det möjligt att ta sig över fram och tillbaka på en dag?
Skulle vara häftigt att se lite av den ön också när jag ändå är på Kefalonia!...:)

Panakakis
2013-05-14, 22:48
Nu har jag snabbläst ditt resebrev PA, FANTASTISKT och så VACKRA bilder!!
Nästan så man tappar andan när man tittar på dom, hur ska det då vara i verkligheten!
Så mycket ni fått uppleva, köra runt på moppe, tufft!!...:D

Funderar på båten över till ITHAKA hur oftar går den?
Är det möjligt att ta sig över fram och tillbaka på en dag?
Skulle vara häftigt att se lite av den ön också när jag ändå är på Kefalonia!...:)

Båten går varje dag rätt tidigt på morgonen från Sami och hem på eftermiddagen i och man löser biljett i hamnen före avfärd.

PANAKAKIS :)

Sunny12
2013-05-14, 23:01
Toppen får höra mig för om de exakta tiderna när jag är på plats, låter bra iallafall, tack för info!..bye_bye